تاریخ : 1395,جمعه 03 دي18:30
کد خبر : 51047 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

نقشه راه ایثارگران در برنامه ششم


نقشه راه ایثارگران در برنامه ششم

کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی با تصویب 5ماده واحده در اجرای ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به جامعه هدف، دولت را موظف به لحاظ 25درصد از سهمیه های ورودی دانشگاه و موسسات عالی به ایثارگران کرد.

فاش نیوز - کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با تصویب 5ماده واحده در اجرای ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، دولت را موظف به لحاظ 25درصد از سهمیه های ورودی دانشگاه و موسسات عالی به ایثارگران کرد.

 به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، در این گزارش جزئیات مواد الحاقی به لایحه برنامه ششم با لحاظ جایگاه ایثارگران در پنج سال آینده توسعه کشوراز سوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

این گزارش حاکی است، در این لایحه در مواد 101 تا 106 به نقش و جایگاه ایثارگران و تاثیر مقوله ایثار و شهادت در توسعه و پیشرفت کشور اشاره شده است.

بر اساس این گزارش در بخش 16مرتبط با امور ایثارگران در ماده 101 آمده است:

1-کلیه دستگاه های اجرایی موظفند نسبت به اجرای صحیح سیاست های کلی ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و سازماندهی امور ایثارگران ابلاغی مقام معظم رهبری اقدام نمایند.

در ماده 2- وزارت آموزش و پرورش مکلف است به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگو ها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایه های تحصیلی و فعالیت های پژوهشی وبرگزاری مسابقات علمی اقدام نموده و در جهت تعمیق ایمان و ترویج باورها در صیانت از فرهنگ دینی و انقلابی نسبت به اجرای یادواره های شهدای دانش آموز و فرهنگی و برگزاری راهیان نور ویژه دانش آموزان و فرهنگیان با بسیج همکاری لازم را به عمل آورند.

 .3همچنین صدا و سیما موظف است ضمن اختصاص بخشی از برنامه های شبکه های مختلف به موضوع ترویح فرهنگ ایثار و شهادت، ده درصد از تولیدات برنامه های هنری نمایشی خود را به این موضوع اختصاص دهد.

در ماده 4 نیزدولت موظف است به منظور بهره گیری از دستاورد های دوران دفاع مقدس و انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت به نسل های آینده نسبت به ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور و یادمان شهدای گمنام، احداث و تکمیل موزه های دفاع مقدس و مرمت و نگهداری آنها اقدام نماید.

وزارتخانه های نیرو و نفت و راه و شهرسازی و کشور موظفند کلیه هزینه های خدماتی مربوط به آب رسانی، برق رسانی، گاز رسانی و جاده مواصلاتی را تامین نماید.

در ماده 5 نیز تصریح شده است: دولت موظف است به منظور تداوم اجرای برنامه های شاخص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار،جهاد و شهادت به خصوص استمرار و فراگیر نمودن برنامه راهیان نور با ایجاد و توسعه ظرفیت ها وزیرساخت های لازم در دستگاه های اجرایی و فرهنگی نسبت به قرار دادن موضوع در سرفصل اعتبارات برنامه های فرهنگی و هزینه ای وزارتخانه ها و سازمان ها اقدام نماید.

بر اساس ماده 6 لایحه، دولت مکلف است به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم ازالگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز 50 درصد یا یک شهید و دو جانباز بالای 50 درصد به بالا هستند نشان ملی ایثار اعطا نموده وآنان را به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی نماید.

درتبصره یک امده است: صداو سیما، وزراتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی،آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و بنیاد حفظ و آثار و ارزش های دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی مکلفند جهت ارج نهادن به این چهره های ماندگار اقدام فرهنگی لازم را جهت معرفی آنها انجام دهند.

همچنین بر اساس تبصره 2  قرار است آیین نامه اجرایی این بند در شش ماه سال اول برنامه به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ و آثارو ارزش های دفاع مقدس به تصویب هیأت وزیران برسد.

