تاریخ : 1394,یکشنبه 11 بهمن15:30
کد خبر : 41786 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

نام شهدا در"جام شهداء" به کام مدیران و بازیچه ها!


نام شهدا در

در اهمیت زنده نگهداشتن یاد و نام شهدای گرانقدر شکی نیست ولی اینکه تنها راه رسیدن به این هدف را «برگزاری مسابقه فوتبال جام شهدا» با حضور چندتیم صاحب نام می دانند قابل تأمل است.

فاش نیوز - مصاحبه چند روز گذشته مدیر کل اردویی و ورزشی بنیاد شهید و امورایثارگران در باره برگزاری "جام شهداء" حاوی مطالبی است که پرداختن به آن قطعا" خالی از لطف نخواهد بود.

اسلام کریمی، مدیرکل اردویی و ورزشی بنیاد در این مصاحبه گفته است: فلسفه وجودی برگزاری جام شهدا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد شهدا در جامعه بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری است. هدف ما نیز از برگزاری این جام، معرفی الگویی مناسب برای جوانان و تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان می کند: برگزاری مسابقات و شرکت جانبازان در برنامه های ورزشی که با برنامه های فرهنگی همراه است، سطح تحمل جانبازان در مقابل درد و مشکلات را بالاتر برده و با افزایش ارتباط میان جانبازان و یادآوری خاطرات، تاثیر فراوانی در جسم و روح آنها می گذارد.

در اهمیت زنده نگهداشتن یاد و نام شهدای گرانقدر شکی نیست ولی اینکه تنها راه رسیدن به این هدف را «برگزاری مسابقه فوتبال جام شهدا» با حضور چندتیم فوتبال صاحب نام ، با حاشیه های غیرفرهنگی، می دانند قابل تأمل است.

وی در قسمتی از مصاحبه ای که در این زمینه داشته می گوید: " فلسفه وجودی برگزاری جام شهدا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگهداشتن یاد شهدا در جامعه بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری است".

معرفی الگوی مناسب از شهدای عزیز و گرانقدر با برگزاری چنین مسابقاتی میسر نخواهد بود. بلکه وجود الگوهایی از شهدا و جانبازان که کم هم نیستند می تواند بهترین گزینه تلقی شود که متاسفانه  نه تنها مورد غفلت متولی امر که بنیاداست قرارگرفته بلکه رسانه هایی که رسالت امورفرهنگی و رسانه ای دارند و از بودجه عمومی ارتزاق می کنند نیز از این قائده مستثنا نیستند و در مورد معرفی بهترین الگوهای مملکت  و انتقال آن به نسل کنونی کوتاهی و قصوری گذشت ناپذیر انجام می دهند.

از طرفی چگونه ممکن است برای ترویج فرهنگ ایثاروشهادت از «ورزش جانبازان»  و به صحنه کشاندن جانبازان و دوری آنان از گوشه نشینی و انزوا، حمایتی صورت نگیرد و در این زمینه معمولا" توپ را به زمین  وزارت ورزش و جوانان و یا لااقل فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین می اندازند، ولی برای ترویج همین فرهنگ که با گوشت و خون و ذره ذره ی سلول های شهدای زنده آمیخته است وقعی نمی نهند؟

با ایده ی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی الگوهای مناسب به جوانان نسل کنونی مخالفتی نیست، اما اینکه ازمیان بهترین گزینه ها، بدترین وسیله را برای انتقال این فرهنگ و الگو پذیری جوانان انتخاب کرده اند، هم جای سئوال وجود دارد و هم تاسف! چرا که در میان همین قشر معظمی که یکی از متولیان رسیدگی به امورشان آقای اسلام کریمی است، بودند و هستند جانبازانی که بالاترین تعداد اعضای بدنشان را برای دفاع از آرمان و کیان انقلابی - اسلامی کشورمان تقدیم نموده اند و اینک در کنج آسایشگاهها و منازل درمظلومیت تام و بدون هرگونه توقع و حاشیه ای زندگی سپری می کنند وصدافسوس که هر از چندگاهی باتنی تبدار، سرگشته و بی قرار از وصال دوست و یاران ، به شهادت می رسند. تاسف بارتر اینکه همین منبع بزرگ معنوی و الگویی را که می تواند عامل الگوپذیری جوانان باشد به هیچ می انگارند و هیچگونه برنامه ریزی ای برای استفاده از زندگی و شهادت زیبایشان به این منظور صورت نمی گیرد اما با چنین اقدامات فقط و فقط چشم پرکن و فانتزی، که اغلب با ریخت و پاش ها ولفت ولیس های فراوان توام است اهداف بسیار غیرفرهنگی و دون شأن فرهنگ ایثار وشهادت را دنبال می کند. آخر کدامیک از این فوتبالیست هایی که ما داریم لیاقت پرکردن جای جانبازان و شهدا ی ما را دارند؟!

