تاریخ : 1395,سه شنبه 03 فروردين15:04
کد خبر : 43748 - سرویس خبری : اخبار

دانشنامه دفاع مقدس گیلان



مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان:

دانشنامه دفاع مقدس گیلان تدوین می‌شود

خبرگزاری فارس: دانشنامه دفاع مقدس گیلان تدوین می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: دانشنامه دفاع مقدس گیلان طبق برنامه زمانبندی پنج ساله در برنامه ششم توسعه کشور تدوین می‌شود.

رسول جلائی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تجربه جنگ تحمیلی اظهار کرد: تجربه دفاع مقدس تاریخ کشور را رقم می‌زند و این تجربه باید عبرت و الگویی برای آینده و نسل‌های بعدی باشد.

وی به دفاع مقدس در ابعاد نظامی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: پس از دوران دفاع مقدس به معنای واقعی نتوانستیم راجع به تمام ابعاد آن حتی بررسی‌های اولیه‌ای داشته باشیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تولیدات و محصولات ما در حوزه دفاع مقدس مربوط به بعد نظام و سیاسی جنگ به‌ویژه در استان‌ها است، تصریح کرد: گره زدن دستاوردهای دفاع مقدس با آینده کشور نیازمند مجموعه‌ای مستند، جامع و مرجع از اطلاعات و دانش‌های محقق شده در این زمینه است.

جلائی تدوین دانشنامه‌های استانی دفاع مقدس را از ضرروت‌های پرداختن به این مجموعه خواند و بیان کرد: امروز فرصت دسترسی به منابع نخست را داریم ضمن اینکه شاهدان عینی حادثه بزرگ دفاع مقدس حضور دارند.

وی متذکر شد: اگر در مورد دفاع مقدس نگوییم و ننویسیم به طور حتم دیگران منتظر ما نمی‌مانند و مطالبی را می‌نویسند که خود از جنگ درک کردند بنابراین اگر دست روی دست بگذاریم باید منتظر باشیم دستپخت دیگران که در جنگ نقشی نداشتند را به خورد ما دهند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با تأکید بر اینکه نیاز داریم از شهدا بگوییم، خاطر نشان کرد: جانبازان، ایثارگران و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس که از این حادثه بزرگ به سلامت بیرون آمدند و در جامعه حضور دارند باید واقعه جنگ را بیان کنند.

جلائی بر بیان عملیات‌ها و عقبه‌های دوران دفاع مقدس در شهرها و مراکز پشت جبهه تأکید کرد و گفت: موضوع‌های مذکور شامل مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه با نگاه مذکور نیاز به مجموعه‌ای جامع از دفاع مقدس داریم، اظهار کرد: دانشنامه دفاع مقدس گیلان طبق برنامه زمانبندی پنج ساله در برنامه ششم توسعه کشور تدوین می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان به نقش و عملکرد تمام اقشار، نهادها، سازمان‌ها و تمام افرادی که در حادثه جنگ تحمیلی نقش داشتند، اشاره کرد و یادآور شد: تاریخ‌نگاری و گذشته‌نگاری ضرورتی غیر قابل انکار در موضوع دفاع مقدس است.

*تشکیل کمیته علمی دانشنامه دفاع مقدس گیلان

جلائی از تشکیل کمیته علمی و برنامه‌ریزی دانشنامه دفاع مقدس گیلان با حضور چهره‌های دانشگاهی و پیشکسوت دفاع مقدس در استان خبر داد و افزود: اکنون به‌دنبال تعیین مدیران گروه‌های چهارگانه‌ای هستیم که کمیته علمی نیاز دارد.

وی ادامه داد: تعیین گروه‌های شهدا و اشخاص، عملیات و جغرافیا، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و ویراستاری دانشنامه دفاع مقدس گیلان در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه طرح کلی دانشنامه دفاع مقدس استان به تصویب رسیده است، تصریح کرد: طرح مذکور باید به صورت پروژه‌های کاری به مجریان سپرده شود و به موضوع‌های کلی عملیات و جغرافیا، شهدا و اشخاص و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دفاع مقدس پرداخته شود.

جلائی تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان را فعالیتی نفس‌گیر توصیف کرد و گفت: دانشنامه جزء کتاب‌های مرجع محسوب می‌شود ضمن اینکه در دانشنامه دفاع مقدس به‌دنبال تجزیه و تحلیل نیستیم بلکه به‌دنبال توصیف حوادث اتفاق افتاده، هستیم بنابراین باید تلاش کنیم این توصیف دور از هر گونه نگاه صنفی، تعصبی، قومی و اطلاعات دقیق و غیر قابل تحریف از حادثه دوران جنگ تحمیلی باشد.