تاریخ : 1395,سه شنبه 25 خرداد15:47
کد خبر : 46548 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

ایثارگران بدانند؛ تسهیلاتی برای سال ۹۵


ایثارگران بدانند؛ تسهیلاتی برای سال ۹۵

ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بیان می‌دارد: تسهیلات بانکی(وام) بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنها برای یک نوبت

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بیان می‌دارد: تسهیلات بانکی(وام) بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنها برای یک نوبت به میزان دوبرابر ضوابط بانکی از سوی شورای پول و اعتبار به صورت قرض‌‌الحسنه تعیین می‌شود.

بند یک تبصره 29 قانون بودجه سال95، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین را از مبلغ 30 میلیون ریال به یکصد‌میلیون‌ ریال با دوره بازپرداخت 4ساله افزایش داده است.

بنابراین تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ایثارگران مبلغ 200میلیون ریال تعیین می‌شود که اگر زوجین از ایثارگران باشند جمعا مبلغ 400میلیون ریال وام ازدواج دریافت خواهند کرد.

با عنایت به ماده50 قانون جامع، فرزندان جانبازان بدون در نظر گرفتن درصد و فرزندان آزادگان بدون احتساب سنوات اسارت مشمول این تسهیلات می‌شوند و بنیاد شهید باید تمیهدات لازم را برای بهره‌مندی ایثارگران از این تسهیلات فراهم کند.

2- هدیه ازدواج

برابر ماده49 قانون جامع، دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون موظفند برای مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، آزادگان، جانبازان و فرزندان آنها برای یک نوبت هدیه ازدواج موضوع مفاد قانون پرداخت پاداش پایان‌خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب 26/2/75 و اصلاحیه‌های بعدی آن را به میزان دوبرابر پرداخت کنند. پرداخت هدیه ازدواج مشمولان فوق که تحت پوشش دستگاه‌های اجرایی نیستند بر عهده بنیاد است.

مبلغ هدیه ازدواج برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی 12میلیون و 328 هزار ریال است که برای ایثارگران به استناد ماده49 قانون جامع دو برابر و به میزان 24میلیون و 656هزار ریال خواهد بود که در سال 95 باید پرداخت شود.

به دلیل عدم جدیت در پیگیری حقوق قانونی ایثارگران توسط دستگاه‌های متولی ایثارگران، اجرای کامل این هدیه در دستگاه‌های اجرایی به دلیل غفلت مسئولان دستگاه‌های اجرایی به صورت یکسان و هماهنگ در همه دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود. از وظایف مهم بنیاد پیش‌بینی حمایت‌های لازم برای اجرای این حقوق قانونی است.

از نکات مهم در پرداخت هدیه ازدواج به فرزندان جانبازان بدون در نظر گرفتن درصد جانبازی و برای آزادگان بدون در نظر گرفتن سنوات اسارت است.

نکته مهم دیگر این است که برابر تبصره ماده49، پرداخت این هدیه برای ایثارگران و فرزندان آنها که تحت پوشش دستگاه‌های اجرایی نیستند باید توسط بنیاد پرداخت شود که بنیاد در این خصوص از ابتدای تصویب قانون جامع تا به حال کوتاهی کرده و وظیفه خود را در قبال ایثارگران به انجام نرسانده است.

بنیاد موظف است به خانواده شاهد، جانبازان و آزادگان و فرزندان آنان بدون ملاحظه میزان درصد و مدت اسارت، هدیه سال95 و مطالبات هدیه ازدواج سال‌های گذشته ایثارگران را به آنان پرداخت کند.

3- فوق‌العاده ایثارگری

2 فوق‌العاده ایثارگری در قوانین پیش‌بینی شده است:

الف- فوق‌العاده ایثارگری بند 2ماده68 قانون مدیریت خدمات کشوری.

ب- فوق‌العاده ایثارگری ماده 51 قانون جامع.

در مبحثی جداگانه به جزئیات هر دو فوق‌العاده خواهیم پرداخت، لکن به طور کلی اعلام می‌کنیم که هیچ محدودیت و منع قانونی‌ای برای دریافت توأمان این 2 فوق‌العاده وجود ندارد. برای مصوبه هیأت وزیران در تعیین مبلغ 9میلیون ریال به عنوان حداقل حقوق و مزایای شاغلین دستگاه‌های اجرایی، مبلغ 2 میلیون و 250هزار ریال فوق‌العاده ایثارگری ماده51 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است که هر ماه توسط دستگاه‌های محل خدمت ایثارگران در فیش حقوقی آنان اعمال می‌شود.

نکته مهم، تبصره این ماده است که بیان می‌دارد: فوق‌العاده ایثارگری افرادی که در استخدام دولت نیستند توسط بنیاد، تأمین و پرداخت می‌شود که در این زمینه بنیاد تا به حال به وظایف قانونی خود عمل نکرده است.

فوق‌العاده ایثارگری بند2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری حاصل ضریب سالانه در عدد امتیاز جدول فوق‌العاده ایثارگری است که از عدد 400 شروع و به عدد 1550 ختم می‌شود؛ بنابراین حداقل این فوق‌العاده، مبلغ 616 هزار و 400ریال و حداکثر آن مبلغ 2میلیون و 388 هزار و 550ریال برای سال 95 خواهد بود.

4- حق پرستاری

برابر تبصره 2 ماده 11 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، حق پرستاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران هر ساله تعیین می‌شود. با تعیین 8میلیون و 121هزار و 660 ریال توسط شورای عالی کار به عنوان حداقل حقوق کارگران در سال95، مبنای حق پرستاری سال95 جانبازان نیز با این مبلغ محاسبه می‌شود.

تمامی موارد فوق که توسط دستگاه‌های اجرایی یا بنیاد اقدام نمی‌شود قابل طرح در کمیسیون ماده 16 و دیوان عدالت اداری حسب مورد است.


کد خبرنگار : 17