تاریخ : 1395,چهارشنبه 23 تير13:06
کد خبر : 47452 - سرویس خبری : اخبار

آسیب شناسی فعالیت فرزندان‌ شهدا در شبکه‌های اجتماعی


آسیب شناسی فعالیت فرزندان‌ شهدا در شبکه‌های اجتماعی

ادامه روند طرح مطالبات خانواده ایثارگری در تلگرام، این شبکه اجتماعی را عملا به ترمینال جمع آوری اطلاعات جزئی و حساس ایثارگران برای بیگانگان تبدیل می کند که می تواند بهترین دستمایه را برای برنامه ریزی و هدفگذاری دقیق تر دشمنان جهت ضربه زدن به فرهنگ ایثار و شهادت فراهم کند. به بیان دیگر پروژه ای که دشمن با صرف گزاف ترین هزینه های جاسوسی و استخدام بهترین کارشناسان علوم اجتماعی هم نمی تواند آن را محقق کند، مفت و مجانی به دست ایثارگران در حال تحقق است.

طی سال های اخیر فرزندان شهدا که به اوج بلوغ سیاسی و اجتماعی رسیده اند با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت گسترده ای را به صورت خودجوش و مردمی در شبکه های اجتماعی متنوع به راه انداخته اند به گونه ای که این فضای پر مخاطره در اثر زحمات فرزندان شهدا دیگر خالی از عطر مرام و مسلک شهدا نیست.

تلاش ارزشمند فرزندان شهدا در شبکه های اجتماعی پدیده ای مغتنم است. بدون هیچ تردیدی نهادهای دولتی و حاکمیتی به خودی خود قادر به این میزان انتشار محتوی واقعی ومستند ازفرهنگ ایثار و شهادت در شبکه های اجتماعی نبودند و از این رو لازم است از حضور فرزندان شهدا در شبکه های اجتماعی در یک برنامه ریزی مشخص وهدفمند از سوی مسئولین مرتبط کشور، حمایت و پشتیبانی جدی صورت بگیرد.

اما در عین حال نباید فراموش کرد که این حضور ارزنده خالی از برخی آسیب های حاشیه ای نیست و لازم است فرزندان عزیز شهدا با شناسایی و تامل در برخی چالش ها، زمینه سوء استفاده های احتمالی بدخواهان و دشمنان انتشار فرهنگ ایثار و شهادت را از بین ببرند.فرهنگی که بسیار ناب ومقدس است به طوری که حجت الاسلام شهیدی نماینده ولی فقیه وریاست بنیاد شهید وامور ایثارگران درمعارفه حجت الاسلام کاویانی برای سرپرستی دبیرخانه شورای علی ترویج وتوسعه فرهنگ ایثارو شهادت ،عامل پیروزی انقلاب را مقاومت ،ایثار وشهادت معرفی کرد وتوسعه این فرهنگ درجامعه راخواست ویژه شخص مقام معظم رهبری دانست.

بدون تردید حضور درشبکه های اجتماعی واپلیکیشن های تلفن همراه ، یک محیط ارتباطی جدید وتمرین نشده است و یکی مخاطره انگیزترین آسیب ها، درز مسائل محرمانه و خصوصی ایثارگران و رسیدن اطلاعات ارزشمند به دست دشمنان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی است. واقعیت این است که مطالبات اقتصادی به حق ایثارگران با ناکارآمدی نهادهای دولتی به بغضی فروخورده تبدیل شده و موجب شکل گیری عصبانیت هایی در برخی لایه های ایثارگری شده است. اما مسلم است که شبکه های اجتماعی بویژه تلگرام هرگز گزینه مناسبی برای تبادل نظر و طرح این مطالبات محسوب نمی شود. 

در واقع ادامه روند طرح مطالبات خانواده ایثارگری در تلگرام، این شبکه اجتماعی را عملا به ترمینال جمع آوری اطلاعات جزئی و حساس ایثارگران برای بیگانگان تبدیل می کند که می تواند بهترین دستمایه را برای برنامه ریزی و هدفگذاری دقیق تر دشمنان جهت ضربه زدن به فرهنگ ایثار و شهادت، خانواده های شهداو ایثارگران و ارکان مقدس نظام جمهوری اسلامی فراهم کند. به بیان دیگر پروژه ای که دشمن با صرف گزاف ترین هزینه های جاسوسی و استخدام بهترین کارشناسان واندیشمندان علوم اجتماعی هم نمی تواند آن را محقق کند، مفت و مجانی وناخواسته به دست برخی از ایثارگران ررایشان محقق می شود.

از این حیث توجه به اظهارنظر اخیر جیسون رضائیان جاسوس آمریکایی تازه آزاد شده جالب توجه است "در اهمیت این شخص همین بس که یکی از درخواست های همیشگی آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای آزادی ایشان بود. " این جاسوس آمریکایی با اشاره به فتنه 88، در خواب و خیالی خام و آشفته و در عین حال جالب توجه در اعترافات در برنامه ها وراهبرد جرید خودشان می گوید: « ما باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که در فتنه‌‌های آینده خانواده شهدا با عکس شهیدان خود به میدان بیایند و مقابل جمهوری اسلامی بایستند.»

بر این اساس لازم است که برای پیگری مطالبات به حق ایثارگران و طرح مشکلات اجتماعی و اقتصادی آنان و هم اندیشی و گفت و گو و درددل کردن در این باره از بسترهای مناسب و اصولی استفاده شود تا بدخواهان با سوء استفاده از این اطلاعات برای ضربه زدن به اصل نظام اسلامی که با خون شهدا آب یاری شده بهره گیری نکنند.  نباید فراموش کنیم که شبکه های اجتماعی اسلحه ای است که بدنه آن در اختیار ماست اما ماشه اش در اختیار دشمن است.

به عنوان مثال عده ای جوان انقلابی و فرزند شهید که سابقه مدیریتی وتشکیلاتی بالایی هم در کشور دارند با راه اندازی یک گروه تلگرامی تحت عنوان مطالبات صنفی شهیدزادگان ، تقابل بین عزیزان شاهد را رقم زده وبه راحتی شیوه های برخورد ونفوذ وایجاد تخاصم وتقابل بین خانواده های شهدا را به نمایش میگذارد ویا در گروهی دیگر فرزندان شهدا در کمپینی که به اسم مطالبات اقتصادی وبا راه برد های غیر معقول ونادرست ، به راحتی تمام مشخصات خصوصی وشخصی وحتی اسکن کارت بنیاد شهید خود را گروه ویا برای مدیر گروه ارسال میکند.

وبرخی موضوعات دیگر که مجال و صلاح در گفتن آن نیست وبهتر است دوستان دقت بسیار بالایی در این خصوص داشته باشند که در زمین دشمنان ومعاندان بازی وپاس گل به آنها ندهیم.