تاریخ : 1395,یکشنبه 05 ارديبهشت14:30
کد خبر : 44609 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

ملاک مجاهد راه خدا بودن


ملاک مجاهد راه خدا بودن

اصل مهمی که اساس این حرکت الهیست (مجاهدت درراه خدا)اطاعت محض از ولایت وقت است. درغیر این صورت اگر تمام شرایط نیز مهیا شود مجاهد در حد کارگزارو عمله لیدر بزرگ و.....جریان غالب در گروهک ها قابل ارزیابی است و لاغیر.

اسماعیل مرتضایی

اسماعیل مرتضایی - به نام خدا قبل از هر گونه تذکری بهتر دیدم که مسایل و الفاظ شعاری را از کلام خود نموده و دین را با اندیشه، ظن،گمان، منافع باندی و جناحی دور نمایم و به اصلی بپردازم که دین مبین بر اساس آن جهاد فی سبیل الله را بر انسان ها واجب نموده است. ضرورت این نوشته این است که امروز تمام گروه ها با پسوند اسلامی ضمن تحریک احساسات جوانان جویای حقیقت در تمام جهان و ایجاد تفرقه ما بین نحله های مختلف اسلام، با این حکم مترقی اسلام هم دینان خود را تکه تکه نموده و با این ابزار سهل ترین و آسان ترین جنایات را بر ضد هم کیشان خود روا داشته و جالب اینکه برزگترین دشمن اسلام که قلبه اول مسلمین جهان را با ظلم و تعدی به مردم مسلمان فلسطین به اشغال خود در آورده و بعنوان غده ای ننگین در بین مسلمانان غیور آن منطقه از نزدیک شاهد و بعضا طراح آن است، ما را به تمسخر گرفته است.

تعریف جهاد: ریشه جهاد از کلمه جهد است که به معنای تمام سعی و کوشش فرد برای رسیدن به اهداف ارمانی و الهی جامعه است و جهاد بر دو گونه جهاد اکبر و جهاد اضغر (جدال با کفار و دفاع از سرزمین های اسلامی در زمان غیب کبری تعریف شده). و بزرگترین شرط آن که مکررا" در کلام الله بدان تاکید شده همان نیت "فقط برای رضای خدا" ست. در غیر این صورت فرد مجاهد با دیگر نظامیان جهان تفاوتی ندارد. در قرآن کریم کمترین گروهی از مومنان دیده می شوند که همشأن و همطراز مجاهدین فی سبیل الله قرار گرفته باشند. و باز تسریع می نمایم چون جهاد با تمام داشته های مجاهد فی سبیل الله (اموالهم و انفسهم) در گیر است، مجاهدین فی سبیل الله که بزرگترین توفیق الهی نصبیشان شده یقینا" منتخبین خدای بزرگ هستند (آیه ۳۰ سوره مبارکه انسان)  بزرگترین ویژگی این منتخبین همانا تقویت عقل و علم و ایمان باذن الله در آنان است.

همانگونه که عرض نمودم مجاهدین فی سبیل الله در دو بعد روحانی (جهاد اکبر) و اصول نظامی سر آمد دیگر هم صنفان خود در جهان هستند که حدیث معتبر هر مجاهد فی سیبل الله را همطراز بیش از ۲۰ نظامی خصم دانسته، این نشان از باور آنها در تکلیف گرایی و یقین آنان به وعهدهای الهی است (چه کشته شویم و چه بکشیم پیروزیم) اصل مهمی که اساس این حرکت الهیست (مجاهدت درراه خدا)اطاعت محض از ولایت وقت است. درغیر این صورت اگر تمام شرایط نیز مهیا شود مجاهد در حد کارگزارو عمله لیدر بزرگ و.....جریان غالب در گروهک ها قابل ارزیابی است و لاغیر.

با توجه به کلیت تعریف از مجاهدین فی سبیل الله شاید با این تعاریف بسیاری از عزیزان مدعی باشند که مجاهدین در حد قلیل وجود داشته اند. اما حقیر از تجربه خود استفاده نموده عرض می نمایم که بزرگ ویژگی دفاع مقدس رشد هماهنگ دو جهاد (اکبر و اضغر) باهم بود. در آن مکان مربیان اخلاق ۱۶- ۱۷ ساله ای را مشاهده می کردی که قول رسول الله (ص) که فرمودند: "بهترین امت من کسانی هستند که دین تسلیم و رضا را با عملشان به دیگران تعلیم می دهند" را به زیباترین شکل عمل می نمودند و کلامشان الگو گرفته از کلام الله بود(نحل۱۲۵). با حکمت -روش نیکو- وجدال احسن کلام خدا را که از زبانشان تعبیر و تفسیر می شد را می شنیدی.

آری برادرم! رزم با دشمن محلمی بود که خدا برای هدایت آنان برگزید. یقینا" مجاهد فی سیبل الله با نیروی جنگ کننده فرف بسیار دارد. هر اسلحه بدستی را نمی توان عندالله مجاهد فی سبیل الله دانست و عکس آن نیز صادق است وتنها داور خداوند بزرگ است.

لذا حقیر مصرانه معتقدم که دفاع مقدس با آن وسعت و شعاع قابل تکرار نیست. هرگاه دشمن تا بن دندان مسلح و آموزش دیده از شنیدن نامتان و صلابتتان چونان دخترکان بی پناه پا به فرار نهاد آنگاه یقین بدانید نصرت الهی یاریتان می نماید. ملوانان آمریکایی که در حضور سپاهیان ما دست بر سر و اشک آلود علی ارغم دستور به مقاومت قادر به هیچگونه عملی نیستند. "حسبنالله و نعم الوکیل نعم الولا و نعم النصیر"


کد خبرنگار : 17