تاریخ : 1395,شنبه 20 شهريور19:20
کد خبر : 49402 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

کمیسیون پزشکی؛ قانون یا سلیقه؟ (۴)


کمیسیون پزشکی؛ قانون یا سلیقه؟ (۴)

جعفرزاده، نماینده مردم شریف رشت در مجلس شورای اسلامی در دهم شهریور۹۵ اعلام کرد: «آیین‌نامه مربوط به تعیین درصد ایثارگران با گذشت ۲۸سال بعد از جنگ هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده و شیوه تعیین درصد به کرات تغییر کرده است

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد - جعفرزاده، نماینده مردم شریف رشت در مجلس شورای اسلامی در دهم شهریور۹۵ اعلام کرد: «آیین‌نامه مربوط به تعیین درصد ایثارگران با گذشت ۲۸سال بعد از جنگ هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده و شیوه تعیین درصد به کرات تغییر کرده است

وی درباره انتقادات وارده به نحوه تعیین درصد گفت: به‌دلیل عدم‌تصویب آیین‌نامه‌های مذکور در هیأت وزیران و تغییر آن در سال‌های گذشته، ایثارگران با یک نوع آسیب‌دیدگی جسمی، از درصدهای متفاوتی برخوردار می‌شوند. نایب‌رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس یادآور شد: «باتوجه به مشکلات پیش آمده، آیین‌نامه واحد و کارشناسی براساس تجارب قبلی باید تنظیم شود و به تصویب هیأت وزیران برسد و براین اساس همه ایثارگران مجددا براساس آن تعیین درصد شوند

البته باید متذکر شد آیین‌نامه اجرایی درصد جانبازی در جلسه مورخ 22/9/88بنابه پیشنهاد وزارت دفاع، بنیاد شهید و به استناد بند(ج) ماده2 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان به تصویب هیأت وزیران رسید و در تاریخ 7/1/89با تأیید رئیس‌جمهور وقت، در تاریخ 14/1/89ابلاغ شد. در ماده 23این آیین‌نامه که به‌منظور ایجاد وحدت رویه در آرای کمیسیون‌های پزشکی تعیین درصد نیروهای مسلح و بنیاد به تصویب رسیده است، اجرای این آیین‌نامه در نیروهای مسلح منوط به کسب مجوز از فرماندهی کل قوا شده است. لکن مشکل اساسی که متأسفانه علت آن همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد عدم‌اجرایی شدن این آیین‌نامه یا به‌عبارتی عدم‌اعلام درباره اجرایی شدن آن است که تردیدها و ابهامات زیادی را به‌دنبال داشته و اقدامی جهت تنویر افکار عمومی به‌انجام نرسیده است .

باید اذعان داشت که نخستین و اساسی‌ترین مشکل کمیسیون تعیین درصد جانبازان طی سال‌های گذشته عدم‌تهیه آیین‌نامه مصوب و مشترک به‌منظور تحقق عدالت و هماهنگی در تعیین درصد جانبازان بوده است که پس از رفع این مشکل و تهیه آن، عدم‌اجرای آیین‌نامه، همچنان تحقق عدالت و قانون در تعیین درصد را با مشکل مواجه کرده است.

عدم‌شفافیت و وجود ابهام فراوان در رویه‌های تعیین درصد جانبازان از مشکلات اساسی و ریشه‌ای بعدی تعیین درصد جانبازان است که همواره مورد اعتراض جانبازان در سطح کشور بوده است. برای درک بهتر این موضوع می‌توان به سخنان مسئولین و حتی رؤسای بنیاد در گذشته و حال اشاره کرد ، که عمده مشکلات در سفرهای استانی را موضوع احراز و تعیین درصد جانبازی اعلام می‌کنند. این مشکل حتی در میان رزمندگانی که سال‌ها در انتظار تعیین تکلیف به‌سرمی‌برند به چشم می‌خورد؛ رزمندگانی که حسب آسیب‌های دوران دفاع‌مقدس همچنان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و گوش شنوایی برای رسیدگی به اعتراض آنان وجود ندارد.

تا زمانی که رویه‌های موجود در تعیین درصد اصلاح نشود و جانبازان با طیب‌خاطر کمیسیون پزشکی را ترک نکنند، تکرار متعدد کمیسیون‌های پزشکی برای آنان که به‌دلیل منافع شخصی مورد رضایت و عنایت‌شان است به پایان راه خود نخواهد رسید.

معاینات جامع، فرم‌های تفکیکی ضایعات که کدگذاری آن حسب آیین‌نامه مصوب باشد و میزان درصد ضایعات دارای قابلیت بررسی و تطبیق برای جانباز نزد هر پزشک متخصص، اگر فراهم شود، می‌تواند این فضای آلوده و پرابهام را تا حدود زیادی شفاف کند. جانباز باید بداند باکدام آیین‌نامه تعیین درصدی کمیسیون شده است و این موضوع جز با قراردادن آیین‌نامه تعیین درصد در منظر عمومی امکان ندارد. تحویل یک نسخه از فرم تفکیک درصد به جانباز و امکان بررسی کامل آن، از تکرار دفعات متعدد کمیسیون که جز تحمیل هزینه‌های مضاعف از منابع تخصصی ایثارگران چیزی به‌دنبال ندارد، جلوگیری خواهد کرد. شاید عده‌ای برای این تکرارهای متعدد کمیسیون جیب‌ها دوخته باشند، لکن معاینه دقیق برای یک‌بار و منطبق با آیین‌نامه و امکان تطبیق وضعیت با آیین‌نامه برای جانباز از غائله‌های بعد جلوگیری خواهد کرد و امکان کمیسیون‌های تکراری را به صفر خواهد رساند. البته ضایعات جدید، ضایعات تشدید یافته، عوارض جانبی مستقیم و ثانویه ناشی از مجروحیت همواره باید مدنظر قرار گیرد که با استقرار پزشک مشاور معتمد می‌توان تمهیدات لازم را در این زمینه پیش‌بینی کرد.


کد خبرنگار : 23