تاریخ : 1395,دوشنبه 08 شهريور17:51
کد خبر : 48956 - سرویس خبری : بدون ویرایش از شما

عوارض تغییرات جدید در آیین نامه تعیین درصد



محسن ناطق- کم شدن درصد ناشی از تغییرات ایجاد شده در آیین نامه تعیین درصد است. همانطور که عرض کردیم از دوران دولت اصلاحات فراخوان عمومی برای تعیین درصد مجدد جانبازان براساس سقف 70 درصد آغاز شد. همان اول معلوم بود کسر 30 درصد از جانبازان موجب حذف عده زیادی خواهد شد که همینطور شد و عده زیادی از جانبازان زیر 25 درصد قرار گرفتند و آن عده که در کمیسیون شرکت نکردند به طور اتوماتیک 30 درصد کسر شد.

 این روند ادامه داشته تا سال 89 پس از تصویب آیین نامه جدید تعیین درصد که در آن عوارض جانبی هریک از مجروحیت ها دارای درصد شده بود اما درصد مجروحیت ها نسبت به قبل تا نصف درصد کم کرده بود. طبق معمول آن قسمت که به نفع جانباز بود به علت بار مالی اجرا نشد اما آن قسمت که درصد را کم کرده بود اجرا شده است.

 بنابراین جانباز در سال 67 با دو عضو مجروحیت کلی دارای 50 درصد بود در سال 77 پس از کسر 30 درصد به 20 درصد تقلیل یافت. بسیاری از جانبازان با تحقیق در آیین نامه های تعیین درصد و جستجوی مدارک پزشکی پرونده جانبازی توانستند چند عضو مجروح که در پرونده داشتند اما تعیین درصد نشده بود با دوندگی به اعضای مجروح اضافه کنند و با زحمت زیاد بالای 25 درصد قرار گیرند.

 کم شدن درصد جانبازان علاوه بر کسر 30 درصد سقف درصد جانبازان در سال 77 اکنون به علت تغییرات در اعداد درصد آیین نامه تعیین درصد کمیسیون رخداده که مشمول ممنوعیت کاهش درصد نیست، لذا چنانچه جانبازی قبل از سال 89 تعیین درصد شده در حال حاضر کمیسیون پزشکی حداکثر نصف درصد را تایید خواهد کرد بنابراین مسئولان بنیاد توصیه می کنند اعتراض نشود، مگر مدرک جدید برای عضو مجروح جامانده ارائه گردد که آن هم قادر به جبران کسر نصف درصد موجود و افزایش درصد نسبت به سال 89 نخواهد بود.


کد خبرنگار : 20