تاریخ : 1395,پنجشنبه 25 آذر15:00
کد خبر : 50992 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

فرهنگ خوب را ترویج کنیم


فرهنگ خوب را ترویج کنیم

قنبر ایرانپور

قنبر ایرانپور- " گر آن بیگانه هم با ما نشیند، آشنا خیزد "
 کلام روشنگرانه مقام معظم رهبری، همواره همچون سراج منیری است که راه را برای همه، من جمله فعالان فرهنگی روشن می کند تا بدانند حد "جاذبه" شان چقدر  و به چه نحوی باشد. صریح ترین توصیه آقا به آنها این است که فرمودند: "مخاطبانتان فقط آن جوانی که از پیش به شما معتقد است، نباشد. گر آن بیگانه هم با ما نشیند آشنا خیزد؛ این جور باشید"

 کلا" هدف از انجام کار فرهنگی جذب مخاطب است. مخاطبان چند دسته هستند. عده ای خودی هستند و در فراز و نشیب سیر الی الله نیاز به تشویق برای ثبات قدم دارند. بعضی ها نیز غیر خودی هستند و با نفرت به ارزش ها می نگرند و جمعی نیز در گروه نخودی ها هستند که در عالم هپروت به سر می برند. یک مبلغِ فرهنگیِ کاردان باید همه این افراد را جذب کند.

 با گسترش راه های ارتباطی، فضای مجازی یکی از پرمخاطب ترین محیط های در دسترس فعالان فرهنگی است. رهبر انقلاب در دی ماه سال 81 ضرورت توجه به این فضا را به همه مدیران فرهنگی گوشزد فرمودند و بیان کردند: "اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است "
 معظم له به مدیران فرهنگی تاکید نمودند: حالا که این جور دایره وسیع شده، شما در این مجموعه مخاطب های خودتان را مشخص کنید و افزایش دهید. ایشان در خصوص اهمیت حضور در فضای مجازی در اولین روز سال 94 در حرم مطهر رضوی بیان می کنند: غوغایی است در دنیا؛ در دنیای مجازی؛ در دنیای رسانه های صوتی و تصویری؛ صدها رسانه و با یک اعتبار هزاران رسانه در حال بمباران افکار جوان های ما هستند. بعضی سعی می کنند جوان ها را از دین برگردانند، بعضی سعی می کنند آنها را از نظام اسلامی منصرف کنند،بعضی سعی می کنند آنها را در خدمت هدف های خبیث خود بگیرند، بعضی سعی می کنند آنها را به ولنگاری و بیگاری سوق بدهند ...

 در عین حال رهبر انقلاب همواره ترس و نگرانی خود را از حضور بی برنامه و نادرست در عرصه مجازی گوشزد فرموده اند. اوج این هشدارها در دیدار اخیر حضرت امام خامنه ای با خانواده شهدای مدافع حرم بود. ایشان در جواب یکی از فرزندان شهدا که می گفت اوقات فراغت خود را در فضای مجازی کار فرهنگی می کنند، فرمودند: خوب است؛ فضای مجازی. منتهی غرق نشوید در فضای مجازی. اگر آدم درست وارد شود خوب است اما اگر برود غرق بشود، نه این خوب نیست. جای خطرناکی است؛ خیلی باید آدم مراقب باشد.

 لفظ «باید» حضرت آقا موید این است که مبلغ فرهنگی باید متصف به ویژگی هایی باشد که مخاطبان فقط جذب جاذبه های الهی و شهدایی گردند. مراقبتی که معظم له مد نظرشان است به نوعی اشاره دارد به مفهوم "عالم مجازی هم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید"
 
 معصیت خدا وقتی رخ می دهد که حد ارتباطات غیر شرعی به صورت معنادار افزایش می یابد. این همان نقمت و اندوه عظمایی است که حضرت آقا به این هم اشاره داشته است: اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است. این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد. بگویند قلاده اش کو؟ بگویند سفارش کرده ایم آهنگر بیاورد!

 به نظر من هیچ سگی وحشی تر از هوای نفس وجود ندارد که وقتی طغیان کرد چشمِ فهم و خرد هم به دنبالش کور می شود.  اینجاست که اینترنت به عنوان وسیله ای خطرناک تلاقی می گردد. زیرا امکان دسترسی به محیط گناه در آن آسان و شبانه روزی است. لذا یک مبلغ فرهنگی باید بداند هر نوع جاذبه ای برای ارتباط برقرار کردن خوب نیست. او باید در روند کارش ده ها قلاده را پیش بینی کند تا مبادا با کوچکترین اشتباهی، بزرگترین خدشه را بر روی باورهای اعتقادی یکی از گروه های حاضر در محفل مجازیش وارد کند، به طوری که آشنایی های قبلی هم از دست برود .


کد خبرنگار : 20