تاریخ : 1395,یکشنبه 16 خرداد16:30
کد خبر : 46059 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

تســهیلات فـــرزندان جــــانبازان و آزادگـان (۳)


تســهیلات فـــرزندان جــــانبازان و آزادگـان (۳)

در مطلب قبلی متذکر شدیم که دستگاه‌های اجرایی و حتی رده‌های سازمانی بخش‌هایی از بنیاد شهید و امور ایثارگران تصور می‌کنند آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان ۲۵درصد باطل شده‌است.

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - در مطلب قبلی متذکر شدیم که دستگاه‌های اجرایی و حتی رده‌های سازمانی بخش‌هایی از بنیاد شهید و امور ایثارگران تصور می‌کنند آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان ۲۵درصد باطل شده‌است.

 این موضوع تا آنجا پیش رفت که مدیریت توسعه منابع انسانی و تحول اداری سازمان خصوصی‌سازی طی نامه شماره 9337/2/90 مورخ 90/11/12 درخصوص استفاده فرزندان جانبازان از ماموریت آموزشی موضوع ماده(9) آیین‌نامه ساماندهی از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری استعلام نمود. این معاونت حقوقی طی نامه شماره 15839/222206 مورخ 90/12/22 چنین پاسخ داده است: «از آنجا که ماده (9) مصوبه فوق‌الذکر تاکنون مورد ایراد مراجع ذیصلاح (ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و یا دیوان عدالت‌اداری) قرار نگرفته است و در قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال 1390 نیز در این خصوص حکم مغایری وجود ندارد، لذا معتبر بوده و مقررات حاکم بر ماموریت آموزشی جانبازان در مورد فرزندان شاهد و جانباز نیز لازم‌الاجراست.»

با این وصف هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای بهره‌مندی فرزندان جانباز 25و بالاتر از ماموریت آموزشی وجود ندارد.

آیین‌نامه ماده (67) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که درباره هزینه خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامه‌های آموزشی عمومی و سایر برنامه‌های آموزش عالی است، در تاریخ 25/8/94 توسط دولت به دستگاه‌های اجرایی ذیربط و بنیاد ابلاغ شد. مشمولین این آیین نامه در قالب دو گروه بند (ب) و بند (پ) تقسیم شده‌اند.

در حوزه شمول بند (ب) فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان قرار می‌گیرند، لکن در حوزه شمول بند (پ) که از آن باعنوان مشمولین طرح شاهد نام برده می‌شود، فرزندان جانبازان 50درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان قرار می‌گیرند.

در این آیین‌نامه مقرر شده، مبلغی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های تحصیلی مشمولین توسط بنیاد و پس از تصویب شورای طرح و برنامه شاهد به‌عنوان کمک هزینه تحصیلی به مشمولین آن پرداخت شود.

در ماده (2) این آیین‌نامه بنیاد موظف شده‌است در چارچوب اعتبارات مصوب سالانه برنامه‌های آموزش عمومی از قبیل برگزاری کلاس‌های تکمیلی، تقویتی، جبرانی، ارائه وسایل کمک‌آموزشی و آموزش بالینی جانبازان 70درصد و فرزندان معلولان مشمولین طرح شاهد، ارائه خدمات مشاوره‌ای و هدایت تحصیلی تشویق دانش‌آموزان کوشا و ممتاز و حمایت از گروه‌های خاص تحصیلی را برای مشمولین طرح شاهد انجام دهد.

در ماده (3) بنیاد موظف شده است در چارچوب اعتبارات مصوب سالانه درخصوص برنامه‌های آموزش عالی و نیز پرداخت کمک هزینه تحصیلی برای مشمولین طرح شاهد اقداماتی از قبیل تشویق دانشجویان و طلاب ساعی، مشاوره و هدایت تحصیلی دوره تحصیلات تکمیلی، ارائه خدمات آموزشی به جانبازان ویژه (دو چشم نابینا و قطع نخاع گردن)، جانبازان ویلچری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های ایثارگری و معتمدین را اجرا نماید.

مدت زمان ارائه این خدمات و تسهیلات در بخش آموزش عمومی مطابق مقررات و ضوابط آموزشی وزارت آموزش و پرورش و در بخش آموزش عالی برابر با کف نیم‌سال‌های تحصیلی برای هر مقطع دانشگاهی خواهد بود.

از نکات قابل تامل در این آیین‌نامه آشفتگی و ابهاماتی است که در آن وجود دارد. هر چند ماده (67) بر تامین و پرداخت هزینه‌های خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامه‌های آموزش عمومی و برنامه‌های آموزش عالی تاکید دارد، لکن تبصره یک این ماده، بنیاد را موظف کرده نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به جانبازان 25درصد و بالاتر و خانواده‌های آنان یعنی همسر و فرزندان که در طرح شاهد نیستند نیز اقدام کند.

آیین نامه مصوب هیات وزیران در قالب دو بند (ب) و (پ) دو گروه مشمول ماده (67) و تبصره آن را تعریف کرده است ولی در مواد (2) و (3) آیین‌نامه که بنیاد را به ارائه خدمات موظف کرده است، ارائه خدمات را فقط به مشمولین طرح شاهد که در بند (پ) تعریف شده‌اند اختصاص داده و مشمولین بند (ب) را فراموش کرده است. اگر قرار بود این آیین‌نامه فقط به ماده (67) توجه داشته باشد و تبصره یک آن نادیده گرفته شود، چرا آنان را در حوزه شمول تعریف کرده ولی از ارائه خدمات محروم نموده است. اصلاح آیین‌نامه منطبق با ماده (67) قانون جامع و تبصره یک آن ضروری است که انتظار می‌رود در این خصوص تسریع شود.


کد خبرنگار : 17