تاریخ : 1395,سه شنبه 24 فروردين17:59
کد خبر : 44262 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

نکاتی قابل‌تأمل درباره احکام حقوقی ایثارگران(۱۰)


نکاتی قابل‌تأمل درباره احکام حقوقی ایثارگران(۱۰)

شاید تصور شود حقوق و مزایای حالت اشتغال شهدا، جانبازان و آزادگان پایور ازکارافتاده نیروهای مسلح به صورت کامل و منطبق با قانون پرداخت می‌شود

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - ب- نیروهای کادر رسمی(پایوران)
شاید تصور شود حقوق و مزایای حالت اشتغال شهدا، جانبازان و آزادگان پایور ازکارافتاده نیروهای مسلح به صورت کامل و منطبق با قانون پرداخت می‌شود و از این جهت آنان مشکلی در دریافت حقوق کامل خود ندارند، اما واقعیت چیز دیگری است.

با تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در تاریخ 91/10/2 در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظام پرداخت حقوق حالت اشتغال و بازنشستگی ایثارگران مشمول این قانون نیز تغییر یافت.

برابر ماده 40 قانون جامع حقوق حالت اشتغال مشمولان این قانون معادل آخرین حقوق و مزایای دریافتی تعیین و هر ساله متناسب با افزایش ضریب حقوق شاغلان اضافه و پرداخت خواهدشد.

در حالی که از تصویب این قانون سال‌ها می‌گذرد لکن همه ایثارگرانی که بازنشسته می‌شوند همچنان طبق روال گذشته بازنشسته شده و همه مزایایی که در حقوق آنان وجوو داشته حذف می‌شود و مزایایی مانند حق مسکن، فوق‌العاده ایثارگری،‌ حق نگهداری، فوق‌العاده‌های قانونی و... در حکم پرداختی بازنشستگی آنان جایی ندارد.

این اقدام مغایر با قانون، تاکنون اصلاح نشده است و هر بار به بهانه عدم هماهنگی، عدم تهیه آیین‌نامه اجرایی و عدم تأ‌مین اعتبار این تضییع حقوق ادامه پیدا می‌کند، در حالی که هیچ‌کدام از این بهانه‌ها وجاهت قانونی ندارد.

علاوه بر این نکته که در ماده 40 به صراحت به آن اشاره شده است، در تبصره یک این ماده به مشمولان ایثارگری اشاره می‌کند که در سال‌های گذشته به دلیل بازنشستگی اعم از بازنشستگی در اجرای قانون حالت اشتغال یا سایر قوانین و مقررات بازنشسته شده‌اند و باید وضعیت آنان همطراز بازنشستگان در سال تصویب قانون اصلاح شود، نیز اشاره دارد.

برابر این تبصره احکام شهدایی که قبل از تصویب قانون حالت اشتغال در 72/6/30 سنوات 30سال آنها تکمیل شده و حقوق بازنشستگی آنان فقط مشمول تغییرات افزایش سنواتی شده است، احکام حقوقی آنان باید مناسب با شاغلین همطراز در سال تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی در 91/10/2 تغییر پیدا کرده و پس از انجام اصلاحات لازم حقوق آنان با وضعیت جدید تطبیق پیدا کرده و به مستمری‌بگیران شهدا پرداخت شود. جانبازان و آزادگانی که در راستای سایر قوانین و مقررات در سال‌های گذشته بازنشسته شده‌اند، ابتدا باید وضعیت ازکارافتادگی آنان در کمیسیون‌های پزشکی بررسی و پس از تأیید کمیسیون پزشکی ذی‌صلاح در نیروهای مسلح یا بنیاد شهید و امور ایثارگران، احکام بازنشستگی آنان به وضعیت احکام حالت اشتغال در سال تصویب قانون جامع تغییر پیدا کند.

تغییرات فوق منحصر به مشمولان پایور نیروهای مسلح نیست بلکه هر تغییری که درباره پایوران انجام گیرد شامل سایر عضویت‌ها اعم از بسیجی و وظیفه نیز خواهد شد.

چنانچه نیروهای پایور وظیفه و بسیجی در نیروهای نظامی و انتظامی در گذشته مشمول بند ج مواد مندرج در قانون و مقررات استخدامی سپاه، ارتش و ناجا یا طبقه 5سطح سلامت قرار گرفته‌اند، باید برابر بند 4 دستورالعمل تعیین ازکارافتادگی کلی جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال مصوب 81/5/16 فرماندهی معظم کل قوا، مجدداً به کمیسیون‌های پزشکی معرفی تا در صورت شمولیت، از مزایای قانون حالت اشتغال بهره‌مند شوند.

ج- نیروهای بسیجی
بخشی از نیروهای بسیجی حقوق و مزایای حالت اشتغال را از بنیاد شهید دریافت می‌کنند که برابر قوانین، تمام اقداماتی که در احکام حقوقی کادر رسمی نیروهای مسلح انجام می‌گیرد باید در احکام حقوقی نیروهای بسیجی مشمول قانون حالت اشتغال نیز اجرا شود.

مهم‌ترین مسئله نیروهای بسیجی و وظیفه مشمول قانون حالت اشتغال پاداش پایان خدمت آنان است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌ و اقدام موثری در این باره توسط نهادهای ذی‌ربط انجام نگرفته است. این گروه از مشمولان حالت اشتغال از اولین تاریخ اعزام به خدمت و جبهه، مشمول محاسبه سنوات خدمت شده و با تکمیل 30سال خدمت از مزایای پاداش پایان خدمت بهره‌مند می‌شوند.

از نکات مهم دیگر، وضعیت نیروهای بسیجی و وظیفه‌ای که در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها مشغول خدمت بوده و از مزایای حالت اشتغال در دستگاه محل خدمت استفاده کرده‌اند. این قبیل مشمولان قانون حالت اشتغال همانند همطرازان شاغل در نیروهای مسلح از مزایای حالت اشتغال بهره‌مند می‌شوند که تاکنون هیچ اقدامی برای آنان انجام نشده است. ضروری است سازو کار لازم از طریق نیروهای مسلح انجام و احکام حقوقی آنان صادر و به دستگاه‌های اجرایی جهت اجرا، ابلاغ شود.


کد خبرنگار : 17