تاریخ : 1395,سه شنبه 12 مرداد16:10
کد خبر : 47895 - سرویس خبری : اخبار

معاون بنیاد شهید بر رسیدگی به ایثارگران مدافع حرم تأکید کرد


معاون بنیاد شهید بر رسیدگی به ایثارگران مدافع حرم تأکید کرد

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر حمایت ، رسیدگی و تحت پوشش قرار دادن خانواده شهدا و جانبازان و مدافع حرم تأکید کرد.

صنوبر محمدی

فاش نیوز - معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر حمایت ، رسیدگی و تحت پوشش قرار دادن خانواده شهدا و جانبازان و مدافع حرم تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، «مهدی ایزدی»معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدا به  تشریح وظایف این معاونت در خصوص خدمات رسانی به جامعه ایثارگری از جمله مشاوره و مددکاری، حق پرستاری و  تامین مسکن، معافیت سربازی، آرم طرح ترافیک،  پرداخت وام‌های ضروری، مستمری، تسهیلات رفاهی و اشتغال، پرداخت و  گفت: این معاونت از سال گذشته با ادغام چند اداره کل روند جدیدی را از سر گرفته است که اشتغال ، تامین مسکن و تسهیلات رفاهی از جمله مهمترین برنامه های این معاونت است.

وی سپس در زمینه  اشتغال ایثارگران گفت: چند سالی است که موضوع اشتغال در کشورمان شرایط مطلوبی ندارد و جامعه ایثارگری نیز از این قضیه مستثنی نیست. بر اساس قانون حداقل 25 درصد سهمیه‌های استخدامی به ایثارگران اختصاص پیدا می‌کند و این موضوع در طول چند سال گذشته به‌ دقت پیگیری و اعمال شده است. از سوی دیگر ایثارگرانی که داوطلب خوداشتغالی و ایجاد شغل باشند نیز از سوی بنیاد تسهیلات دریافت می‌کنند.

ایزدی در همین زمینه خاطرنشان کرد:  در طول سال‌های 93 و 94 در هر سال حدود 20 هزار شغل ایجاد شده است، اما از سوی دیگر باید این موضوع را در نظر داشت که آمار ایثارگران جویای کار نیز در حال تغییر است و در ازای ایجاد شغل تعدادی نیز به جامعه ایثارگران جویای شغل افزوده می‌شوند و در حال حاضر حدود 47 هزار ایثارگر متقاضی شغل هستند.
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص شرایط معیشتی ایثارگران نیز یادآورشد:  تلاش کرده‌ایم دریافتی جامعه ایثارگری به متوسط دریافتی کارکنان دولت برسد و درباره شهدای شاغل و متأهل نیز پرداخت‌ها بر اساس قانون پرداخت کشوری انجام  می شود. همچنین 27 هزار جانباز معسر فاقد شغل نیز  هزینه کمک معیشتی  از بنیاد شهید و امور ایثارگران دریافت می‌کنند.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار وضعیت سنی پدران و مادران شهدا نیز گفت:  در حال حاضر 175 هزار نفر از والدین معظم شهدا در قید حیات هستند که 108 هزار نفر آن‌ها را مادران شهدا تشکیل می‌دهند و میانگین سن والدین شهدا در حال حاضر 79سال است که در صورت فوت در قطعه‌های صالحین یا جوار مزار شهدا دفن می‌شوند.
ایزدی همچنین با اعلام خبر تحویل 405 واحد مسکونی به ایثارگران استان قم در هفته گذشته گفت: بر اساس مصوبه مجلس بنیادشهید موظف است با کمک دولت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و وزارت راه و شهرسازی نسبت به تهیه زمین برای تأمین مسکن جانبازان اقدام کند تا برای ایثارگران مسکن مناسب ایجاد شود. همچنین برای گروه‌های ویژه جانبازی یا والدینی که مسکن مناسب زندگی ندارند، مناسب‌سازی انجام می‌شود که منازل حدود 80 درصد از والدین شهدا مناسب‌سازی انجام شده است.

