تاریخ : 1395,سه شنبه 06 مهر17:21
کد خبر : 49764 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

رسالت تشکل‌های ایثارگری(۲)


رسالت تشکل‌های ایثارگری(۲)

تشکل‌های ایثارگری بخشی از بنیاد محسوب نمی‌شوند، لکن نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین ایثارگران با بنیاد، مجلس و دولت می‌توانند ایفا کنند.

یوسف مجتهد

فاش نیوز - تشکل‌های ایثارگری بخشی از بنیاد محسوب نمی‌شوند، لکن نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین ایثارگران با بنیاد، مجلس و دولت می‌توانند ایفا کنند.
 در ادامه بررسی و بیان اهداف تشکل‌های ایثارگری به تشریح سایر اهداف می‌پردازیم:
3- کمک به فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در امور ایثارگران
برای آنکه مدیران و کارکنان در سازمان به‌گونه‌ای رفتار کنند تا نتیجه کار به حداکثر برسد و حداکثر مطلوبیت فراهم شود باید مسئله و موضوع برای آنان روشن باشد، راه‌حل‌ها را شناسایی و اولویت‌ها را تعیین کنند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.
تشکل‌های ایثارگری سازوکار و توانمندی لازم برای یک تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مناسب برای مدیران را فراهم می‌کنند. آنان با آگاهی کامل از نیازها و مشکلات می‌توانند فرایند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را سرعت و بهبود بخشند و کمک موثری به مدیران و ایثارگران کنند.
4- اصلاح رویه‌ها به‌منظور بهبود و اثربخشی بهتر سازمان
تشکل‌های ایثارگری به‌دلیل اینکه از درون ایثارگران تشکیل شده‌اند و رویه‌های اداری و سازمانی بنیاد برای آنان ملموس و عینی است و در چرخه این رویه‌ها به صورت مستمر حضور دارند به معایب و ضعف‌های این رویه‌ها آشناتر بوده و برای ارائه پیشنهادهای سازنده صالح‌ترند. رویه‌هایی که در درمان، آموزش، استخدام، مناسب‌سازی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و... به‌کار گرفته می‌شود بدون حضور تشکل‌های ایثارگری تکرار اشتباهات مکرر است. تشکل‌ها می‌توانند از بروز هزینه‌های زائد و گزاف در روند فعالیت‌های بنیاد با ارائه پیشنهادهای و راهکارهای مناسب جلوگیری کنند.
5- نظارت بر حسن اجرای امور برابر قوانین و مقررات
تشکل‌های ایثارگری به‌عنوان عیون ایثارگران نقش اساسی در نظارت برفعالیت‌های نهادهای مرتبط با حوزه ایثارگری خواهند داشت. اگر تشکل‌ها به‌رسالت خود در اعمال نظارت عمل کنند شاهد مفاسدی که هیأت تحقیق و تفحص مجلس در گزارش‌های رسانه‌ای به بیان آن پرداخت، نخواهیم بود. ساختارهای رسمی نظارتی دارای قوانین و مقررات دست‌وپاگیری هستند که تحقق نظارت‌های دائمی و مستمر را از آنان می‌گیرد و گاهی مرور زمان و تاخیر در نظارت، موجب از دست رفتن فرصت می‌شود. تشکل‌های ایثارگری اسیر قید و بندهای نهادهای رسمی نیستند و فارغ از محدودیت‌ها می‌توانند نظارت فراگیر داشته باشند.
6- نقش محوری در تعمیق و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
فرهنگ ایثار و شهادت از عالی‌ترین و والاترین مفاهیم و ارزش‌های دینی و انقلابی تغذیه می‌شود. این مفاهیم اثرگذار و حرکت‌آفرین در جامعه می‌تواند کشور را در مقابل هجوم نظامی و فرهنگی بیگانگان بیمه کند. تقویت و تعمیق این فرهنگ با ساماندهی و سازماندهی تشکل‌ها به عنوان بانیان این فرهنگ، میسر است. نقشی که تشکل‌ها در ترویج این فرهنگ ایفا خواهند کرد از نقش نهادهای رسمی به مراتب موثرتر و مفیدتر خواهد بود.
7- مصونیت بخشی سیاسی، فرهنگی و دینی جامعه ایثارگری
هرچه تشکل‌های ایثارگری فراگیر شده و ایثارگران با دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف در آنها عضو شوند، در تبادل دیدگاه‌ها و نظرات و تعامل با یکدیگر نوعی مصونیت آگاهانه و مسئولانه در تشکل‌های به‌وجود خواهد آمد که علاوه بر تاثیرات درونی، تاثیرات بیرونی آن برای جامعه مفید خواهد بود.
8- توانایی جذب حداکثری ایثارگران
نهادهای رسمی در جذب حداکثری ایثارگران ضعف‌های عمده‌ای دارند. ناتوانی در تعامل با جامعه هدف، آنان را به عناصر ضعیفی در برقراری ارتباط تبدیل کرده است. دیوار اعتماد بین نهادهای رسمی و جامعه ایثارگری به راحتی فرو می‌ریزد و ترمیم آن کار بسیار سختی خواهد بود. تشکل‌های ایثارگری به‌دلیل اینکه به‌صورت مستمر می‌توانند تاز‌گی خود را حفظ کنند و با تجدیدنظر در پیکره تشکل، روح جدیدی به کالبد آن تزریق کنند، می‌توانند همواره در توانایی جذب ایثارگران پیشتاز باشند.
9- کمک به انتخاب اصلح در مدیریت بنیاد و تبیین معیارهای آن
انتخاب مدیرانی فهیم که درک کامل و درستی از ایثارگران و نیازها و مشکلات آنان داشته باشند همواره از دغدغه‌های اصلی جامعه ایثارگری بوده است. اخیراً شعار انتخاب مدیریت بنیاد در انتخابات ایثارگران شنیده می‌شود؛ موضوعی که حداقل می‌توان گفت فاقد نمونه در گذشته و دارای ابهامات و اشکالات فراوان برای آینده است. تشکل‌ها به‌وسیله تعامل با دولت می‌توانند در انتخاب مدیری شایسته و توانمند، معیارهای لازم را تدوین و در گزینش مدیریت با تطبیق این معیارها، دولت را در انتخاب بهتر کمک کنند.


کد خبرنگار : 17