تاریخ : 1395,دوشنبه 23 فروردين19:39
کد خبر : 44219 - سرویس خبری : سلامت

سلام به گوجه سبز!


سلام به گوجه سبز!

با آمدن فصل بهار، میوه های نوبرانه همچون گوجه سبز و چاغاله بادام به بازار می آید و دل همه را آب می کند.

کارشناس علوم تغذیه

سعیده نام آور (کارشناس تغذیه و علوم تغذیه و رژیم درمانی)-  گوجه سبز نام درختی است از تیره‌ی گل سرخیان که میوه‌ی آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هسته‌ی سخت است. درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در می‌آیند. درخت این میوه در بیشتر نواحی ایران بخصوص شمال غربی ایران تکثیر و برداشت می‌شود.

 با آمدن فصل بهار، میوه های نوبرانه همچون گوجه سبز و چاغاله بادام به بازار می آید و دل همه را آب می کند. گوجه سبز دارای خواص و مواد مغذی بسیاری ست که به خوشمزگی خوردن این میوه می افزاید. از جمله ویتامین "ث"، اسید سیتریک و اسید مالیک. این میوه در گروه میوه ها دسته بندی شده و دارای کربوهیدرات یا قند، مقدار کمی پروتئین و همچنین فیبر غذایی ست. ویتامین های " آ " ، "ب" و مواد معدنی آهن، فسفر، پتاسیم و کلسیم نیز در آن یافت می شود.

خواص زیادی در گوجه سبز، این میوه ریز و سبز و دوست داشتنی فصل بهار وجود دارد که باعث می شود خواص و کاربردهای زیادی در سلامت بدن داشته باشد.

@ گوجه سبز به دلیل داشتن فیبر غذایی، ملین و مسهل است. بنابراین خوردن آن برای درمان یبوست میتواند مفید باشد. درست به همین دلیل و هضم ناقص فیبرها  و تولید نفخ، خوردن زیاد گوجه سبز میتواند باعث اسهال و نفخ شدید و دل درد شود.

@ همچنین گوجه سبز به دلیل طبع سرد نیز در صورت خوردن زیاد، باعث سردی کردن و دل درد می گردد.

@ ویتامین ث گوجه سبز مانند تمامی منابع ویتامین "ث" سیستم ایمنی را بالا برده و در پیشگیری از عفونت و باکتری ها و ویروس ها و سرماخوردگی موثر است.

@ خاصیت ضدقارچی گوجه سبز نیز ثابت شده است. گوجه سبز به طور طبیعی دارای ماده ای ست بنام اسیدبنزوئیک که خواص ضدمیکروبی دارد.

@ گوجه سبز به دلیل داشتن فیبر غذایی باعث کاهش فشار و چربی خون نیز می شود.

@ ویتامین های موجود در گوجه سبز باعث جلوگیری از پیری سلول ها و جوانی پوست گردد.

@ مواد و ویتامین های ضد سرطان گوجه سبز، میتواند احتمال سرطان در فرد مصرف کننده این میوه را کاهش دهد. همچنین مصرف آن در کاهش رشد تومورها موثر دیده شده است.

@ مواد دارادی گوجه سبز اسید اوریک را کاهش داده و در درمان نقرس موثر است.

@ " کالپپس " گیاه شناس معروف قرن ۱۷ می گوید که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است.

@ گوجه سبز حالت قلیایی داشته و در درمان حالت اسیدی معده و خون میتواند مثبت عمل کند.

@ ویتامین آ گوجه سبز به درمان شب کوری و افزایش رشد در کودکان نیز کمک می کند.

@ ویتامین ث این میوه به بهبود سلامت لثه ها هم بسیار کمک می کند.

@ به دلیل داشتن ویتامین ب بالا، در آرامش و کاهش استرس موثر است.

@ گوجه سبز مواد ضدالتهاب هم دارد و میتواند بدین وسیله در بهبود روماتیسم و دردهای التهابی و مفصلی موثر باشد.

@ گوجه سبز مدر بوده و در بهبود و سلامت عملکرد کلیه تاثیر مثبت دارد. همچنین در تجزیه سنگ های کلیه نیز موثر است و همچنین در کاهش تشکیل سنگ کیسه صفرا.

@ گوجه سبز را میتوان به صورت میوه تازه، لواشک گوجه سبز( میوه له شده)، ترشی و گوجه سبز پخته شده در خورشت و رب گوجه سبز  استفاده کرد.

@ از جوشانده برگ آن برای از بین بردن کرم روده نیز استفاده می کنند.

@ میتوان برای خنثی شدن طبع سرد گوجه سبز، آن را با گلپر مصرف کرد. البته عموما" با نمک استفاده می شود که خوب است به آن عادت نکنیم.

@ افراد دچار زخم و التهاب شدید معده از خوردن آن تا حد امکان پرهیز کنند.

امیدواریم مخاطبان گرامی با خوردن این میوه خوشمزه و دلچسب، از خواص زیاد آن بهره مند گردند.


کد خبرنگار : 20