تاریخ : 1395,یکشنبه 21 آذر16:50
کد خبر : 50832 - سرویس خبری : اخبار

درنشست مشترک نمایندگان ایثارگر مجلس با مسئولان بنیاد چه گذشت


درنشست مشترک نمایندگان ایثارگر مجلس با مسئولان بنیاد چه گذشت

نشست مشترک نمایندگان ایثارگر مجلس با مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه در کمیسیون اصل نود برگزار شد.

فاش نیوز- نشست مشترک نمایندگان ایثارگر مجلس با مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه در کمیسیون اصل نود برگزار شد.

در این نشست که قائم مقام، معاون پارلمانی و معاون توسعه بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشتند حجت الاسلام نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت هماهنگی و همفکری بین مجلس و بنیاد شهید در خصوص مسائل ایثارگران اظهار داشت: روند بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق روزهای آخر خود را می گذراند و در روزهای آینده نیز بحث رسیدگی به لایحه بودجه 96 در مجلس آغاز خواهد شد و اگر در این مورد با یکدیگر همفکری نداشته باشیم قطعاً ایثارگران ضرر خواهند کرد همانگونه که تاکنون هم ضرر کرده اند.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس دهم یادآور شد: رسیدگی به لایحه برنامه احکام دائمی  در کمیسیون تلفیق تمام شد و متاسفانه ما نتوانستیم اقدامی بکنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در مورد وضعیت آینده قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اطلاع دقیقی نداریم اگر با یکدیگر همفکری و همکاری نداشته باشیم در آینده گرفتار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.

نوروزی در این نشست خواستار پاسخگویی مسئولان بنیاد شهید به ابهامات موجود و ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات ایثارگران شد و اظهار داشت: ما در ارتباط با قانون جامع یک لایحه دوفوریتی تهیه و از طریق مجلس و مجمع تشخیص مصلحت موضوع را دنبال می کنیم.

دکترانصاری: قانون جامع یک ساله تمدید می شود

در ادامه این نشست دکتر انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران طی سخنانی در پاسخ به انتقادات نمایندگان ایثارگر مجلس شورای اسلامی، از تعلل بنیاد در خصوص قانون جامع ایثارگران تصریح کرد: اولویت اول برای ما و شما تمدید قانون جامع است و از لحاظ زمانی هم ارجح است چرا که شما اصلاحیه آن را به مجلس ارائه دادید و ما هم اصلاحیه ای به دولت ارسال کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من در حال حاضر اولویت رسیدگی بنیاد شهید و فراکسیون ایثارگران و شاهد مجلس باید پرداختن به این موضوع باشد.

انصاری اضافه کرد: ما یک ماده واحده به دولت پیشنهاد داده ایم تا به صورت دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی مطرح شود که قانون جامع با اصلاحاتی به مدت یک سال تمدید شود تا ایثارگران با مشکل مواجه نشوند.

قائم مقام بنیاد شهید با اشاره به شرایط موجود در کشور و محدودیت منابع مالی تاکید کرد: دولت همین الان هم برای ارائه خدمات به ایثارگران با مشکل مواجه است و ما با اضافه شدن فرمول هایی که باعث افزایش بار مالی در بنیاد شود مخالف هستیم نه با تمدید قانون جامع.

دکترانصاری خاطر نشان کرد: به اعتقاد ما اگر بخواهیم در دی ماه و پایان دوره آزمایشی قانون جامع با مشکل مواجه نشویم موضوع را به دولت داده ایم تا دولت دو لایحه فوریتی را به مجلس بدهد و ما زمان بیشتری داشته باشیم و ایثارگران هم از آن چیزی که به اسم قانون جامع وجود دارد استفاده کنند.

وی در پایان ضمن عذرخواهی از عدم حضور حجت الاسلام شهیدی در این نشست اظهار داشت: متأسفانه اینگونه در جامعه القا شده است که با پایان مهلت قانون جامع، حقوق ها و ...قطع خواهد شد در حالی که پس از پایان این مهلت هیچ جیزی در بنیاد شهید لغو و تعطیل نمی شود.

وی در پایان تاکید کرد:متاسفانه این صمیمیت و فرهنگی که بین ما و شما وجود دارد در بین سایر دستگاه ها موجود نیست و آنها مترصد این هستند که با پایان مهلت قانونی، ارائه خدمات خود را به ایثارگران قطع کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید هم در این نشست ضمن عذرخواهی از عدم حضور حجت الاسلام شهیدی در نشست مشترک با نمایندگان ایثارگر مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدوارم با تعاملات نزدیک بنیاد و مجلس، برای حل مشکلاتی که در حوزه تقنینی ایثارگران وجود دارد مشارکت بیشتری کنیم.

سعید عندلیبی آمادگی بنیاد شهید و امور ایثارگران را برای همکاری هرچه بیشتر با نمایندگان ایثارگر مجلس دهم اعلام کرد و افزود: ما روز دوشنبه 15 آذر لایحه و ماده واحده ای را به دولت ارسال کردیم تا در آینده به هر دلیلی با خلاء قانونی در حوزه ایثارگران مواجه نشویم.

در این نشست نمایندگان ایثارگر مجلس شورای اسلامی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

بیمه ایثارگران و پاداش بازنشستگی شهدا

عبدالله رضیان نماینده حوزه انتخابیه قائم شهر در این نشست خواستار پرداخت پاداش بازنشستگی  خانواده شهدا و عملی شدن بیمه ایثارگران و جانبازان شد.

