تاریخ : 1394,چهارشنبه 12 اسفند15:32
کد خبر : 43210 - سرویس خبری : سلامت

تغذیه سال نو


تغذیه سال نو

اینکه قرار است در ایام عید و مهمانی ها و سفرهای این ایام چه موادغذایی را مصرف کنیم، بسیار مهم است. آجیل و شیرینی و شکلات و ...

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی)- کم کم صدای پای بهار به گوش می رسد و با نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید، صحبت از سفرها و مهمانی ها و خوردن انواع خوراکی ها و مواد غذایی مربوط به عید هم آغاز می شود.

  آجیل که شاید در خانه برخی در تمام طول سال یافت نمی شود، در این ایام سر از هر خانه ای در می آورد و مصرف میوه هم در مهمانی های دید و بازدید عید و در طول سفرها بالا می رود. انواع شیرینی های سنتی ایرانی مانند شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی و شکلات و کاکائو در خانه ها به وفور دیده می شود و شاید یکی از علت های روحیه خوب افراد در این ایام نیز خوردن همین مواد غذایی و خوراکی مفید و بعضا" مضر باشد.

  با توجه به اینکه ایام عید شرایط متفاوتی در زندگی همه مردم ایجاد می کند، توجه بیشتر به یکسری توصیه ها و اتفاقاتی که در این ایام می افتد، خالی از لطف نیست. بنابراین همه کسانی که می خواهند ایام عید خوب و سلامتی را بگذرانند، به مطالب زیر توجه کنند:

  • با توجه به اینکه در ایام عید به دلیل دید و بازدید، رفت و آمد به خانه ها بیشتر می شود، دریافت میوه و شرینی و شکلات و آجیل هم به نحو چشمگیری افزایش می یابد. بنابراین کسانی که مشکلشان چاق شدن بعد از عید است و شاید دارای اضافه وزن هم هستند، مراقب وزن خود باشند!
  •  یکی از راه های حفظ وزن در مهمانی های عید، تقسیم کالری در بین خانه هاست. یعنی افراد سعی کنند که به هر خانه ای که برای مهمانی می روند، از همه چیز میل نکنند! بلکه دریافت میوه و آجیل خود را تقسیم کنند و سعی کنند سهم مجاز خود را به صورت خرد خرد در مهمانی های طول روز استفاده کنند. به این صورت انر‍ژی اضافی نیز وارد بدن نشده و فرد بعد از ایام عید چاق نمی شود!
  • تا حدی که میتوانید جلوی ذوق خود را برای مصرف شکلات و کاکائو و شیرنی بگیرید و حتی الامکان در یکی از مهمانی ها از یکی از این گروه پرکالری استفاده کنید. یعنی مثلا درهر مهمانی، از هرچه به شما تعارف می کنند برندارید چراکه میزبان بعدها مشکل اضافه وزن شما را حل نخواهد کرد.
  • سعی کنید در مورد خوراکی های پرکالری و مضر عید، از خودتان ضعف نشان ندهید و به خودتان بگوئید که "من میتوانم همه اینها را نخورم! هرچه کمتر بخورم، به نفع خودم است." این جملات به درد کسانی می خورد که به سختی جلوی خود را در برابر خوردن خوراکی ها می گیرند و بعد از خوردن هم دچار عذاب وجدان می شوند!

  • حتی از خوردن میوه زیادی هم در این ایام پرهیز کنید چراکه کالری اضافی میوه هم به شکل چربی ذخیره می شود. میوه میانگین از 2 تا 4 عدد در روز مجاز است.
     
  • آجیل به دلیل داشتن فیبر غذایی، امگا – 3 و انواع مواد معدنی مهم و مفید، بسیار ماده غذایی پرفایده ای ست اما یادتان باشد که هرچیز در حد نیاز بدن و تعادل! میزان مصرف آجیل شما نباید از روزانه 10 عدد بیشتر شود.
     
