تاریخ : 1395,چهارشنبه 26 خرداد14:14
کد خبر : 46577 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

هدیه ازدواج به ایثارگران



برابر ماده49 قانون جامع، دستگاه‌های اجرایی مشمولین این قانون موظفند برای مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، آزادگان، جانبازان و فرزندان آنها برای یک نوبت هدیه ازدواج موضوع مفاد قانون پرداخت پاداش پایان‌خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب 26/2/75 و اصلاحیه‌های بعدی آن را به میزان دوبرابر پرداخت کنند. پرداخت هدیه ازدواج مشمولان فوق که تحت پوشش دستگاه‌های اجرایی نیستند بر عهده بنیاد است.


مبلغ هدیه ازدواج برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی 12میلیون و 328 هزار ریال است که برای ایثارگران به استناد ماده49 قانون جامع دو برابر و به میزان 24میلیون و 656هزار ریال خواهد بود که در سال 95 باید پرداخت شود.
به دلیل عدم جدیت در پیگیری حقوق قانونی ایثارگران توسط دستگاه‌های متولی ایثارگران، اجرای کامل این هدیه در دستگاه‌های اجرایی به دلیل غفلت مسئولان دستگاه‌های اجرایی به صورت یکسان و هماهنگ در همه دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود. از وظایف مهم بنیاد پیش‌بینی حمایت‌های لازم برای اجرای این حقوق قانونی است.
از نکات مهم در پرداخت هدیه ازدواج به فرزندان جانبازان بدون در نظر گرفتن درصد جانبازی و برای آزادگان بدون در نظر گرفتن سنوات اسارت است.
نکته مهم دیگر این است که برابر تبصره ماده49، پرداخت این هدیه برای ایثارگران و فرزندان آنها که تحت پوشش دستگاه‌های اجرایی نیستند باید توسط بنیاد پرداخت شود که بنیاد در این خصوص از ابتدای تصویب قانون جامع تا به حال کوتاهی کرده و وظیفه خود را در قبال ایثارگران به انجام نرسانده است.
بنیاد موظف است به خانواده شاهد، جانبازان و آزادگان و فرزندان آنان بدون ملاحظه میزان درصد و مدت اسارت، هدیه سال95 و مطالبات هدیه ازدواج سال‌های گذشته ایثارگران را به آنان پرداخت کند.