تاریخ : 1395,چهارشنبه 08 ارديبهشت16:25
کد خبر : 44814 - سرویس خبری : اخبار

تحت پوشش صندوق ایثارگران


تحت پوشش صندوق ایثارگران

رزمندگان بسیجی و سربازان جانباز زیر 25 درصد معسر، تحت پوشش صندوق ایثارگران قرار می گیرند

سرتیپ دوم بازنشسته پاسدار ذبیح اله نامور مدیر صندوق ایثارگران در گفت و گو با خبرنگار ساتا از پرداخت مستمری به میزان 75 درصد حداقل دستمزد به جانبازان زیر 25 درصد خبر داد.

مدیر صندوق ایثارگران افزود: این صندوق از رده های زیر مجموعه ساتا می باشد که در سال گذشته با ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شده و وظیفه پرداخت مستمری به چند گروه زیر را بر عهده دارد: رزمندگان بسیجی که سابقه حضور یک سال به بالا در جبهه بصورت داوطلبانه را دارند، بسیجیان جانباز زیر 25 درصد زمان جنگ، سربازان جانباز زیر 25 درصد زمان جنگ، سربازان جانباز زیر 25 درصدی که در چند سال گذشته از سابا کمک معیشت دریافت می کردند و در نهایت گروهی نیز در سالجاری به مستمری بگیران این صندوق اضافه شدند که این دسته شامل بسیجیان و سربازان با سابقه 6 ماه بالاتر حضور در جبهه می باشند.

سرتیپ دوم بازنشسته پاسدار ذبیح اله نامور در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون 78 هزار نفر تحت پوشش صندوق ایثارگران قرار گرفته اند، گفت: در قانون امسال عنوان رزمندگان داوطلب به رزمنده تبدیل شد و مدت زمان حضور در جبهه نیز از 12 ماه به 6 ماه تقلیل یافت، بنابراین پیش بینی می شود که تا پایان سال، 20 هزار نفر و در سال آینده تعداد 30 هزار نفر به آمار مستمری بگیران این صندوق مشروط به تأمین منابع مالی مورد نیاز از سوی دولت، افزوده گردد.

 مدیر صندوق ایثارگران در خصوص چگونگی شناسایی رزمندگان و جانبازان مستمری بگیر این صندوق که ضرورتاً بایستی بعنوان معسر شناخته شده باشند، اظهار داشت: ستاد کل نیروهای مسلح برای پرداخت مستمری به پنج دسته ای که در بالا ذکر شد، سهمیه ای را برای هر سازمان اختصاص داده است. سازمان ها نیز افراد را بر اساس اینکه هیچ گونه منبع درآمدی نداشته باشند، حقوق بگیر نباشند و معسر محسوب شوند، شناسایی و از بنیادشهید، سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح، سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی کشوری استعلام می نماید و در صورتی که تمامی استعلام ها مثبت باشد، اقدام به انجام تحقیقات محلی می نماید و در صورتی که موارد یادشده مبنی بر عدم وجود منبع درآمد، عدم دریافت حقوق از هیچ سازمانی و نیز معسر بودن آنها مورد تأیید قرار گیرد، فرد مورد نظر به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می شود.

وی افزود: در این راستا ستادکل نیروهای مسلح مجدداً نسبت به تأیید یا عدم تأیید اسامی ارسال شده، اقدام و افراد منتخب را بصورت سازمانی در قالب لوح فشرده به ساتا ابلاغ می کند.

سرتیپ دوم بازنشسته پاسدار نامور خاطر نشان ساخت: در قانون بودجه 2 ردیف اعتباری برای پرداخت مستمری به این افراد در اختیار داریم که در مجموع هر ماهه بطور متوسط حدود 5/36 میلیارد تومان بودجه دریافت می کنیم. ضمن اینکه طبق بند "ز" تبصره 20 قانون بودجه مقرر شده مابه التفاوت اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مستمری به رزمندگان دارای 6 ماه به بالا سابقه حضور در جبهه، از محل هدفمندی یارانه های تأمین شود که در مرداد ماه مبلغ 30 میلیارد تومان به سازمان پرداخت شد و متأسفانه در شهریور و مهر ماه هیچ مبلغی تأمین و پرداخت نشده است.

