تاریخ : 1395,یکشنبه 17 مرداد19:30
کد خبر : 48110 - سرویس خبری : اخبار

لزوم رعایت اخلاق پزشکی درکمیسیون پزشکی


لزوم رعایت اخلاق پزشکی درکمیسیون پزشکی

در مورد مکان برگزاری کمیسیون پزشکی هم آن طور که شایسته یک قهرمان دفاع از وطن است گاهی غفلت شده و در یک محیط نامناسب تنگ و تاریک کمیسیون را برگزار می کنند.

تقی جعفری - بنام خداوندجان آفرین. باسلام؛ «خوش تر آن باشدکه سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران» از خواندن مطلب «زدن تیغ به ریشه جانبازان» توسط جانباز شیمیایی عزیز و ارجمند متاثرشدم و نمی دانم معاونت درمان بنیاد شهید (که تلاش های صادقانه آنها قابل تقدیر و مٍأجور پیشگاه خداوندی هم هست ان شاالله) در برخی از موارد مانند: انتخاب پزشکان متخصصی که برای کمیسیون پزشکی جانبازان که از وسعت دید و بلندنظری لازم در راستای اعطای حق جانباز و نه بیشتر، برخودار باشند دقت لازم را به خرج نمی دهند و موجب وارد کردن لطمه روحی، استرس، سرخوردگی، دل شکستگی و احساس بد بینی نسبت به تشکیلات بنیاد رابرای آن عده اکثریت از جانبازان که از سلامت نفس صداقت و راستگویی برخوردار هستند فراهم می کنند.

در مورد مکان برگزاری کمیسیون پزشکی هم آن طور که شایسته یک قهرمان دفاع از وطن است گاهی غفلت شده و در یک محیط نامناسب تنگ و تاریک کمیسیون را برگزار می کنند. سرعت در زمان انجام کمیسیون پزشکی و خوب گوش ندادن به صحبت های جانبازان در بیان دردها و رنج هایشان توسط برخی ازپزشکان از مهم ترین معایب کمیسیون است و تاثیرمنفی در رسیدن جانبازان به حقوقشان دارد. در بعضی از پزشکان محترم کمیسیون های پزشکی احساس توهم توطئه و عدم صداقت نسبت به جانبازان مشاهده و استنباط می گردد که امیدوارم بنده اشتباه کرده باشم، و اگر اینگونه است این نگرش غلط باید اصلاح شود و همه را با دید مثبت نگاه کنند مگر خلاف آن به قطعیت و یقین ثابت گردد. باعرض تأسف دربعضی از استان ها پزشکان بومی در کمیسیون پزشکی به شدت تنگ نظری به خرج می دهند و بر ضایع کردن حقوق جانبازان مباهات می نمایند.

به عنوان نمونه در استان ما در سال 1380 که بنده در کمیسیون پزشکی شرکت کرده بودم توسط پزشک بومی آقای دکتر م. ضیایی ارتوپد معاینه و درصد ازکار افتادگی کلی ام با بذل و عنایت سخاوتمندانه ایشان از 40% به 30% کاهش یافت! اما بنیاد منتی هم برسرم گذاشت و با استناد به دستورالعمل رئیس جمهور همان 40% را برایم ابقاکرد! اما بنده این بی عدالتی و تنگ نظری را برنتابیدم و با مراجعه به معاونت درمان بنیاد جانبازان مرکز، آن زمان نامه ای را تسلیم کردم مبنی بر اینکه یکبار دیگر توسط پزشکان متعهد و متخصص غیر اصفهانی معاینه و تعیین درصد بشوم؛ نتیجه هر چه باشد به طیب خاطر و رضایت خواهم پذیرفت. بعد از شش ماه و بنابر دستور مرکز مجدداً در کمیسیون پزشکی اصفهان حاضر و با همان پرونده و اعلام نظر قبلی، در حالی که رأی قبلی هم بر تارک پرونده مانند لعل بدخشان می درخشید! شرکت کردم و پزشک غیر بومی ضمن استماع اظهارات بنده، معاینه بدنی، مشاهده عکس ها، مدارک و برخورد توأم با احترام و گوشزد کردن اجحاف در حق بنده به دکتر بومی فوق الاشاره که متاسفانه باز هم در جلسه حاضر بود! درصد بنده 50 % کلی تعییین گردید.

ان شاء الله هرچه زودتر راهکاری موثر اندیشیده و عملی شود که تمامی عزیزان جانباز آزاده و ایثارگر در کمال احترام و آرامش و عادلانه، بدون تبعیض به حق خویش برسند.


کد خبرنگار : 17