تاریخ : 1395,جمعه 04 تير15:47
کد خبر : 46843 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

درمان، درد بی درمان ایثارگران!


درمان، درد بی درمان ایثارگران!

در هفته چندین بار این حرف ها را می شنویم که کاش ما ترکشی کوچک خورده بودیم! خدا برایتان خواسته...

جانباز

جانباز- چرا مشکلات درمانی و بیمه ی تکمیلی ایثارگران و خانواده محترم شهدا هنوز باقی است؟ ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بیان میدارد {صدرصد (100%) هزینه بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه مکمل، بیمه خاص، خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد(تحت تکفل) آنان برعهده دولت بوده و اعتبارات آن هرساله در قوانین بودجه سنواتی منظور می گردد.

 بند (ب) تبصره چهار مذکور بیان میدارد[صدرصد (100%) هزینه های درمانی ایثارگران شاغل وبازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده (دستگاه اجرایی)]و [صدرصد(100%) هزینه درمانی ایثارگران غیر شاغل وافراد تحت تکفل آنان به عهده (بنیاد شهید وامور ایثارگران)است] .

 فلذا، به موجب مصوب تشخیص مصلحت نظام مورخ 1391/10/2 عبارت صدرصد (100%) هزینه های درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته وافراد تحت تکفل آنان به عهده (دستگاه اجرایی) وصدرصد(100%)هزینه های درمانی ایثارگران غیر شاغل وافراد تحت تکفل آنان به عهده (بنیاد شهید وامور ایثارگران)است] مندرج در[بند(ب) ماده (44) قانون برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران 1390/6/7 عبارت ((چون بنفع ایثارگران است)) به عنوان بند (ب) ماده (13) به انتهای ماده فوق اضافه گردید.

 نهایتا" چندین ماه هم به صورت طرح تفکیکی پرداخت صدرصد (100%) هزینه درمانی، ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفلشان به عهده (دستگاه اجرایی) وپرداخت صدرصد (100%) هزینه درمانی ایثارگران غیرشاغل وافراد تحت تکفل شان به عهده (بنیاد شهید وامور ایثارگران) انجام گردید و داشت به سرانجام نسبی مثبتی می رسید که تقریبا" برخی از وزرات خانه هایی که از امکانات درمانی بالایی برخوردار بودند، داشتند قدم های بسیار خوبی در به سرانجام رسیدن درمان و پرداخت هزینه های درمانی به ایثارگران دستگاه خود انجام می دادند که جا دارد همین جا از ایشان قدر دانی گردد.

 حتی به خاطر امکانات درمانی خوبی که ارائه می کردند بیشتر موارد درمانی از قبیل دندان پزشکی وهزینه های آن ،عینک و غیره را هم برای ایثارگران خود وهم افراد تحت تکفل ایشان  فراهم نموده وحداقل یکی از مهمترین دغدغه های جانبازان وایثار گران این وزرات خانه را تاحد مطلوبی افزایش داده بودند ( مخصوصا دانشگاه علوم پزشکی فارس ) که باز جا دارد از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی فارس در همین راستا قدردانی شود.

 اما متاسفانه بجای اینکه این وزرات خانه بهداشت و درمان الگوبرداری شود و بنیادمحترم شهید و امور ایثارگران و دیگر وزرات خانه هایی هم که درون خود جامعه ایثارگر وجانباز دارند، مهیای ارائه هرچه بهتر خدمات رسانی به ایثارگران خود مطابق با صراحت وقوانین ماده (13) شوند، درمان وهزینه های درمانی تمام (ایثارگران شاغل ،بازنشته) و(غیر شاغل وخانواده شهدا ) وزادگان عزیز را زیر نظر بنیاد محترم شهید وامور ایثار گران قرار داده و اما این بار دیگر متاسفانه بنیاد محترم با بیمه ایران قرادادی بست مثل (قراداد ترکمانچای) و بجای اینکه حقیقتا" مسائل درمانی و هزینه های درمانی و دارویی و دیگر مسائل که جامعه فراموش شده ایثارگران با  آن روبرو هستند حل ودرمان شود، مسائل ومشکلات بیمه ایران درمان گردید.