  •  از خوردن چندین خوراکی و ماده غذایی به صورت نزدیک به هم و مخلوط پرهیز کنید چراکه دچار سوء هاضمه و دل درد و عوارض گوارشی خواهید شد. این توصیه مخصوص کسانی ست که در این ایام وعده های غذایی مفصل را در کنار خوردن همه خوراکی های عید در دید و بازدیدها با هم دارند!
     
  • یک نکته مستقل اینکه وزن به دست آمده به راحتی برنخواهد گشت! بنابراین افرادی که تحت رژ‍یم غذایی کاهش وزن هستند، زحمات یک ساله خود را در این ایام کوتاه از بین نبرند!
     
  • افراد دچار دیابت و چربی خون فکر نکنند که با یک بار خوردن هیچ اتفاقی نمی افتد! بنابرای نباید پرهیز غذایی خود را ترک کرده و مثلا یک فرد دیابتی به راحتی شکلات و شیرینی بخورد! هر خطای غذایی ممکن است منجر به اتفاقی تلخ شود!

  • در این ایام که میزان سفرها بیشتر می شود، نکات تغذیه ای در رابطه با مراقبت از وزن را باید در سفر نیز رعایت کرد.
  • خوردن انواع مواد غذایی در طول سفر یا در خانه میزبان، باعث ایجاد اضافه وزن و مشکلات گوارشی می شود. افرادی که در طول سفر به دلیل روحیه یا آب و هوای بهتر، اشتهایشان بیشتر می شود، مراقب باشند. فرد میتواند همه چیز بخورد، اما به میزان کم و نیاز.
  • خوردن غذا در مسیر سفر در رستوران ها و غذاهای بیرون را تا حدامکان کاهش دهید. چراکه معموما" مکان های عمومی تهیه غذا، بهداشت را رعایت نکرده و مخصوصا" در ایام داشتن مشتری زیاد، وضعیت رسیدگی به بهداشت کمتر هم خواهدشد. بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از بیمار شدن در طول سفر، از غذاهای خانگی و سالم استفاده کنید. و در سفرها حتی الامکان از خوردن سبزیجات در رستوران ها و ساندویج ها بپرهیزید. درصورت عدم رعایت این موارد، احتمال مسمومیت با غذاهای آلوده زیاد است.

  • یکی از علت های بیمار شدن در ایام سفر ممکن است حذف شیر و میوه و خوردن خوراکی های کاذب در طول سفر و کاهش سیستم ایمنی باشد. سعی کنید در ایام سفر خوراکی هایی مانند چیپس و پفک و لواشک و ... را کم کرده و شیر و میوه را منظم میل کنید.
  • از خوردن هر آبی در مسیر مخصوصا" عدم اطمینان از آشامیدنی بودن آن پرهیز کنید و درصورت لزوم از آب معدنی بسته بندی با مارک های معتبر استفاده کنید. چراکه احتمال آلودگی و عوارض گوارشی وجود دارد.
  • افرادی که به دلیل IBS  یعنی سندروم روده تحریک پذیر در سفرها دچار اسهال یا یبوست می شوند، با خودشان کشک سالم، نعناع، میوه کافی داشته باشند.
  • برای افزایش سیستم ایمنی و کاهش احتمال بیمار شدن، داشتن چند عدد لیموترش و یک شیشه کوچک عسل مفید است. خوردن این دو ماده به شکل شربت عسل و آبلیمو هم جلوی بیماری را می گیرد و هم ضعف و سرماخوردگی را بهتر می کنند و هم ضدعفونی کننده معده هستند.
  • یادمان باشد که هرچند خوردن، یک لذت خدادای ست اما شاد بودن فقط به خوردن نیست! با هم بودن و جمع بودن و داشتن احساسی خوش مهم تر است.

 

با آرزوی داشتن ایام عیدی خوب و خوش و سلامت برای همه


کد خبرنگار : 20