متأسفانه روحیه مرعوب و خودباخته ی مسئولان درقبال تبلیغات رنگی - تجاری و ضد فرهنگی و سود جویانه ی اینچنینی کاررا به جایی رسانده که زرق وبرق دنیایی اینطورموارد چشمشان را کورکرده و به فرهنگ ایثارو شهادت و خالقان وآفرینندگان آن بیشتر از اینکه ابزار و چتر اشغال پست ومقام ها و سودجوئی ها یشان باشد توجهی ندارند.

مدیرانی که مدیر نیستند مقامند! و رفتارها واقدامات کلیشه ای و تقلیدی و خود محورانه به تمام معنا! ویژگی اصلی آنان است. همه شان از روی دست هم نگاه می کنند و کارهای تکراری و پرهزینه و کم اثر، حتی بی اثر و گاه مخرب را به اجرا درمی آورند.

بنظر میرسد باید به این نوع مدیریت آفرین گفت و برایش کف زد و هورا کشید. مقاماتی که برای توجیه عملکرد و برنامه های خود از شهدا وایثارگران و رهبری مایه می گذارند و فریشات رهبری را دستمایه مصاحبه خود قرارمی دهند ولی فهم ودرک عمق خواسته های آیشان را ندارند ، و اینگونه است که جامعه هدفشان از اینگونه کارها دل خوشی ندارند.

هزینه کردِ بی نتیجه معنوی از نام شهدا و ایثارگران و مادی از بیت المال بی زبان،  چیزی نیست که نزد جامعه ایثارگری و حتی فراتراز آن، ملت بزرگ ایران پذیرفته باشد.

در حالی که همین آقایان کوچکترین حمایتی از باشگاههای ورزشی سطح شهر تهران و کشور که جانبازان را میزبانی می کنند بعمل نمی آورند.

نگارنده و بسیاری دیگر از جانبازان  در برخی باشگاههای ورزشی تهران و شهرستان ها به واسطه حمایت معنوی مدیران باشگاه های مذکور حضور چندین ساله دارند، تاکنون از کوچکترین حمایت  مدیران فرهنگی - ورزشی بنیاد ، وزارت عریض و طویل ورزش و حتی فدراسیون جانبازان و معلولین بهره ای نبرده اند. جانبازانی که برای بالابردن سطح سلامت خویش در باشگاههای ورزشی حضور یافته اند و این حضور ارتباط معکوس ومعنی داری با هرینه های درمانی (بودجه معاونت بهداشت و درمان بنیاد) یا بهتربگوییم بیت المال دارد. قصه پر غصه ما مثل معروف "مرغ و شترمرغ" است؛ آنجا که می گوییم جانبازیم، می گویند برویدبنیاد، و فدراسیون مربوطه! و در آنجا که می گوییم ورزشکاریم عنوان می کنند بروید وزارت ورزش!

آیا غیر از این است که مدیران فرهنگی، اردویی و ورزشی بنیاد حتی آماری از جانبازان تحت پوشش خود که به امر ورزش می پردازند ندارند و از دادن حتی یک عدد توپ پینگ پیگ یا بلیط استخر و یا... دریغ می کنند؟

آیا سزاواراست که خودِ جانبازان و یا انجمن مربوطه شان هزینه  ورزشی و برگزاری مسابقات را بپردازند و برخی مدیران صرفا" برای گرفتن عکس یادگاری با آبی وقرمز و ارائه آمار غیر واقعی به مدیران بالاتر خود ، از بودجه وامکانات آنان هزینه کنند؟!

ای کاش یک دهم وقتی که برای برگزاری چنین جام هایی صرف می کنند به امر ورزش جانبازان و ایثارگران اختصاص می دادند!


کد خبرنگار : 21