فرهاد تجری دیگر نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: بحث بازنشستگی شهدا موضوع مهمی است و متأسفانه چندین سال از این موضوع می گذزد ولی تاکنون چیزی پرداخت نشده است.

تجری تاکید کرد: در خصوص حوزه ایتارگران و امتیازاتی که برابر قانون باید به آنها تعلق بگیرد این فضا و ظرفیت در مجلس وجود دارد.

شفافبت فعالیت اقتصادی شرکت های بنیاد

نماینده ایثارگر یزد نیز در این نشست خواستار بیان نحوه فعالیت اقتصادی شرکت های بنیاد و ارتباط آنها با بودجه شد.

نماینده مجلس دهم با اشاره به مشکلات مبتلابه قشرایثارگران اظهار داشت: ما باید در عمل ثابت کنیم که ایثارگر هستیم و انتظار این است که هماهنگی بیشتری بین مجلس و بنیاد شهید وجود داشته باشد.

آمادگی مجلس برای حل مشکلات ایثارگران

هاجرچنارانی نماینده ایثارگر نیشابور نیز در این نشست خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد ایثارگران مجلس نسبت به دوره گذشته بیشتر شده است و ما آمادگی داریم مباحثی که در مورد ایثارگران وجود دارد را دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از مسائل مربوط به ایثارگران جدای از امورمالی و مادی  است و با پیگیری می توان آنها را خارج از مسائل مادی و بودجه ای حل و فصل کرد.

وی گفت: اگر قبل از اینکه طرح یا لایحه ای در مورد ایثارگران به صحن ارسال شود آن را به فراکسیون ایثارگران اطلاع داده شود بهتر می توان مشکلات آنها را حل و فصل کرد.

چنارانی افزود: با این تعداد نمایندگان  ایثارگری که در مجلس دهم هستند مطمئن هستم که می شود مسائل و مشکلات ایثارگران را به خوبی حل کرد.

دولت بار مالی را تقبل کند

یکی از نمایندگان ایثارگر مجلس نیز در این نشست اظهار داشت: چند جلسه با دوستان بنیاد شهید برگزار و اصلاحیه قانون جامع را کامل کردیم اما مدتی قبل دکتر لاریجانی در صحن مجلس اعلام کرد به دلیل بار مالی رد خواهد شد در حالی که بسیاری از قوانین تصویب شده، با اینکه بار مالی دارد اما می بینیم تصویب می شود اما در مورد ایثارگران متأسفانه اینگونه می شود، هر چند که یک طرح دوفوریتی هم در این مورد نوشته شده باشد.

این نماینده ایثارگر در سخنان خود خواستار همکاری بیشتر بنیاد شهید با مجلس دهم در این خصوص شد و اظهار داشت: آقای شهیدی قول دادند که موضوع بار مالی اصلاحیه قانون جامع را در هیئت دولت مطرح کنند تا دولت هم بار مالی آن را قبول کند و این زیبنده نظام نیست که به ایثارگران بگویم بار مالی دارد، اگر چه دولت موظف است بار مالی آن را قبول کند.

سید جواد ابطحی نماینده ایثارگر خمینی شهر نیز با انتقاد از عدم حضور رئیس بنیاد شهید در این نشست و بیان اینکه با وجود حال نامساعد در جلسه حضور یافته است اظهار داشت: موضوع تحقیق و تفحص در بنیاد شهید باید به طور کامل اطلاع رسانی شود و فراکسیون ایثارگران بدون اغماض به این موضوع رسیدگی کند.

وی ادامه داد: متاسفانه رئیس بنیاد شهید ارتباط کمی با خانواده شهدا دارد و با وجود اینکه بارها عنوان شده است وقتی مادر یک شهید با ایشان می خواهد ملاقات کند اما ایشان وقت نداده اند.

وی ادامه داد: در بحث مسکن ایثارگران، متاسفانه موضوع حل نشده است و سوء مدیریت و مشکلات بسیاری وجود دارد، در حالی که مجلس و بدنه آن آمادگی دارد که برای ایثارگران کاری انجام شود.

محمد دهقان دیگر نماینده ایثارگر مجلس دهم از جوزه چناران و طرقبه نیزبا اشاره به موضوع اختلاس در بانک دی و بازداشت مدیر عامل آن تاکید کرد: موضوع فساد در بانک دی به دلیل اینکه متعلق به بنیاد شهید است با سایر بانک ها فرق می کند و متاسفانه این موضوع  موجب سرافکندگی و حجالت شده است. چرا سیستمی که به نام ایثارگران فعالیت می کند نباید کاری کند که مایه شرمساری و خجالت ایثارگران نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان بنیاد شهید خاطرنشان کرد: گزارش صریح و شفاف بدهید وموضوع را جمع و جور کنید، اگر چه ما به شما اعتماد داریم اما باید ریشه یابی شود که چرا در مجموعه بنیاد شهید این اتفاقات افتاده است.

دکتر رحیمی نماینده جانباز مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر نیز در این نشست یادآور شد: در ارتباط با مسائل و مشکلات ایثارگران پیشنهادات و راهکارهایی در دست دارم که در صورت بهره گیری از آن، بنیاد می تواند در آینده بهتر عمل کند در حالی که در حال حاضر می بینیم بنیاد خیلی حرفه ای عمل نمی کند و همه چیز مربوط به بار مالی و بودجه نیست.

یکی دیگر از نمایندگان ایثارگر در این نشست، برطرف کردن ابهامات در مورد ماده 190 و شفافیت در اطلاع رسانی مسائل مرتبط با ایثارگران از سوی بنیاد شهید را خواستار شد.


کد خبرنگار : 18