تاریخ : 1394,شنبه 10 بهمن13:26
کد خبر : 42067 - سرویس خبری : باغ بهشت

فرمانده‌ای که فکه‌ رابه‌مکه‌ ترجیح‌ داد



به یاد سردار شهید"غلام حسین افشردی (حسن باقری) "

فرماندهی که فکه را به مکه ترجیح داد!

سردار شهید "غلام حسین افشردی " سوم شعبان برابر با 25 اسفند 1334 زاد روز فرخنده  امام حسین (ع) در تهران چشم به جهان گشود که به همین خاطر او را " غلامحسین " نامیدند.

به عنوان خبرنگار سفر15روزه ای را به لبنان و اردن انجام داد و گزارش تحلیلی جامعی از وضع نابسامان مسلمانان آنجا ارائه کرد.

خرداد ماه 1358 دیپلم ادبی گرفت و در رشتهء حقوق قضایی دانشگاه تهران قبول شد . در دانشگاه  نقش مؤثری در مقابله با توطئه های ضد انقلاب ایفا می کرد.

اوایل سال 1359 به عضویت سپاه در آمد و در واحد اطلاعات مشغول خدمت شد . در این واحد بود که نام مستعار "حسن باقری " برایش انتخاب شد .

اول مهر1359  همراه تعدادی از پاسداران راهی جبهه های جنوب شدند . در بدو ورود به اهواز ، اقدام به راه اندازی " واحد اطلاعات و عملیات رزمی "برای دستیابی به اطلاعات دقیق از موقعیت دشمن کرد.

در دیماه 1359 به عنوان یکی از معا ونان ستاد عملیات جنوب انتخاب شد و در شکست محاصره سوسنگرد ، فرماندهی عملیات  امام مهدی (عج) را برعهده داشت .در فتح ارتفاعات الله اکبر و دهلاویه نقش بسیار ارزنده و مهمی ایفا کرد .

در عملیات  طریق القدس  برای اولین بار قرارگاه مشترک (نصر ) میان سپاه و ارتش ایجاد و شهید باقری به عنوان فرمانده قرار گاه نصر منصوب شد و در عملیات  فتح المبین  ،  بیت المقدس  و  رمضان  ، با لیاقت و شایستگی تمام ، انجام وظیفه کرد. پس از پایان عملیات رمضان ، از سوی فرماندهی کل سپاه ، به سمت فرماندهی  قرارگاه کربلا  و جانشین فرماندهی کل  در قرارگاههای جنوب منصوب شد.

در تمام کارها فقط رضای خدا را در نظر داشت و همهء تلاشش برای جلب حضرت حق بود . در جبهه بنام " سقای بسیجیان " معروف بود. آنان را خیلی دوست داشت. در ورای شخصیت نظامی ، روحی لطیف داشت که سرشار از مهر و عطوفت و از خود گذ شتگی بود ..

شهید باقری میقاتش را در جبهه ها یافته بود . از این روی ، ماندن در جبهه را به رفتن سفر حج در سال 1361 ترجیح داد . روز 9 بهمن 1361 ، روز میعاد بود و شناسایی ضیافتی برای یک ملاقات جاودانه . پنج روز دور ماندن از جبهه ها ـ حتی اگر برای زیارت کعبه باشد ـ شاید برای شهید باقری زیاد بود!


کد خبرنگار : 23