تاریخ : 1395,چهارشنبه 12 آبان14:56
کد خبر : 50313 - سرویس خبری : اخبار

آموزش مهارتهای مقابله با مشکلات تنفسی برای جانبازان خوزستانی


آموزش مهارتهای مقابله با مشکلات تنفسی برای جانبازان خوزستانی

با افزایش احتمال ورود غبار و ریز گردهای آلوده به آسمان استان خوزستان ، جلسه آموزشِ مهارتهای مقابله با مشکلات تنفسی برای جانبازان معزز استان خوزستان برگزار شد .

فاش نیوز - با افزایش احتمال ورود غبار و ریز گردهای آلوده به آسمان استان خوزستان ، جلسه آموزشِ مهارتهای مقابله با مشکلات تنفسی برای جانبازان معزز استان خوزستان برگزار شد .

آقای مدیری ، معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان به خبرنگار فاش نیوز گفت : « با توجه به احتمال بارندگی های آلوده در روزهای اخیر ، جلسه ای تحت عنوان آموزش شیوه های مقابله با مشکلات تنفسی برای کلیه جانبازان شیمیایی و نخاعی عزیز و مجموعه درمان های بنیاد برگزار کردیم و از پزشکان متبحر در طب اورژانس برای دادن آگاهی های لازم به جامعه هدفمان دعوت به عمل آوردیم .»

همچنین جانباز نخاعی سیروس عاقلی ، مسئول مرکز توانبخشی استان خوزستان در این باره به خبرنگار ما گفت :« با توجه به اینکه از نزدیک با مشکلات جانبازان شیمیایی و نخاعی آشنا هستم و طبق اعلام هواشناسی در روزهای اخیر احتمال آلودگی هوا وجود دارد ، طرحی را با معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید مطرح کردم و برگزاری یک جلسه توجیهی برای این عزیزان را پیشنهاد دادم . این جلسه با همکاری معاونت بهداشت و درمان و مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی استان خوزستان برگزار شد . دکتر معزی ، متخصص طب اورژانس به همراه همکارانشان دعوت ما را پذیرفتند و قرار است نکات مهم را در این جلسه گوشزد نمایند .»

این جلسه توجیهی با تلاوت آیات قرآن کریم شروع شد و بعد مهندس فرجیان ، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره هدف از برگزاری این جلسه بیان کردند :« انصافا مهندس عاقلی با شروع و افتتاح به کار این مرکز توانبخشی کارها و برنامه های تخصصی زیادی را در این مجموعه دنبال کردند . این دومین برنامه آموزشی حوزه درمان است . استان خوزستان  درارتباط با بالغ بر 50 هزار نفر جامعه ایثارگری مستقیم و بالغ بر 250 هزار نفر به طور غیر مستقیم است . پس به خاطر این تعداد زیاد لازم است با هدف آموزش و ارتقا دانستنی های آنها گام های موثری را برای پیشگیری از معضلات درمانی و بهداشتی را برداریم . »

در ادامه برنامه دکتر معزی متخصص طب اورژانس نکات آموزشی و پیشگیرانه تخصصی را در خصوص مقابله با مشکلات تنفسی مطرح کردند .

قبل از شروع  برنامه خبرنگار فاش نیوز با تنی چند از جانبازان معزز به گفت و گویی کوتاه پرداخت و نظر آنها را درباره این برنامه آموزشی جویا شد . جانباز ناصر میاحی گفت :« من جانباز 25 درصد هستم . 18 ساله بودم که در منطقه سومار مجروح شدم . وقتی در هوای غبار آلود نفس می کشم فشار زیادی به ریه ها و چشم هایم می آید . گاهی که از طرف بنیاد به سفرهای تفریحی به سمت شمال می روم کاملا حس می کنم چقدر در آ آب و هوا خوب و راحت نفس می کشم . اکنون در این برنامه شرکت کردم تا با نحوه پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی آشنا بشوم و آنها را هم خودم اجرا کنم و هم به دوستان دیگرم یاد بدهم . »

عزیز بعدی که لب به سخن گوشود جانباز شیمیایی محمد بنی طرفی بود که در عملیات والفجر هشت به مقام جانبازی نایل شده است . اودر حالی که سرفه می کرد ، گفت : « بهتر است دست به دل جانبازان نگذارید و بگذارید زبانشان خاموش باشد . اما همین قدر بگویم خدا شب را برای آرامش و استراحت آفریده است . در حالی که ما جانبازان با فرا رسیدن شب تازه درد هایم شروع می شود . گاهی چنان به سختی نفس می کشیم که دنیا پیش چشمانمان سیاه می شود .»

جانباز نخاعی ، برادر عبود انصاریان هم بیان کردند : « من در سال 65 در جزیره مجنون جانباز شدم و الان سی سال افتخار جانبازی را دارم . خوشبختانه بعد از افتتاح این مرکز بهتر رسیدگی می شود . من یک جانباز نخاعی – گردنی هستم که چه هوا آلوده بشود چه نشود دچار مشکلات تنفسی هستم . معمولا در فصل پاییز مشکلات تنفسی بیشتر می شود . ولی من در طول سال مدام با آن درگیر هستم . تابستانها مشکلات من بیشتر می شود . خدا نکند یک ساعت برق قطع شود . به همین دلیل تا فهمیدم این جلسه برگزار شده است ، برای حضور در این مراسم بی دعوت آمدم تا از نکات آموزشی جدید و پیشگیرانه بهره ببرم .»

از حاشیه های دلنشین این مراسم حضور جانباز شیمیایی محمد تقی جعفری به همراه همسرش در این مراسم بود و دل های ارادتمندان فرهنگ ایثار و شهادت با شنیدن سرفه های پی در پی عزیزان جانباز حاضر در جلسه خون شد . زیرا که ریه های حساس شان ، هجوم ریزگردها را زودتر از بقیه حس کرده بودند . همین قدر بگویم هنوز دو ساعت از پایان مراسم نگذشته بود که آسمان شهر اهواز به شدت غبار آلود شد و مدارس شیفت بعدازظهر تعطیل گردید .

گزارش از جعفری
 


کد خبرنگار : 17