تاریخ : 1394,چهارشنبه 07 بهمن20:15
کد خبر : 42000 - سرویس خبری : مسائل و مشکلات ایثارگران

پرسش هایی از صندوق شاهد


پرسش هایی از صندوق شاهد

پاسخگویی مسئولین محترم صندوق را به فال نیک می گیریم اما نکاتی را لازم است تذکر دهیم

پاسخی به پاسخ صندوق
با سلام و احترام
پاسخگویی مسئولین محترم صندوق را به فال نیک می گیریم اما نکاتی را لازم است تذکر دهیم :

1-    از اینکه آخرین دستور العمل سقف تسهیلات را اکنون بر روی سایت گذاشته اید تشکر می شود. ولی آیا کلیه دستورالعمل ها و بخشنامه های مورد ادعا در سایت همین دستورالعمل جدید است که آن را هم طی همین روزها گذاشته اید؟
از اساسنامه صندوق سخن گفته اید، می توانید بگویید اساسنامه را در کجای سایت درج کرده اید که قابل دسترسی نیست و چگونه می توان بر صدق ادعای شما در انطباق با اساسنامه اطمینان حاصل نمود.

 اگر بر فرض ،‌فعالیت اقتصادی برای صندوق حسب اساسنامه ممنوع است پاسخ دهید اصولا یک صندوق با این حجم نقدینگی برای حفظ ارزش سپرده ایثارگران چه کاری باید انجام دهد؟ آیا صندوقی با این حجم نقدینگی باید فعالیت اقتصادی داشته باشد یا خیر؟ اگر به لحاظ کارشناسی نظرتان مثبت است چرا برای تغییر اساسنامه اقدامی نمی کنید؟‌ اگر سرمایه گذاری را نوعی فعالیت اقتصادی بدانیم این ادعای شما صحیح نیست چون سرمایه کلانی از ایثارگران را در بانک ها به صورت سپرده با سود کم سرمایه گذاری کرده اید. آیا این امر منطبق با اساسنامه است یا خیر؟‌ اگر قرار بر فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری نبوده چرا انجام داده اید؟‌ و چرا با سود کم این سپرده گذاری را کرده اید؟ اگر سپرده گذاری نمی کردید حداقل می توانستید در افزایش و بهبود نظام وام دهی موثر باشید، با فرض بر اینکه ماموریت اصلی شما پرداخت وام به ایثارگران است، این اقدام را چگونه توجیه می کنید؟

2-  گویا سایت خودتان را بررسی نمی کنید مجددا مراجعه کنید. اطلاعات مفیدی در آن نیست. شما حتی نتوانسته اید بخش پرسش های متداول را که معمولا پاسخ به رفع ابهامات ایثارگران است را فعال نمایید. طی این سال های طولانی چه می کرده اید؟ واقعا کار مشکلی بوده است؟
سایر اطلاعات هم مفید حال ایثارگران نیست و اهمیتی برای آنان ندارد. کسی از شما نخواسته که اطلاعات شخصی و حساب های ایثارگران را در معرض عموم قرار دهید. این نوع پاسخگویی نوعی فرار به جلو است و رافع مسئولیت شما نیست. شما حداقل کاری را که می توانستید بکنید همانند کاری که در سایت ایثار درباره فیش حقوقی ایثارگران شده است را انجام می دادید،‌ با نام کاربری و رمز ورود امکاناتی را فراهم می کردید که ایثارگران به اطلاعات شخصی خود و حسابشان دسترسی داشته باشند. احتمالا از این اتفاق واهمه دارید. قرار نیست صندوق در دوره عصر حجر باشد که همه چیز را به مراجعه آنان به صندوق گره می زنید. پس تکنولوژی روز دنیا چه می شود؟  آیا انتظار دارید ایثارگران با این وضعیت جسمی و کهولت سن دائما"‌به صندوق مراجعه و کسب اطلاعات کنند؟ تازه آن هم معلوم نیست مسئولین صندوق حوصله پاسخگویی داشته باشند.

