تاریخ : 1395,سه شنبه 16 شهريور15:07
کد خبر : 49278 - سرویس خبری : اخبار

بزرگداشت شهدای منای گنبد کاووس در بلندترین برج آجری جهان


بزرگداشت شهدای منای گنبد کاووس در بلندترین برج آجری جهان

مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد عروج ملکوتی 31 تن از حجاج بیت‌الله الحرام شهرستان گنبدکاووس در کنار بلندترین برج آجری جهان برگزار شد.

فاش نیوز - مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد عروج ملکوتی 31 تن از حجاج بیت‌الله الحرام شهرستان گنبدکاووس درکنار بلندترین برج آجری جهان برگزار شد.

در این مراسم امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس دربخشی از این مراسم در سخنانی با تسلیت شهادت جمعی از حجاج بیت الله‌الحرام، رخداد این فاجعه دردناک و غیرانسانی را ناشی از بی‌تدبیری و بی‌کفایتی خاندان آل سعود دانست و برلزوم پیگیری حقوق شهدای مظلوم این فاجعه ازسوی مسئولان و مجامع بین‌المللی تاکید کرد.

آخوند عبدالباسط نوریزاد با اشاره به فلسفه برگزاری مراسم حج در دین مبین اسلام، گفت: این کنگره عظیم باهدف ابراز بندگی به خداوند و اظهار اخوت و برادری در بین امت اسلام هر سال برگزار می‌شود.

وی افزود: متاسفانه درسال گذشته کنگره عظیم حج به دلیل مدیریت ضعیف آل سعود، فاجعه‌ای دردناک را برای امت اسلامی رقم زد و قلوب امت اسلام بویژه مردم ایران اسلامی را جریحه‌دار کرد.

آخوند نوریزاد با بیان اینکه آل سعود با این فاجعه ناشایست چهره‌ای خشن از کنگره عظیم حج و فلسفه آن را به جهان معرفی کرد، اظهارداشت: فاجعه منا نشان داد که بین شاهزادگان سعودی بر سر قدرت و ثروت اختلاف نظر وجود دارد و به جای اینکه تلاش خود را برای مدیریت بهتر مناسک حج معطوف کنند، این تلاش را برای کشتار مردم مظلوم دریمن، سوریه و عراق و دیگر کشورهای اسلامی می‌گذارند.

در مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد عروج 31 تن از حجاج بیت‌الله الحرام گنبدکاووس، برخی برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله ذکر خنجر، قرائت سرود به زبان ترکمنی توسط یک نوجوان گنبدی، اجرای نمایش تئاتر به یاد شهدای منا، مداحی و بیان واقعه منا توسط یکی از شاهدان عینی اجرا شد. در پایان این مراسم به خانواده‌های جانباختگان حادثه منا  تندیس «معراج» اهداء شد.

سیزدهم تا هجدهم شهریور ماه امسال به عنوان هفته بزرگداشت شهدای منا نامگذاری شده است .

درفاجعه منا که در روز عید قربان سال گذشته و در آیین رمی جمرات روی داد، 49 نفر از حجاج استان گلستان که 31 نفر آنان از شهرستان گنبدکاووس و تماما اهل سنت و ترکمن بودند، به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.


منبع : کیهان