وی در خصوص میزان مستمری قابل پرداخت به مشمولین این طرح اظهار داشت: بر اساس قانون، 75 درصد حداقل دستمزد بعنوان مستمری به این قبیل افراد پرداخت می شود که رقمی معادل 534 هزار تومان می باشد و در حال حاضر بدلیل عدم پرداخت بودجه از محل هدفمندی یارانه ها، پرداخت مستمری بصورت حداقل صورت می گیرد و در دو نوبت (یک مرحله حداقل و یک مرحله مابه التفاوت) پرداخت می شود و در صورت تأمین بودجه مورد نیاز، کل مستمری بصورت یکجا واریز خواهد شد.

مدیر صندوق ایثارگران افزود: برای پرداخت مستمری به رزمندگان 6 ماه به بالا، بین 6 ماه تا 90 ماه تفاوت قائل شده ایم، بطوریکه به رزمندگان بالاتر از 6 ماه، نیم درصد بابت هر ماه به مستمری آنها اضافه می کنیم و به جانبازان هم برای هر درصد جانبازی بالاتر از 5%، 5/2 درصد مستمری اضافه می نماییم.

سرتیپ دوم بازنشسته پاسدار نامور در ادامه گفت: مستمری مشمولین این طرح از نیمه دوم سالجاری از طریق موسسه اعتباری کوثر، پرداخت می گردد.

وی تصریح کرد: در این راستا تاکنون 50 هزار نفر موفق به افتتاح حساب در موسسه اعتباری کوثر شده اند که حقوق این دسته از افراد در مهرماه سالجاری از طریق این موسسه پرداخت شد و مستمری بقیه افرادی که هنوز موفق به افتتاح حساب نشده اند، را از طریق بانک عامل قبلی پرداخت کردیم. ضمن اینکه بمنظور رفاه مشترکین این صندوق مقرر شده در شهرهایی که فاقد شعبه موسسه اعتباری کوثر می باشند، نمایندگان این موسسه جهت افتتاح حساب مشمولین این طرح به این شهرها اعزام شوند که زمان اعزام و محل استقرار کارشناسان یادشده از طریق مسئولین بسیج استان به اطلاع رزمندگان و جانبازان آن استان خواهد رسید.

مدیر صندوق ایثارگران در ادامه سخنانش به پرداخت وام در آینده ای نزدیک به مستمری بگیران این صندوق اشاره کرد و گفت: در نظر است به رزمندگان و جانبازان مستمری بگیر این صندوق مشروط به تأمین منابع مالی، وام قرض الحسنه پرداخت شود که شرایط و نحوه پرداخت در زمان مناسب به اطلاع آنها خواهد رسید.

سرتیپ دوم بازنشسته پاسدار ذبیح اله نامور به موضوع بیمه درمان مستمری بگیران صندوق ایثارگران نیز اشاره کرد و گفت: طی توافق بعمل آمده با بیمه سلامت ایرانیان مقرر شده رزمندگان حقوق بگیر این صندوق تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گیرند. همچنین جانبازان زیر 25 درصد نیز از سوی بنیاد شهید، تحت پوشش بیمه درمان قرار خواهند گرفت.

وی خاطر نشان ساخت: از دیگر برنامه های در دست اقدام برای مشترکین صندوق ایثارگران اینست که در نظر داریم با کسر مبلغ کمی (ماهانه کمتر از 50 هزار ریال) از مستمری این گونه افراد، آنها را تحت پوشش بیمه اختیاری عمر و حوادث و همچنین بیمه خانه و خانواده قرار دهیم. 

مدیر صندوق ایثارگران در پایان سخنانش از نمایندگان مجلس، ایثارگران ستاد کل نیروهای مسلح، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع، مدیرعامل و معاونت های اجرایی و طرح و برنامه و همچنین ذیحسابی ساتا، سازمان های ارتش، سپاه، ناجا و بسیج که نقش بسزایی برای اجرای طرح پوشش رزمندگان و جانبازان زیر 25 درصد در صندوق ایثارگران و پرداخت مستمری به آنها ایفا کرده اند، قدردانی نمود.