3-   اکثر ایثارگران اظهار می دارند هیچگاه هیچ فرمی را تکمیل نکرده و هیچ شرایطی به اطلاع آنان نرسیده که بخواهند با آن موافقت کنند. این ادعای خود را که شرایط را پذیرفته و اختیار به هیات امنا داده اند را چگونه می توانید اثبات کنید؟
ضمنا مگر شما مدیریت جزیره ای دارید که از خود رفع مسئولیت می کنید؟ کوتاهی عدم انعکاس و اطلاع رسانی را بر عهده بنیاد می گذارید؟‌ رییس هیات امنا و اعضای آن مگر مدیران عالی بنیاد نیستند؟‌ یعنی توان هماهنگی این مهم را ندارید یا اطلاع ایثارگران از وضعیت پس اندازشان برای شما مهم نیست؟ یا اینکه واهمه دارید اگر ایثارگران به وضعیت حساب خود آگاه شوند تصمیم دیگری بگیرند؟‌ به هر حال شما تحت مدیرت بنیاد هستید لذا این ادعا بهانه خوبی برای فرار از مسئولیت نیست.

4-    اگر منابع این صندوق از طرف ایثارگران تامین می شود، آنان باید در اداره و مدیریت آن نقش داشته باشند. مجمع این صندوق باید ایثارگران باشند و تصمیم درباره آن باید با ایثارگران باشد. نه اینکه سرمایه آنان را بدون تاثیر آنان هر گونه که بخواهید تصمیم گیری کنید و آن را از افتخارات و وجه تمایز صندوق با سایر صندوق ها قرار دهید. اگر روزی فرزندان شهدا صغیر بودند و این توجیه قابل قبول بود، اکنون آنان کبیر و رشید شده اند و علاوه بر آنان سایر ایثارگران هم عضو این صندوق هستند و نیاز به قیم ندارند.
5-    نظر سنجی مورد ادعای شما قابلیت ارزیابی و راستی آزمایی را ندارد. لکن می توان با یک نظر سنجی علمی صحت ادعایتان را بررسی کرد. اگر فاش نیوز مایل باشد می تواند به راحتی این نظر سنجی را در معرض قضاوت ایثارگران قرار دهد.


6-    ماده 32 و 47 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران دو صندوق را برای ایثارگران تصویب کرده است :
 ماده ۳۲ـ بنیاد موظف است نسبت به ایجاد صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران اقدام نموده و اساسنامه آن را تدوین و به تصویب هیأت وزیران برساند. منابع مالی این صندوق به شرح زیر تأمین می‌گردد:
الف ـ بودجه عمومی دولت
ب ـ وجوه برگشتی از محل اقساط وام های اشتغال پرداختی به ایثارگران (وجوه اداره شده)
ج ـ سایر منابع بنیاد (منابع داخلی بنیاد)

ماده ۴۷ـ دولت مکلف است همه ساله مبلغی را به منظور کمک به صندوق ذخیره ایثارگران که توسط بنیاد تشکیل خواهد شد در بودجه سالانه بنیاد پیش‌بینی نماید.

  آیین نامه صندوق اشتغال بعد از مدت ها به تازگی به تصویب رسیده و هنوز نتوانسته قوام بگیرد. ولی درباره صندوق ذخیره هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است. قانون درباره صندوق ذخیره بیان می کند به نسبتی که از حقوق ایثارگر برداشت می شود به همان نسبت از منابع دولتی توسط بنیاد باید به سپرده اضافه شود و سود این سپرده نیز محاسبه شود. چگونه است صندوقی که منافع ایثارگران را تامین می کند مورد استقبال مدیران بنیاد نیست اما این صندوق با استقبال آنان مواجه شده است؟ چرا منافع قانونی ایثارگران نادیده گرفته می شود؟‌ و صندوقی که برای دیگران منافع دارد حفظ می شود؟


ادامه مطلب موجب اطاله کلام خواهد شد. در صورتی که پاسخی داشتید اعلام تا سایر ابعاد بررسی شود.


کد خبرنگار : 20