تاریخ : 1394,دوشنبه 03 اسفند16:45
کد خبر : 42862 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

شام شعور نمی آورد!


شام شعور نمی آورد!

دکتر ابراهیم رضاپور

نقش واهمیت مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی مشخص بوده و تاثیرگذاری آن بر اوضاع عمومی کشور روشن می باشد و این که از جمله محورهای بسیار مهم واساسی تصمیم گیری ها در کشور محسوب می شود. پایه و اساس تشکیل مجلس هم اصل ششم قانون اساسی است که آمده”درجمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر آن، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد.

در این حالت مردم بخشی ازاختیارات خود را درمسائل عمومی واجتماعی با دادن آراء خود به افرادخاص تفویض نموده و قدرت خود را انتقال می دهند. بنیان گزارنظام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفته اند”مجلس شورای اسلامی در رأس تمام نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و ازویژگی های خاص برخورداراست که مهمترین آنها اسلامی ، ملی بودن آن است. شک نیست که مجلس به همه امور کشور نظارت دارد وحق نمایندگان است که از هر انحراف وخلافی که از وزراء وادارات می بینند به حکم قانون جلوگیری کنند و دولت را تاحد استیضاح بکشانند”. رهبری نظام هم به این نکته تاکید دارندکه”مجلس شورای اسلامی یک مرکز اساسی انقلاب و مظهر ظهوراراده ی مردم درصحنه های گوناگون سیاسی واجرایی است.

لذا همانگونه که امام عظیم الشأن وصیت فرمودند مردم باید انتخابات مجلس را همواره به عنوان یک مسئله مهم در نظر بگیرند. سلامت نظام وابسته به سلامت مجلس است، یک مجلس سالم، قوی وکارآمد دارای اعضای مومن و منطبق باضوابط، خواهد توانست پشتیبانی قانون نظام را به شکل صحیحی انجام دهد“. ازبیانات این بزرگان نظام چنین می توان دریافت که یک مجلس کارآمد، سالم و قوی خواهد توانست پشتیوانه بسیار موثری برای کلیت نظام باشد. پس ضروری است که درانتخاب نمایندگان آن با دقت وظرافت خاصی عمل کرده و در این رابطه شاخص هایی رادرنظر گرفت.

اولین ومهمترین شاخص یک نماینده، ولایت مداری است. باید تمامی افکار یک نماینده درحول محور این موضوع باشد که چگونه بتواند سیاست ها و راهبردهای رهبری را به سرانجام برساند؟ می بایست همواره این دغدغه را داشته باشد که چگونه مواضع و مطالبات رهبری نظام را محقق سازد؟

دومین شاخص یک نماینده ، کارآمدی است.یک مجلس قوی و موثر نیازمند افراد متخصص، با تجربه وکاربلد است که باید در کمیسیون های مختلف مجلس حضور داشته باشد و بتواند تحلیل درست درمورد تحولات جهانی، منطقه ای و داخلی ارائه نماید.

سومین شاخص، رعایت مصالح عمومی ومنافع ملی است. یک نماینده باید مصالح ملی را برمصالح گروهی، قومی و محلی ترجیح دهد. رفتار وکردار و مواضع آنها بایددرراستای تقویت وحدت، امنیت واقتدار ملی باشد.

شاخص چهارم قانون مداری وعقلایی بودن نماینده است. ازجمله ویژگی های بارز یک قانون گذار برحذربودن از هرگونه افراط و تفریط بوده و رفتار وکردارش باید بر مبنای عقلانیت وقانون باشد. کسانی که تمایل دارند وارد این عرصه شوند، لازم است بادقت تمام، تمامی قوانین کشور را ازجمله قانون اساسی و قانون انتخابات ودستورالعمل های آن را مطالعه کرده و اشراف کامل به آنها داشته باشد تا بتواند درچهارچوب قانون و برمدار آن حرکت کند. در این میان یقینا" مردم می بایست به انتخاب افرادی بپردازند که به دنبال فریب مردم با تبلیغات و هزینه های سنگین نباشند، چه اینکه برخی از نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دنبال چنین فضایی بوده و سعی دارند تا فریب مردم به وسیله هزینه های میلیاردی و دادن شام و دیگر روش های غیر قانونی و غیر شرعی و غیر عرفی جامعه به دنبال رسیدن به اهداف خود، یعنی رسیدن به مجلس به هر وسیله باشند. چنین افرادی در مجلس نیز به جای اینکه به فکر پرداختن و رفع مشکلات مردم در قالب قانونگذاری باشند، راه های دیگری را انتخاب می کنند. چرا که شام، شعور نمی آورد. باشد که مردم در 7 اسفند ماه به نماینده گان شجاع، مدبر و تحول خواه رای دهند.