تاریخ : 1395,دوشنبه 28 تير14:26
کد خبر : 47441 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

درخت تنومندِ "تجمل گراییِ" مسئولین


درخت تنومندِ

امیر المومنین علی (علیه السلام) می فرمایند " ای مردم با این لباسی که بر دوش دارم و این مرکبی که بر او سوار هستم٬ داخل شهر شما شدم. پس اگر من از شهرتان خارج شدم و به غیر از چیزهایی که با آن وارد شدم چیز دیگری داشتم٬ پس بدانید من از خیانتکاران هستم"

سعید خداوردی

سعید خداوردی (کارشناس ارشداقتصاد) -  امیر المومنین علی (علیه السلام) می فرمایند " ای مردم با این لباسی که بر دوش دارم و این مرکبی که بر او سوار هستم٬ داخل شهر شما شدم. پس اگر من از شهرتان خارج شدم و به غیر از چیزهایی که با آن وارد شدم چیز دیگری داشتم٬ پس بدانید من از خیانتکاران هستم" (المناقب ج ۲ ص ۹۸).

در یکی از روزهای دهه هفتاد بود که وقتی وارد محل کارم در یکی از شرکت های دولتی شدم، کپی فیش حقوقی یکی از معاونین شرکت در روی تابلو نصب شده بود که طبق فیش، مبلغ دریافتی ایشان حدود هفتصد هزار تومان بود و این درحالی بود که دریافتیِ ما به عنوان کارمندان شرکت حدود ده هزار تومان بود. یعنی در آن زمان حقوق مدیران شرکت حدود هفتاد برابر کارکنان شرکت بود.

در همان دوران، ادارات و شرکت های دولتی بسته به جایگاه و بودجه، به مدیران خود یک خودرو داخلی یا وارداتی صفر کیلومتر واگذار کردند، بدین صورت که در فیش آن ها مبلغ هفت هزار تومان به عنوان قسط خودرو کسر و مبلغ هشت هزار تومان نیز به عنوان حق بنزین به حسابشان واریز می گردید. یعنی علاوه بر تحویل رایگان یک خودرو، ماهیانه هزار تومان هم هزینه سوخت به مدیران پرداخت می گردید و توجیه آن هم این بود که در عوض، مدیران از خودروهای دولتی استفاده نمی کنند، در حالی که مدیران صبح وقتی وارد محل کار خود می شدند، خودرو را در پارکینگ پارک کرده و از خودرو دولتی با راننده استفاده می کردند!.

در همان زمان به یکی از روحانیون معزز که نماینده مجلس بود، مراجعه و با بیان مشکلات ناشی از این گونه رفتارها، خواستار پیگیری مجلس و جلوگیری از این پرداخت ها شدیم که متاسفانه ایشان فرمودند: "ما این گونه می دمیم، شما اگر بلدید بهتر بدمید شما بدمید! ". همین دیدگاه در بین متولیان دستگاه های مختلف بود که به جای پیگیری امر، از آن زمان به بعد، فیش ها در داخل پاکت چسب خورده ارسال می شد تا کسی از این گونه پرداخت ها مطلع نگردد.

 غرض از بیان مطالب بالا این است که شروع این رفتارها به دولت سازندگی باز می گردد که پس از پایان جنگ و آغاز دوران سازندگی، با ترویج تجمل گرایی و اشرافی گری در جامعه، بذر این گونه مسائل را در زمین انقلاب و کشور کاشتند و از آن زمان تا امروز این بذر در جای، جای این کشور ریشه دوانده و تبدیل به درختی تنومند شده که همراه خود بعضی از مدیران ضعیف النفس را به فساد کشانده و نکته قابل ملاحظه آن است که بسیاری از مدیران امروز دولت تدبیر و امید که باید با این فساد به طور ریشه ایی برخورد نمایند، همان کسانی هستند که خود این بذر را کاشتند!

 مقام معظم رهبری در سال های مختلف بارها در دیدارها و پیام های خود بر ضرورت پرهیز از دنیا طلبی و تجمل گرایی خصوصا" در بین مسئولان تاکید داشته اند. ایشان در خطبه های نماز جمعه تهران در 23/4/1368 فرمودند:  " اگر دل های حکام و زمامداران به نور معرفت و حقیقت روشن شده باشد، تجمل و تشریفات و اسراف و برخورداری های زیاد و خودرأیی و تکبر و استکبار، جزو لوازم حتمی زمامداری آن ها محسوب نمی‌شود".  رهبر معظم  در بیانات خود در اجتماع بزرگ مردم در صحن مطهر رضوی در 1 / 1/ 1368 می فرمایند: " اگر یکی از مسئولان دارای ثروتی باشد، مال و منالی داشته باشد، خانه آن چنانی داشته باشد، وضعیت آن چنانی داشته باشد، این یک امر منفی است".

معظم له در دیدار نمایندگان شوراها با ایشان در 27 / 4 / 1381 فرمودند: " کارهایی‌ نظیر سفرهای‌ بیهوده، تجمل گرایی‌ و حقوق های‌ گزاف، خلاف عدالت است و باید از آن ها پرهیز کرد ". ایشان همچنین در آستانه سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و از تریبون نماز جمعه ضمن بررسی نقاط ضعف سه دهه از انقلاب بیان کردند: "یکی از ضعف‌های نظام، گرایش برخی مسئولان به دنیا طلبی، مادی گرایی، ثروت، تجمل، تشریفات و اشرافی‌گری است که نتیجه این گرایش نیز، گسترش این روحیه در میان مردم و جامعه است. باید تلاش شود تا مصرف زدگی و حرص به دنیا کاهش پیدا کند و این نقیصه از جامعه برطرف شود."

رهبر جامعه به عنوان پدرمعنوی جامعه اسلامی که وظیفه نظارت بر عملکرد و ارشاد مسئولین و مردم را برعهده دارد، با تیزبینی ضمن شناخت آفت موجود در نظام،  مکررا" نقاط ضعف را بیان و از مسئولین پیگیری آن را مطالبه می نمایند و این مسئولین در قوای سه گانه هستند که باید گوش به فرمان ایشان و با استفاده از ارشادات ایشان، نقاط ضعف موجود را پیگیری و رفع نمایند ولیکن متاسفانه علیرغم تاکیدات مکرر معظم له در طول سال های متمادی بر دوری از تجمل گرایی و اشراف گریی در بین مسئولین که فساد را در جامعه و در بین مردم گسترش می دهد، هیچکدام از قوا نه تنها به درستی به وظایف خود عمل نکردند، بلکه گاهی خود نیز به آبیاری این نهال پرداختند تا امروز شاهد چنین مسائلی در جامعه باشیم!

در آخر، متن سوگند نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای یادآوری به سرکار خانم"فاطمه حسینی" نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دیگر نمایندگان محترم مجلس ذکر می نمایم تا بر طبق سوگندی که یاد کرده اند، پیگیر مطالبات به حق مقام معظم رهبری باشند که در خطبه نماز عید فطر امسال فرمودند "با پدیده‌ی اشرافی‌گری و برداشت‌های نامشروع از بیت‌المال باید به شدت برخورد شود. اگر این مسئله پیگیری نشود، اعتماد مردم به نظام سلب خواهد شد".

متن سوگندنامه نمایندگان:

"من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی، ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف، وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم".

 


کد خبرنگار : 23