تاریخ : 1395,یکشنبه 03 مرداد15:30
کد خبر : 47669 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

بنیاد شهید باید مدافع حقوق ایثارگران باشد(۱)


بنیاد شهید باید مدافع حقوق ایثارگران باشد(۱)

بنیاد شهید و امور ایثارگران که به فرموده مقام معظم رهبری نهادی انقلابی است، باید در رفتار و عملکرد خود انقلابی رفتار و با کوتاهی و قصور در دفاع از حقوق ایثارگران برخورد کند.

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - حجت‌الاسلام شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدار اخیر با دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر و اعضا و رؤسای گروه‌های تخصصی نخبگان و سرآمدان کشور گفت: اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر به عنوان دلسوزان جامعه ایثارگری، اتاق فکر بنیاد و کارشناسان‌ارشد جامع ایثارگران کشور در بازبینی و تحول آیین‌نامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران کمک کرده و بدین وسیله از حقوق ایثارگران دفاع کنند.

مقام معظم رهبری در فرمان تجمیع نهادهای ایثارگری فرمودند: «نظر به اهمیت موضوع ارائه خدمات به ایثارگران که ولی‌نعمتان این جامعه هستند و دغدغه‌هایی که نسبت به استیفای حقوق این عزیزان داشته و دارم... این تصمیم مبارک را تأیید می‌کنم مشروط بر اینکه نهادی‌بودن آن حفظ شود تا این نهاد انقلابی بتواند با هماهنگی و در ارتباط با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور حداکثر خدمات ممکن را به ایثارگران و خانواده محترم ایشان ارائه نماید.»

بنیاد شهید و امور ایثارگران که به فرموده مقام معظم رهبری نهادی انقلابی است، باید در رفتار و عملکرد خود انقلابی رفتار و با کوتاهی و قصور در دفاع از حقوق ایثارگران برخورد کند.

وقتی مقام معظم رهبری دغدغه استیفای حقوق ایثارگران را داشته و دارند، این نشان‌دهنده آن است که ایشان به کوتاهی‌ها و قصور در این زمینه وقوف کامل دارند که به نهاد متولی آنان این دغدغه را به طور مکتوب منتقل می‌کنند.

دغدغه استیفای حقوق ایثارگران آن زمان بیشتر نمود پیدا می‌کند که متولیان با بی‌اطلاعی و جهل به قانون به عاملی برای این تضییع حقوق تبدیل شوند.

در سیاست‌های کلی نظام برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده، در بند11 این سیاست‌ها قوه قضاییه به ایجاد ساز و کار مناسب برای صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری موظف شده است.

ماده 58 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، وزارت دادگستری و قوه قضاییه را به حمایت قضایی از ایثارگران در مراجع قضایی در جهت دفاع و استیفای حقوق آنان مکلف می‌کند.

با تمهیداتی که در سیاست‌ها و قوانین در جهت حمایت از حقوق ایثارگران و مقابله با تضییع حقوق آنان پیش‌بینی شده است، آیا بنیادشهید و امور ایثارگران تمهیداتی را در این زمینه پیش‌بینی کرده است؟ برای اجرایی کردن این سیاست‌ها و قوانین، سازوکار مناسب را تدوین و به مراجع ذیربط ارسال کرده است؟

از ابلاغ و تصویب این سیاست‌ها و قوانین، مدت‌ها می‌گذرد آیا ساختار مناسبی در بنیاد برای بهره‌مندی این تسهیلات حمایتی پیش‌بینی شده است؟ اگر به سخنان رئیس بنیاد در ابتدای کلام برگردیم و به تقاضای ایشان از تشکل‌های ایثارگری و به ضرورتی که در بازبینی و تحول آیین‌نامه‌های بنیاد برای دفاع از حقوق ایثارگران اشاره می‌کنند، بپردازیم، آیا ساختار بنیاد برای ایجاد چنین تحولی آمادگی دارد؟

به نمونه‌ای اشاره می‌کنیم که بنیاد در برابر تضییع حقوق ایثارگران با توجه به تناقض‌های موجود در پاسخ استعلام‌ها، منفعلانه برخورد می‌کند.

رئیس امور مدیریت مشاغل و شوراها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، طی نامه شماره 303102 مورخ 14/10/94 در پاسخ استعلام مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد درباره مأموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر اعلام می‌کند:

ماده 9 آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان 25درصد و بالاتر، موضوع مصوبه شماره 262756 مورخ 27/12/88 هیأت وزیران، اینگونه مقرر می‌دارد: «مقررات حاکم بر مأموریت آموزشی جانبازان در مورد فرزندان شاهد و جانباز نیز لازم‌الاجراست». از آنجا که افراد مشمول استفاده از مأموریت آموزشی، از جمله جانبازان سرافراز، به موجب حکم قانونگذار مشخص شده‌اند و مصوبات هیأت وزیران نمی‌تواند دایره شمول احکام قانون را توسعه داده یا تضییق کند، منظور از مقررات مندرج در این آیین‌نامه، معنای اصلی این واژه، یعنی مقررات تصویبی از سوی هیأت وزیران می‌باشد بنابراین، با توجه به عدم جواز قانونی برای مأموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر، امکان اعطای این نوع مأموریت به آنها وجود ندارد.

اضافه می‌نماید، اعطای مأموریت آموزشی به فرزندان شاهد به موجب حکم قانونی بند الف ماده 44 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در طول سال‌های برنامه انجام می‌پذیرد لیکن در مورد فرزندان جانبازان حکم مشابهی از سوی قانونگذار وضع نشده است.


کد خبرنگار : 17