تاریخ : 1394,چهارشنبه 14 بهمن19:00
کد خبر : 41884 - سرویس خبری : اخبار

جوابیه تهدید آمیز صندوق قرض الحسنه شاهد به فاش نیوز


جوابیه تهدید آمیز صندوق قرض الحسنه شاهد به فاش نیوز

درپی انتشار مطلبی با عنوان "صندوق ایثار، کلاه گشادی برسرایثارگران"، روابط عمومی صندوق ایثار با ارسال جوابیه ای تهدید آمیز، به مطالب مطرح شده پاسخ داد.

فاش نیوز -  درپی انتشار مطلبی با عنوان "صندوق ایثار، کلاه گشادی برسرایثارگران"، روابط عمومی صندوق ایثار با ارسال جوابیه ای تهدید آمیز، به مطالب مطرح شده پاسخ داد.

درخاتمه این جوابیه، با تهدید مدیر سایت وهمکاران! آمده است:  توجه مدیریت آن سایت را به این نکته مهم جلب می‌نمایم که درج مطالب فاقد مستندات قانونی، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی تلقی می‌گردد و مسئولیت حقوقی آن متوجه جنابعالی و سایر همکاران خواهد بود.

جناب آقای ساقی

مدیر مسئول محترم پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ ایثار و شهادت (فاش نیوز)

سلام علیکم

احتراما در پاسخ به مطلبی با عنوان "صندوق ایثار، کلاه گشادی بر سر ایثارگران " که در تاریخ 29 دی ماه سال جاری در آن پایگاه خبری با امضاء خبرنگار شماره منتشر شده که بخش اعظم مطالب معنونه با واقعیات منطبق نمی‌باشد، فرصت را غنیمت شمرده و در راستای روشنگری و شفاف سازی فعالیت‌های صندوق به منظور تنویر افکار عمومی به ویژه خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگران معزز، توضیحاتی را جهت رفع ابهامات مطروحه آشکار می‌دارد:

  1. صندوق قرض الحسنه شاهد منطبق با اهداف تعیین شده در اساسنامه خود، ضمن حفظ کرامت و عزت نفس جامعه هدف به ارائه خدمات اثر بخش با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران، در زمینه گسترش و تعمیق فرهنگ الهی قرض الحسنه و ایجاد و تقویت روحیه تعاون و مشارکت جامعه ایثارگری و تامین نیاز‌های ضروری ایشان در تاریخ 11/12/1375 با شماره 9369 در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

مطابق نص صریح اساسنامه، صندوق قرض الحسنه شاهد حق هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و ماهیتی غیرانتفاعی دارد. پس از ادغام سه نهاد بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و ستاد آزادگان در سال 1384 صندوق قرض الحسنه شاهد دایره خدمات خود را به جامعه هدف (خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگران معزز) تعمیم داده است. بنابراین استنا0د به نام و عنوان صندوق، خللی در فرآیند ارائه خدمات به جامعه ایثارگری وارد نمی‌سازد. چنانکه به گواهی آمار موجود، تا پایان دی ماه سال جاری تعداد 58752 فقره وام در بخش شاهد و تعداد 43878 فقره وام در بخش ایثارگر پرداخت شده است.