 حتی ذهنیت ایثارگران با این مسئله روبروست که نکند بیمه ایران در حال ورشکستگی بوده وبنیاد محترم خواسته به ایشان لطف کند! هر موقع  برای خرج هایی اعم از اقلام دارویی، چشم پزشکی، عینک،دندانپزشکی خود ایثارگر وخانواده و... غیره به شعبه های مستقر بیمه ایران در بنیاد برویم، اولا" با بروکراسی یا همان کاغذ بازی حاکم در آن روبرو می شویم، دوما" وقتی که به کارشناسان آنان میگویی (ماده 13) قانون جامع در مورد پرداخت هزینه ها این چنین می گوید، درجواب می گویند ما کاری با ماده (13) نداریم و تمام پرداخت هایی که به شما می شود، طبق قوانین وضوابط بیمه ایران میباشد.

 هزینه های فلان و فلان شامل قوانین پرداختی بیمه ایران نمی شود! تازه اگر مثلا" یک سونوگرافی ساده دو یا سه بار باتشخیص پزشک متخصص و فوق تخصص برای یک ایثارگر انجام گردد، یک بار( 70%) پرداختی به ایثارگر داده می شود، بار دوم (50%) وبار سوم صفر درصد پرداخت می شود. وقتی هم ایثارگر اعتراض می کند، می گویند قوانین شرکت بیمه ای ما اینچنین میباشد.

 مثلا" هزینه دندانپزشکی که اصلا" شامل قوانین شرکت های بیمه ای نمی شود اما بیشتر وزارت خانه هایی مثل نفت ودیگر وزرات خانه ها حتی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمات دندانپزشکی نیمه رایگان و کاملا" رایگان دارند. وقتی به بنیاد محترم مراجعه می کنیم، در جواب می گویند به ما ارتباطی ندارد!

 وقتی به شرکت بیمه ای که بنیاد محترم با آن قرارداد بسته درمیان می گذاریم، می گویند ما طبق آیین نامه های خودمان انجام می دهیم. خلاصه با این مشکلات  این خود ایثارگر میباشد که باید اکثر هزینه های درمانی خود را بپردازد! نه اجازه می دهند ایثارگران  طبق ماده 13 شاغل وغیر شاغل که به صراحت ماده مذکور در بالا آمد انجام بپذیرد، نه بنیاد محترم پاسخگو می باشد، نه شرکت های بیمه ای که بنیاد با آن قراداد می بندد!

 شنیده ها حاکی از آن میباشد که در راستای کمک به سراپا نگه داشتن شرکت های بیمه که درحال ورشکستگی می باشند، می توانند با بنیاد محترم قراداد بیمه ای ببندند! .... ازهمه بدتر وقتی تیتر می زنند و در روزنامه ها با جنجال گفته می شود صدرصد (100%) هزینه بهداشتی درمانی،خانواده شاهد،جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان بر عهده دولت می باشد، این جامعه مظلوم را مورد نفرت و تنفر دیگر آحاد ملت قرار می دهند!

 علنا" مردم عادی کوچه وبازار به ایثارگران می گویند تمام بودجه مملکت را خرج شما وخانواده تان می کنند! در هفته چندین بار این حرف ها را می شنویم که کاش ما ترکشی کوچک خورده بودیم! خدا برایتان خواسته، درونش خودمان را کشته و بیرونش مردم را! و ما با تعجب که چه بگوییم!

 این را برای محرمان همدرد خود نوشته ام، فقط ایثارگران و مظلومان قادرند بفهمند که با تنی رنجور، خسته و درد مند چطور شبها تا صبح باید نشسته و ایستاده آن هم با مصرف داروهای شیمیایی که به خوردمان می دهند، کمی از شب را با سختی بخوابیم؟


کد خبرنگار : 20