تاریخ : 1395,شنبه 12 تير16:15
کد خبر : 47141 - سرویس خبری : پرسش و پاسخ حقوقی

فرق ماده۳۸ و ۳۹ازنظر مزایا وحقوق



با سلام و احترام بنده قبل از اسارت با عضویت بسیج به جبهه اعزام و سپس زخمی شده و به اسارت در امدم بعد از بازگشت به عضویت رسمی سپاه در آمدم و پس از از ۱۵ سال خدمت و با احتساب دو برابر اسارت در سال۸۵ بازنشسته گردیدم در سال ۸۶ در کمیسیون عالی مشمول بند ج گردیده و از کار افتاده کلی شناخته شدم اکنون ایثارگران سپاه از قول سردار شریفی می گوید شما مشمول  ماده ۳۹ میگردی نه ماده ۳۸ سوالی که داشتم این است فرق ماده ۳۸ و ۳۹ از نظر مزایا و حقوق چیست مزایا و حقوق کدام بالاتر است خودم معتقدم با توجه به شرایطم که بسیجی بودم و با عضویت بسیج زخمی شدم باید مشمول ماده ۳۸ بشوم وفیش حقوقی همطراز نیروهای مسلح دریافت نمایم اگر مشمول ماده ۳۸ نکردند باید به کجا شکایت کنم  ایا کمیسیون ماده۱۶ صلاحیت دارد ایا حقوق حالت اشتغال نیروهای مسلح معادل حقوق  همطرا ز نیروهای مسلح هست یا خیر؟ضمنا آخرین وضعیت بنده در فیش حقوقی بدینصورت است:۲۲      ۱۸     ۱۰


ج –  موضوع ماده 38 و تبصره آن حقوق و مزایای  حالت اشتغال پرسنل وظیفه و نیروهای داوطلب غیرشاغل در دستگاههای موضوع ماده (۲)قانون  جامع که به صورت بسیج مردمی اعزام شده اند ، می باشد که حقوق خود را همطراز کادر نیروهای مسلح دریافت می کنند و در تبصره آن موضوع حقوق وظیفه جانبازان غیر حالت اشتغال است که توسط نیروهای مسلح محاسبه و پرداخت می شود.
اما موضوع ماده 39 حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمان دستگاه‌ها، اعم از کشوری و لشکری  است که براساس قوانین و مقررات استخدامی نیروهای مسلح محاسبه می‌گردد .
از لحاظ حقوق و مزایا برابر قوانین هیچ فرقی باهم ندارند ولی عملا" اینطور نیست و تفاوتهای فاحشی باهم دارند که قرار است اصلاح شود.
شما فعلا" مشمول هیچکدام نیستی بلکه با پذیرش سنوات کامل و استفاده از سنوات آزادگی بازنشسته شده ای . و اگر قرار است شرایط شما را با ماده 39 تطبیق دهند و حقوق و مزایای شما را اصلاح کنند باید با نظر شما باشد، چون شما گزینه دیگری هم دارید بر خلاف عده ای که قبلا بسیجی نبوده ولی بازنشسته با شرایط شما شده اند و حال باید آنان را با ماده 39 تطبیق دهند.
در اصل شما  در زمان مجروحیت  بسیجی بوده ای و سپس به استخدام سپاه پذیرفته شده ای اساسا" فرض کن شما در دستگاه دیگری غیر از نیروهای مسلح استخدام می شدی . بنا براین شما حقو ق سپاهتان با منشاء استخدامی است و ارتباطی به جانبازی شما ندارد . لذا سپاه باید دوران بسیج شما را مستقل حساب کرده و بر مبنای ماده 38 با شما رفتار کند و با ارسال حکم حقوق شما برابر قانون به بنیاد ( در صورتیکه ازکارافتاده کلی هستید)‌ اقدام کند. مثل نیروهای  سرباز وظیفه ارتش که  مجروح شده اند ولی بعد به استخدام رسمی  ارتش درآمده اند و دو حقوق دریافت می کنند هر چند ساتا خلاف قانون مشکلاتی را برای آنان هم ایجاد کرده است .
ابتدا و به ناچار باید در کمیسیون ماده 16 طرح دعوا کنید و در صورت رد شکایت  شدید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید.
توصیه : مواردی مثل مورد شما چون نادر است امکان دارد برای کمیسیون و دیوان مفهوم نباشد ولی دوستان دارای مورد مشابه زیادند باید شکایت کنند تا فضای رسیدگی بدون توجه به حواشی شفاف و آراء منطبق بر قانون به نفع امثال شما صادر شود.