  1. در وب سایت صندوق قرض الحسنه شاهد و در قسمت معرفی صندوق و قوانین و مقررات، کلیه اطلاعات مربوط به معرفی صندوق، فعالیت‌های آن، اعضاء هیئت امناء و هیئت مدیره و دستورالعمل‌های اجرایی آن با آخرین تغییرات قابل مشاهده است. لذا برخلاف درخواست خبرنگار محترم و براساس بخش‌نامه‌های بانک مرکزی ج.ا.ا نمایش اطلاعات حساب و وام ایثارگران در در وب سایت قابل درج نبوده و جواز ندارد لذا هر ایثارگر برای آگاهی از وضعیت حساب پس‌انداز و وام خود می‌تواند بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی به یکی از نزدیک‌ترین دفاتر بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور مراجعه و با استعلام از نماینده صندوق، اطلاعات مورد نیاز را کسب نماید.
  2. با توجه به پذیرش شرایط توسط ایثارگران معزز هنگام عضویت و تکمیل فرم مربوطه در راستای موارد مصوب توسط هیئت امناء و هیئت مدیره مبنی بر افزایش سقف پس‌انداز اعضاء متناسب با سقف تسهیلات پرداختی، حق پس‌انداز ماهیانه اعضاء پایان هرماه پس از کسر از حقوق به میزان سپرده عضو نزد صندوق منتقل و مراتب به طور منظم به بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام می‌گردد. حالیه عدم انعکاس و اطلاع‌رسانی در فیش حقوقی ایثارگر مسئولیتی را متوجه به این صندوق نخواهد کرد.
  3. صندوق قرض الحسنه شاهد طبق قوانین بانک مرکزی ج.ا.ا به صورت تک شعبه‌ای فعالیت نموده و دارای یک ساختمان مرکزی در خیابان طالقانی می باشد و کلیه دفاتر استانی و شهرستانی آن درون ساختمان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران مستقر هستند. ضمن اینکه دارایی‌ها و کلیه فعایت‌های مالی صندوق هر ساله توسط نهادهای نظارتی  بازرسی از جمله سازمان حسابرسی، بازرسی کل کشور بانک مرکزی و ... مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد و خوشبختانه نظریه سازمان حسابرسی مبنی بر مطلوبیت گردش عملیات مالی و نبود هرگونه گزارش منفی از بازرسان، موید صحت و سلامت در اجرای امور می‌باشد.
  4. در خصوص سقف تسهیلات قابل ارائه به جامعه هدف اعلام می‌دارد پرداخت وام با لحاظ نمودن سه برابر میزان پس‌انداز عضو و با رعایت سقف تعیین شده متناسب با گروه‌های ایثارگری تا سقف 170000000 ریال اعمال می‌گردد. ضمن اینکه در راستای تشویق اعضای دارای مازاد پس‌انداز، سقف وام پرداختی به میزان دوبرابر مازاد پس‌انداز افزایش می یابد.
  5. از افتخارات و وجه تمایز صندوق قرض الحسنه شاهد در مقایسه با دیگر صندوق های قرض الحسنه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

الف) حذف صف‌های نوبت و دوره ‌های انتظار چندماهه

ب) پرداخت وام بدون اخذ اسناد انتظامی و ضمانت‌های حقیقی و حقوقی

ج) عدم محدودیت سنی اعضاء برای دریافت تسهیلات

د) پرداخت تسهیلات با نرخ کارمزد 0/3 درصد (سه دهم درصد) برای یک دوره 36 ماهه که در مقایسه با نرخ موجود در نظام بانکی کشور بسیار ناچیز است.

  1. با عنایت به معدل سنی بالای جامعه هدف به ویژه والدین معظم شهداء و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق سایر اعضاء، صندوق قرض الحسنه شاهد با عقد قرار داد بیمه عمر مانده بدهکار با شرکت بیمه‌گر تحت پوشش بیمه ج.ا.ا نسبت به بیمه وام های پرداختی اقدام نموده و حق بیمه را هنگام پرداخت وام کسر و به حساب شرکت بیمه‌گر واریز می‌نماید. بدین ترتیب در صورت فوت وام گیرنده مانده وام از طرف شرکت بیمه جبران و پس انداز عضو نزد صندوق، به وارث قانونی مسترد خواهد شد. ضمنا بر خلاف استنباط خبرنگار محترم در صندوق موردی تحت عنوان پس انداز راکد وجود نداشته و در صورت فوت عضو و استرداد پس انداز به وارث قانونی، حساب مسدود می‌گردد.
  2. مطلب عنوان شده توسط خبرنگار و توصیه به استفاده از تسهیلات اعطایی سایر موسسات مالی و بانک‌ها موید فقدان اطلاعات کافی و مبنایی ایشان بوده و در این خصوص نویسنده را به مطلبی تحت عنوان ( وامی که مرا افسرده کرد) در همان صفحه جلب می نمایم.
  3. مزید اطلاع اعلام می دارم که بر اساس آخرین نظر سنجی از جامعه هدف که از طریق ارسال پیام کوتاه توسط روابط عمومی صندوق انجام شده و به گواهی آمار، رضایتمندی بیش از 90 درصدی اعضاء را در پی داشته است.
  4. انتظار می رود پایگاه خبری تحت نظارت جنابعالی با بررسی دقیق محتوای مطالب منتشره در آن سایت از بروز سوء تفاهمات، تشویش اذهان عمومی و انتشار اخبار و اطلاعات کذب جلوگیری کرده و طبق رسالت راستین اهالی قلم و رسانه در قبال وظایف خود برخوردی مسئولانه‌تر داشته باشند.

در خاتمه توجه مدیریت آن سایت را به این نکته مهم جلب می‌نمایم که درج مطالب فاقد مستندات قانونی، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی تلقی می‌گردد و مسئولیت حقوقی آن متوجه جنابعالی و سایر همکاران خواهد بود.

اکبر کریمی - سرپرست روابط عمومی


کد خبرنگار : 23