تاریخ : 1395,دوشنبه 14 تير14:00
کد خبر : 47211 - سرویس خبری : پرسش و پاسخ حقوقی

سنوات ارفاقی بازنشستگی جانبازان



س - آیا آزادگانی که پس از بازنشستگی با استناد به بند ک ماده 44 قانون برنامه پنجم و ماده ... (10) قانون جامع ایثارگران مجددا اعاده می شوند موظف هستند که حتما به مدت دوره اسارت مشغول بخدمت باشند یا خیر ؟ مثلا فردی 10 سال اسیر بوده و با استناد به این قانون 3 سال پیش اعاده به کار گردیده و با توجه به کبر سنی و آثار جسمی و روحی اسارت طویل المدت قادر به ادامه 10 سال خدمت نیست . آیا این فرد می تواند مجددا درخواست بازنشستگی بکند یا خیر ؟


 ج – در استفاده از تسهیلات و امتیازات  اجبار و تکلیفی نیست و تقاضای مجدد بازنشستگی شما منع قانونی ندارد.

 

 

س - سلام  پسرعموی بنده در سال شصت و دو توسط تیر مستقیم از ناحیه گردن قطع نخاع شده و پس از هجده سال به درجه رفیع شهادت درسال هشتاد نائل گشت و حال مادرش در کل این هجده سال مثل پروانه به دور فرزند جانبازش می گشت و تر و خشکش می کرد به دنبال حق و حقوقش می باشد که حتی به جز مستمری بنیاد ریالی به مادرش نداده و چند روز پیش به سفارش شما به بنیاد رفته و خواهان پاداش پس از سی سال شهید شدیم که در جواب گفتند چون در زمان مجروحیت و پس از  آن مجرد بوده به ایشان تعلق نمیگیرد؟‌


ج – چنانچه مادر ایشان درحکم حقوقی جانباز شهید به عنوان تحت تکفل قرار داشته است ، اکنون می تواند هم حکم حقوق کامل ایشان و هم پاداش پایان خدمت را دریافت کند.

 

 

س - سلام. آزاده و جانباز سی درصد هستم .با اعمال دو برابر شدن دوران اسارت در حکم کارگزینم اعمال شده اما سی درصد جانبازی که باید پنج سال اعمال شود و ذیحسابی این مدت رو به بازنشستگی پرداخت کند گارگزینی حکم صادر نکرده و ذیحساب میگه بگو حکم بزنند و مبلغ رو پرداخت کنم و امور عمومی میگه باید تقاضای بازنشستگی اعلام کنی تا حکم صادر شود زیرا الان تو حکمم بیست و پنج سال دارم و یادآور می شوم که سال هفتاد و هفت استخدام دولت شدم و بیمه خدمات درمانی دارم .امور عمومی میگه عین نامه رو به کارگزینی ارسال می کنم .لطفاً اگر جوابی هست همراه بخشنامه کمکم کنید .اینو بگم که فعلا نمی خواهم بازنشسته شوم .متشکرم
 

ج – استفاده از سنوات ارفاقی بازنشستگی جانبازان به هنگام تقاضای بازنشستگی شما موضوعیت پیدا می کند و از این جهت امور عمومی شما درست می گوید.

 

 

س - سلام علیکم  ما آزادگان و جانبازان شرکت مخابرات ایران از عدم پرداخت ماده 51 به کجا شکایات کنیم تمام ادارات ماده 51 را اعمال کردند. بجزء مخابرات به هر کجا شکایات می کنی نتیجه ندارد لطفا ما را راهنمایی کنید . یکی میگن نیاز به آیین نامه دارد یکی میگن باید بنیاد حق ایثارگری شما را باید بدهد ولی در بند ب قانون آمد . شرکتها و موسسات و بخش های خصوصی باید خودشان بدهند . حال ما کجا و چکار کنیم . باتشکرآزادگان به ماده 16 شکایات کردند از تهران یکی از همکاران که گفتند نیاز به آیین نامه دارد . آیا نیاز به آیین نامه دارد. پس چرا سایر ادارات اجراء کردند . بجزء مخابرات
کمسیون رای داده که نیاز به آیین نامه دارد. مخابرات نیز به تمام شرکتها این نامه را ارسال کرده است .

 

ج – اگر کمیسیون ماده 16 این رای را صادر کرده و مخابرات آن را علم کرده و در جهت تضییع حقوق ایثارگران استفاده می کند ، این شاهکار دیگری از کمیسیون ماده 16 است که باید مدافع حقوق ایثارگران باشد. اگراین رای درست است پس ادعای ریاست بنیاد که می گوید هشتاد و یک و نیم درصد قانون جامع اجرا شده است چیست ؟  
بدیهی است فقط مواد و تبصره هایی که به صراحت در قانون جامع به تهیه آیین نامه آن تصریح شده است تا زمان تهیه آیین نامه قابلیت اجرا نخواهد داشت . هر چند این بهانه نباید حربه ای در دست دستگاههای اجرایی و مدیران آن باشد.

 

 

س- آیا کسانی که حالت اشتغال اداره هستند و سر کار حاضر نمی شوند تقلیل ساعت بهشون تعلق میگیره که بصورت اضافه کاری در زمان بازنشستگی دریافتش کنند چون قبل از حالت اشتغال ذخیره کرده ایم آیا زمان الان که حالت اشتغالیم دیگه بهمون تعلق نمیگیره.

ج – برابر ‌ماده 8 آیین نامه اجرایی مواد (9 و11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی - مصوب 1372 - و آن دسته‌از جانبازان بازنشسته‌ای که مطابق قانون مجدداً اشتغال به کار یافته‌اند، مشمول این آیین‌نامه (یعنی تقلیل ساعت کار) نیستند.