ایزدی درباره موضوع احراز شهادت نیز به خبرنگاران گفت: بر اساس آیین‌نامه موجود، کسانی که بر اثر اقدامات دشمن و گروه‌های معارض جان خود را از دست می دهند به‌عنوان "شهید" شناخته می‌شوند. مشاغلی مانند آتش‌نشانی، کار در پالایشگاه‌ها، معادن و کوره‌های ذوب فلزات و مشاغل مشابه دارای خطرات زیادی هستند و احتمال آسیب‌دیدگی یا فوت افراد در آن‌ها وجود دارد، اما به دلیل مغایرت این نوع فوت با آیین‌نامه موجود افراد شاغل در این کارها به‌عنوان شهید شناخته نمی‌شوند.
وی اضافه کرد: البته در خصوص آتش‌نشان‌ها موضوع کمی متفاوت است و به دلیل نوع کار آن‌ها، با تصویب شورای شهر تهران شهرداری تهران به آتش‌نشان‌های فوت شده در حوادث شغلی مانند شهدا ارائه خدمت می‌کند. محیط‌ بان‌ها و نگهبانان بانک از مشاغلی هستند که امکان کشته شدن آن‌ها بر اثر درگیری‌های مسلحانه وجود دارد و در این صورت این عزیزان به‌عنوان شهید شناخته خواهندشد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین درباره وضعیت مدافعان حرم و ارایه تسهیلات به خانواده آنان نیز گفت: ایران در حال حاضر در سوریه و عراق کمک مستشاری انجام می‌دهد و مسلماً نیروهایی که در این زمینه به شهادت می‌رسند باید مورد حمایت قرار بگیرند زیرا هر کسی که در حمایت از کشور ایران جان خود را از دست دهد شهید محسوب می‌شود و از مزایای خانواده شهدا در کشور نیز بهره مند خواهند شد. البته ممکن است با توجه به مشکل تابعیتی برخی از این خانواده ها امکان استفاده از چنین تسهیلاتی برای آنان فراهم نباشد. 

ایزدی در پایان در خصوص نحوه اطلاع خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران از تسهیلاتی که از سوی بنیاد به آنان تعلق می گیرد وارایه می شود، مراجعه حضوری خانواده ایثارگران به بنیاد محل سکونت، تماس با سامانه 1616 و همچنین مراجعه به سایت ایثار  را از جمله راههای دریافت اطلاعات خانواده بزرگ ایثارگران درباره خدمات قابل ارائه به آنان عنوان کرد.

 

گفتنی است علی رغم اهمیت این نشست به دلیل شرح وظایف گسترده و مهم معاونت تعاون که حوزه هایی چون اشتغال، مسکن، خانواده، وام های ضروری و تسهیلات رفاهی و... را دربر می گیرد، اطلاع رسانی دیرهنگام روابط عمومی بنیادشهید به خبرگزاری ها و سایت های خبری باعث بروز ضعف هایی در اجرای صحیح این مصاحبه خبری شد.

 به همین دلایل پیش گفته، از متولیان برگزاری این نشست انتظار می رفت زمان بیشتری را برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران اختصاص می دادند چرا که با توجه به  اهمیت موضوع ، شروع برنامه که با قرار قبلی، ساعت 12 ظهر اعلام شده بود و با تاخیر نیز آغاز شد و تا دقایقی پس از اذان ظهر ادامه یافت،سوالات بسیاری  بی جواب ماند و بسیاری از خبرنگاران به صورت سرپایی! سوالات خود را از معاونت تعاون بنیاد می پرسیدند.

امیدواریم در نشست های بعدی با اطلاع رسانی صحیح و به موقع و اختصاص مدت زمانی مناسب، فرصت پاسخ به تک تک سوالات فراهم شود.

این نشست خبری روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در ساختمان شهید سلیمانی بنیاد شهید برگزار شد.

گزارش از: صنوبر محمدی


کد خبرنگار : 23