تاریخ : 1395,شنبه 05 تير14:49
کد خبر : 46884 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

بایدها و نبایدهای حقوق های نجومی


بایدها و نبایدهای حقوق های نجومی

همقطار

همقطار- با توجه به افشاء فیش‌های حقوق و مزایای نجومی تعداد اندکی از مدیران دولتی و نهادهای وابسته به دولت در روزهای اخیر و موضع گیری نهادهای قانون گزار، مجریه و قضاییه کشور در اینخصوص و راهکارهایی که برای منطقی نمودن پرداخت‌های مذکور ارایه می‌شود، را ملاحظه نموده، لکن برای رعایت عدالت در کشور و برخوردی یکسان برای تمامی بخش‌ها از جمله بخش خصوصی، باید بدنبال راهکاری که بتوان در اجرای صحیح و یکنواخت در سطح کشور کاربرد داشته باشد، بود و از ارایه راهکارهای غیر شفاف و تنها برای یک بخش خوداری شود چرا که این موضوع می‌تواند مدیرن توانمند بخش دولتی را به سایر بخش‌ها سرازیر نماید و برای حل یک معضل بخش دولتی، نسبت به ایجاد معضلات بیشتری خواهد شد.

در این راستا و همگام با سایر کشورهای توسعه یافته، باید از ابزارهای مناسب برای ایجاد عدالت استفاده نمود که یکی از این ابزارها مالیات بر درآمد می‌باشد که در صورت تصویب و ابلاغ آن، نظام‏ اقتصادی‏ جمهوری اسلامی‏ ایران‏ که بر اساس اصل «44»[1] قانون اسای بر پایه‏ سه‏ بخش‏ دولتی‏، تعاونی‏ و خصوصی‏ استوار شده است را در بر خواهد گرفت و از ایجاد معضلات جدید برای صرف بخش دولتی پیش گیری خواهد نمود و جابجایی مدیران از بخش دولتی به سایر بخش ها انجام نخواهد شد. در این ارتباط پیشنهاد می‌شود جدول بر درآمد حقوق و مزایای سال 1395 (مشتمل بر تمامی پراخت ها از جمله اضافه‌کار، پاداش‌ها، سایر پرداخت‌ها نظیر پرداخت از محل اعتبارات خارج از شمول و ماده «217»[2] قانون مالیات‌های مستقیم و اقلام مشابه) برای ‏ بخش‌های دولتی‏، تعاونی‏ و خصوصی در نظام اقتصادی کشور بازنگری شود. بطور مثال جدول ذیل می‌تواند مصوب و بدون ورود به ضوابط و اصلاح آن در بخش دولتی، رافع معضل کنونی که مبتلابه بخش‌دولتی و وابسته به دولت (خصولتی یا شبه دولتی) خواهد بود و منابع آن می‌تواند برای رعایت عدالت، که منجر به کاهش ضریب جینی[3] در کشور نیز خواهد شد مورد استفاده قرار گیرد؛ که بدین ترتیب نظام می‌تواند به اهداف والاتری که با  اصلاح ضوابط پرداخت حقوق و مزایای مدیران دولتی و شبه دولتی دست می‌یابد و پس از اندک مدتی اثر آن ناپدید می‌شود، دست یابد.

حقوق ماهیانه تا

حقوق سالیانه تا

درآمد مشمول مالیات سالیانه پس از کسر از معافیت

نرخ به درصد

مالیات ماهانه

خالص دریافتی ماهانه

مالیات سالیانه

خالص دریافتی سالیانه

25,000,000

300,000,000

معاف

0

0

25,000,000

0

300,000,000

50,000,000

600,000,000

300,000,000

10

2,500,000

47,500,000

30,000,000

570,000,000

100,000,000

1,200,000,000

900000000

25

15000000

85,000,000

180000000

1,020,000,000

150,000,000

1,800,000,000

1,500,000,000

40

35,000,000

115,000,000

420,000,000

1,380,000,000

200,000,000

2,400,000,000

2100000000

55

62500000

137,500,000

750000000

1,650,000,000

250,000,000

3,000,000,000

2,700,000,000

60

92,500,000

157,500,000

1,110,000,000

1,890,000,000

300,000,000

3,600,000,000

3300000000

75

130000000

170,000,000

1560000000

2,040,000,000

350,000,000

4,200,000,000

3,900,000,000

167,500,000

182,500,000

2,010,000,000

2,190,000,000

400,000,000

4,800,000,000

4500000000

205000000

195,000,000

2460000000

2,340,000,000

450,000,000

5,400,000,000

5,100,000,000

242,500,000

207,500,000

2,910,000,000

2,490,000,000

500,000,000

6,000,000,000

5700000000

280000000

220,000,000

3360000000

2,640,000,000

550,000,000

6,600,000,000

6,300,000,000

317,500,000

232,500,000

3,810,000,000

2,790,000,000

600,000,000

7,200,000,000

6900000000

355000000

245,000,000

4260000000

2,940,000,000

650,000,000

7,800,000,000

7,500,000,000

392,500,000

257,500,000

4,710,000,000

3,090,000,000

700,000,000

8,400,000,000

8100000000

430000000

270,000,000

5160000000

3,240,000,000

750,000,000

9,000,000,000

8,700,000,000

467,500,000

282,500,000

5,610,000,000

3,390,000,000

800,000,000

9,600,000,000

9300000000

505000000

295,000,000

6060000000

3,540,000,000

850,000,000

10,200,000,000

9,900,000,000

542,500,000

307,500,000

6,510,000,000

3,690,000,000

900,000,000

10,800,000,000

10500000000

580000000

320,000,000

6960000000

3,840,000,000

950,000,000

11,400,000,000

11,100,000,000

617,500,000

332,500,000

7,410,000,000

3,990,000,000

1,000,000,000

12,000,000,000

11700000000

655000000

345,000,000

7860000000

4,140,000,000

1,000,000,001

به بالا

90

 
 

 



[1] نظام‏ اقتصادی‏ جمهور اسلامی‏ ایران‏ بر پایه‏ سه‏ بخش‏ دولتی‏، تعاونی‏ و خصوصی‏ با برنامه‏ ریزی‏ منظم‏ و صحیح‏ استوار است‏....

 

[2] به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود که یک درصد (1%) از وجوهی که بابت مالیات و جرایم موضوع این قانون وصول می‌گردد (به استثنای مالیات بر درآمد شرکت‌های دولتی) در حساب مخصوص در خزانه منظور نموده و در مورد آموزش و تربیت کارمندان در امور مالیاتی و حسابرسی و تشویق کارکنان و کسانی که در امر وصول مالیات فعالیت موثری مبذول داشته و یا می‌دارند خرج نماید. وجوه پرداختی به استناد این ماده به عنوان پاداش وصولی از شمول مالیات و کلیه مقررات مغایر مستثنی است. ....

[3] ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود. این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد. هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند. اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد یک باشد یعنی نابرابری مطلق به گونه‌ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.

 


کد خبرنگار : 17