تاریخ : 1395,یکشنبه 03 مرداد15:08
کد خبر : 47809 - سرویس خبری : مسائل و مشکلات ایثارگران

یک «واو» سرنوشت ساز!


یک «واو» سرنوشت ساز!

بنا به گفته یکی از عزیزان حقوق دان، لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس مطرح و در حال اصلاح می باشد لذا چنانچه امکان دارد وقت را غنیمت شمرده و نسبت به موضوع ذیل الذکر

غلامرضا مرادی،وکیل دادگستری

غلامرضا مرادی - بنا به گفته یکی از عزیزان حقوق دان، لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس مطرح و در حال اصلاح می باشد لذا چنانچه امکان دارد وقت را غنیمت شمرده و نسبت به موضوع ذیل الذکر « تبعیض در معافیت از پرداخت مالیات توسط شاهد،جانبازان وآزادگان » اعتراضی صورت گیرد. فقط نبود یک ««واو»» عدالت را برهم زده!

برابر بند 13 ماده 91 قانون مالیتهای مستقیم که مقرر می دارد: (ماده 91– درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است:... بند 13– درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم ازنظامی وانتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان.) جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات درآمد حقوق معاف هستند و مطابق ماده 56 لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران که اخیراً بتصویب رسیده است، قانونی که پس از 6 سال بلاتکلیفی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره در تاریخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ با قید ابقاء قوانینی که از سال ۱۳۸۶ تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب رسیده اند، به تأیید آن مجمع و سپس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به علت عدم ابلاغ آن توسط رییس جمهور وقت در مهلت قانونی ،رییس مجلس در تاریخ 1391/12/14 آن را جهت ابلاغ به روزنامه رسمی ارسال نمود.

شاهد، جانبازان، و آزادگان از پرداخت صد در صد مالیات حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیر مستمر معاف می‌باشند (ماده۵۶ ـ صد در صد (۱۰۰%) حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیر مستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.) همانطور که ملاحظه میشود در قوانین فوق الاشاره به عبارت معافیت از پرداخت مالیات ازحقوق اشاره شده است. حال گر چه عبارت « حقوق » جمع « حق» است، و شاهد، جانباز، و آزاده وکیل حق الوکاله(حقوق) دریافت می کند اما دست اندرکاران امور مالیاتی این موضوع را نمی پذیرند و شاهد، جانباز، و آزاده وکیل و سایر اصناف ایثارگری(مانند جانبازان و آزادگان، سر دفتر اسناد رسمی،مهندسان،پزشکان، و...) را مشمول این قوانین محسوب نمی کنند و هر ساله مالیاتی سنگینی از آنها دریافت می نمایند که این موضوع یک تبعیض ناروا و ظالمانه می باشد.

اگر فقط یک «واو» ناقابل به بند 13 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم (در ابتدای بند 13، بین عبارتهای «درآمد» و «حقوق» اضافه شود و یا تنها یک کلمه و یک حرف «درآمد» و «واو» به ابتدای ماده 56 لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران بعد از عبارت صد در صد اضافه شود، مشکل حل و عدالت به جایگاه خود بر خواهد گشت. مگر چه فرقی است بین یک آزاده یک سال اسارت و یا یک جانباز30٪ ؟ قاضی، مدیر یا وزیر که تمام حقوق و مزایای خود را از بیت المال دریافت می کند، از تمام تسهیلات و خدمات کارکنان نهاد مربوطه بهره مند است و از پرداخت مالیات نیز معاف می باشد اما یک آزاده 10 سال اسارت و یا یک جانباز 60٪ وکیل که نه تنها از هیچ یک از این خدمات و تسهیلات بهره مند نیست بلکه باید برای اداره امور فعالیتش هزینه های سنگینی نیز پرداخت نماید.(مانند هزینه اجاره دفتر، آب، برق، گاز، تلفن، ایاب و ذهاب جهت پیگیری امور وکالتی و غیره )و با این حال بایستی مالیات را نیز مانند افراد سالم و عادی بپردازد.!

مگر فرق آن جانباز قاضی یا وزیر و این جانبازوکیل چیست ؟که آن معاف است و این محکوم!

فرق عمده آنها این است که آن یکی حقوق خود را از بیت المال و این یکی حقوق خود را از موکل دریافت می کند اما وقتی به پای میز "مالیات باشی" می رسند این یکی چون از دولت حقوق و خدمات و تسهیلات دریافت نمی کند باید مالیات پرداخت نماید. البته همانطور که اشاره شد این معضل تنها گریبان گیر ایثارگران وکیل نیست بلکه شامل دیگر اصناف ایثارگری مانند سردفتران دفاتر رسمی نیز میشود. آیا این موضوع یک تبعیض آشکار و ناروا نیست؟ بنابراین با عنایت به اینکه هدف قانونگذاراز وضع ایگونه قوانین ارفاق و یاری رساندن به این اقشار رنج دیده جامعه و تجلیل از فداکاری و ایثار آنها بوده است لذا از نمایندگان محترم مجلس تقاضا می شود با اصلاح بند 13 ماده 91 قانون فوق الذکر راه این تبعیض را ببندند و یا با توجه به اینکه لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران "به شرط اصلاح معایب و نقایص آن در آینده"، از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید گردیده و هنوز آیین نامه اجرایی آن به تصویب نرسیده است، با اصلاح ماده 56 قانون مذکور به این تبعیض آشکار پایان دهند.

** وکیل دادگستری


کد خبرنگار : 17