تاریخ : 1394,سه شنبه 29 دي18:31
کد خبر : 41667 - سرویس خبری : اخبار

صندوق ایثار، کلاه گشادی برسرایثارگران


صندوق ایثار، کلاه گشادی برسرایثارگران

صندوق پرداخت کننده وام ایثارگران در بنیاد شهید و امور ایثارگران که همچنان با نام قدیم خود بنام "صندوق قرض الحسنه شاهد" نامیده می شود و سایت فعال آن نیز همین نام را دارد، دارای ابهاماتی است

فاش نیوز -  صندوق پرداخت کننده وام ایثارگران در بنیاد شهید و امور ایثارگران که همچنان با نام قدیم خود بنام "صندوق قرض الحسنه شاهد" نامیده می شود و سایت فعال آن نیز همین نام را دارد، دارای ابهاماتی است که امید داریم مسئولان آن با پذیرش شفاف سازی از این صندوق به ابهامات موجود پاسخ دهند.

اگر به سایت این صندوق مراجعه کنید فاقد اطلاعات شفاف و روشن جهت تنویر افکار عموم و ایثارگران است و فقط در فایل قوانین و مقررات خود یک دستورالعمل قدیمی دارد که به روز نشده است و در این سایت هیچ اطلاعاتی به ایثارگران داده نمی شود. هیچ بخشنامه و دستورالعملی درآن درج و ثبت نشده است. شاید به روز رسانی این سایت به مصلحت نباشد که آن را اینگونه حفظ کرده اند.  اگر به فیش های حقوقی ایثارگران که در سایت بنیاد قابل دسترسی است مراجعه کنید آنچه که به عنوان سرانه سهم ایثارگران از حقوق ماهانه کسر می شود نمایش داده می شود که این میزان هر ساله افزایش پیدا می کند، لکن به شما میزان سرمایه ذخیره شده در صندوق و پس اندازتان را که طی این سالها چه میزان بوده نشان نخواهد داد. همواره به عدد ثابتی برخورد خواهید کرد که ماههاست ثابت مانده و تغییر نکرده است. در حالیکه از ابتدایی ترین حقوق هر فرد در موسسات مالی این است که هر زمان بتواند از میزان سپرده ذخیره شده خود مطلع شود.

نحوه پرداخت وام در این صندوق که از امکانات خوبی برخوردار است نیز بسیار ابتدایی است و تضییع حقوق ایثارگران را به دنبال دارد. حتی صندوق های خانوادگی تشکیل شده شرایط و امکانات بهتری از این صندوق در اختیار اعضا می گذارند. دستگاههای اجرایی که می توان به تعدادی از آنها اشاره کرد معادل هر مبلغی که به طور سرانه از حقوق ماهانه  افراد کسر می کنند به همان میزان به عنوان مشارکت به حق سرانه فرد به صورت ماهانه اضافه می کنند و چند برابر مجموع آن را به صورت وام به اعضا، بدون کارمزد تخصیص می دهند. در حالیکه صندوق به شما تاسقف مشخصی وام می دهد همان ابتدا کارمزد وام و بیمه وام را از مبلغ وام کسر می کند، اقساط وام را 48 ماهه کسر می کند و در کنار آن، سهم سرانه ماهانه را که هر سال افزایش می دهد را نیز از حقوق شما برداشت می کند و شاهکاری را در عرصه خدمات به ایثارگران در قالب یک وام ارایه می دهد،‌ یعنی اقدامی که در هیچ صندوق و موسسه ای انجام نمی گیرد. شما اگر همین میزان را در بیمه ها سرمایه گذاری کنید از فرصت های بهتری استفاده خواهید کرد و تسهیلات مناسبتری به شما تعلق خواهد گرفت.

موسسات مالی در قالبی رقابتی سعی در جلب مشتریان دارند و امکانات به روز شده ای را برای جذب آنان به کار می گیرند اما صندوق ایثار مشتریان ثابتی دارد که بدون اجازه آنان هر وقت لازم بداند به حقوق آنان وارد می شود و هر میزان را که مصوب کرده بدون اجازه آنان به عنوان سهم برداشت می کند و هر زمان لازم بداند این سهم را افزایش می دهد. این تعداد مشتری که در اخیتار و تسلیم صندوق هستند و هر گونه بخواهند با آنان رفتار می کند در هیچ  موسسه مالی پیدا نمی شود. موسسات مالی برای چنین مشتریانی حاضرند هر نوع امتیاز و تسهیلاتی را ارایه کنند تا مشتریان ثابت و مطمئنی داشته باشند که بتوانند سرمایه تضمینی صندوق خود را تامین نمایند.

صندوق ایثار با سرمایه های ایثارگران چه می کند؟‌کدام سرمایه گذاری را انجام می دهد؟

صندوق ایثار مدعی است از استقلال مالی برخوردار است و کلیه امکانات اعم از ساختمان، تجهیزات و ... متعلق به صندوق است و حقوق کارکنان را خود پرداختی می کند.

آیا این امکانات باید از سرانه پرداختی ایثارگران تامین شود؟

دریافت پاداش مدیران، حق جلسات و ... از سرمایه  ایثارگران چه توجیه اقتصادی برای ایثارگران دارد؟‌

هر ساله تعدادی از ایثارگران اعم از والدین شهدا، جانبازان، آزادگان و ... فوت می کنند، سپرده های آنها نزد صندوق چه می شود؟

دارایی های که با سرمایه ایثارگران تهیه شده چگونه به آنها یا بازماندگانشان عودت داده می شود؟

میزان سپرده های ذخیره شده ایثارگان متوفی چقدر است و چه زمانی به بازماندگان آنها مسترد می شودو طی زمانهای طولانی که این سپرده نزد صندوق است با سودهای آن چه می شود؟

اگر ادعا شود به عنوان سپرده راکد هیچ فعالیتی با آن نمی شود، این عذر بدتر از گناه است. هر فردی اختیار دارد هر زمانی که تشخیص دهد با موسسه مالی تسویه و ارتباط خود را قطع کند. صندوق چه تمهیداتی پیش بینی کرده که ایثارگر هر زمان لازم بداند با صندوق تسویه حساب نماید؟

ایثارگران اگر بدانند با کسورات ماهانه آنها در موسسات دیگر سرمایه گذاری بهتر می توان انجام داد قطعا" راه بهتر و مناسبت تر را بر می گزینند. نظامات مالی  صندوق چنان چیده شده که هر فردی با کمترین اطلاع مالی و اقتصادی مشتاق است چنین سرمایه مطمئنی در اختیار داشته باشد که هر ماه بر آن افزوده شود و کمترین خدمات را ارایه دهد.‌


کد خبرنگار : 23