در ماده 7 کلیه دستگاه های اجرایی موضوع این قانون موظفند بیست درصد ) 20درصد ( از اعتبارات فرهنگی خود باستثنای فصول اول و ششم اعتبارات هزینه ای را براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان در چارچوب سیاست های مصوب ابلاغی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور نمایند.

همچنین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس موظف است با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری ها و سایر دستگاه های فرهنگی کشور تا پایان برنامه ششم نسبت به توسعه و تکمیل مراکز اسناد و مد ارک دفاع مقدس و تدوین دایره المعارف دفاع مقدس و تدوین تاریخ دفاع مقدس اقدام نماید.

در ماده 9 نیز ذکر شده است: وزارتخانه های علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تعمیق وترویج ارزش های دفاع مقدس به نسل های بعدی، رشته های مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت درمقاطع مختلف دانشگاهی ایجاد نموده و تعدادی از واحد های درسی،موضوعات پژوهشی، پایان نامه هاو پروژه های علمی و تحقیقاتی خود را به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.

تبصره: کلیه دستگاه های اجرایی موظفند گزارش عملکرد سالانه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومت و شهادت را به سازمان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و کمیسیون های مرتبط مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

درماده 102کمیسیون تلفیق آمده است: دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در طول برنامه به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش بینی نماید و کلیه آیین نامه های اجرایی آن را حداکثر تا شش ماهه اول برنامه تصویب و ابلاغ نماید.

تبصره یک: دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده های معظم شهدا و ایثارگران اعم از پاداش - پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل در دو سال اول برنامه تامین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم برنامه هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده معظم شهدا باقی نمانده باشد.

تبصره دو: مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول برنامه می بایست تامین و پرداخت گردد.

در بخشی از ذیل تبصره این ماده، دولت مکلف است در اجرای ماده -61 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوبه 4 / 12 / 93 به نحوی برنامه ریزی نماید که تا 2 سال اول برنامه کلیه مشمولین ماده مذکور تعیین تکلیف گردند. یگان های اعزام کننده موظفند گواهی حضور افراد در مناطق جنگی و اسناد و مدارکی که در اختیار دارند را به کمیسیون احراز بنیاد شهید و امور ایثار گران ارائه نمایند.

همچنین دولت موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که تبعیض بین آزادگان تحت پوشش ارتش و آزادگان غیر ارتشی برطرف شده و همسان سازی صورت گیرد.

4 . دولت موظف است خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان)والدین، همسر و فرزندان ( دارای تابعیت غیر ایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای ماموریت محوله از سوی مراجع ذی صلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نائل آمده اند پس از تایید مراجع ذیصلاح تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان بنابه تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح  )ساتا( قرار می گیرند.

تبصره: اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزرات امورخارجه و وزارت کشور تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل 176 قانون اساسی می رسد.

ماده 103 -

در ماده یک  دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تامین حداقل معیشت گروه های عنوان شده ذیل که فاقد شغل یا هرگونه درآمدی یا معسر باشند را پیش بینی و حداقل حقوق قانون کار و تامین اجتماعی را به آنان جهت پرداخت در بودجه های سنواتی درج و در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهد.

الف: جانبازان به هر میزان درصد از کارافتادگی و آزادگان به هر میزان سابقه اسارت

ب: رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه

ج: افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی ، آزادگان متوفی ، رزمندگان متوفی )با

حداقل شش ماه حضور در جبهه(

تبصره: تشخیص معسرین این جزء به عهده ایثارگران نیروهای مسلح بوده و مسئولیت ارائه خدمات با سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ) ساتا( می باشد.

د: فرزندان معظم شهداء، برادر و خواهر شهید دارای معلولیت جسمی، حرکتی، ذهنی، محجور، دارای بیماری خاص یا صعب العلاج یا معسر پس از تایید بنیاد یا کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ه: نامادری یا قیم شهید و فرزند شهید غیر مزدوج و فاقد شغل و درآمد با تایید بنیادشهید و امورایثارگران در این بخش تصریح شده است: به منظور حفظ کرامت ایثارگران و خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 / 7 / 86 مجاز نیستند ایثارگران شاغل در آن دستگاه را به عنوان نیروی مازاد )عدم نیاز ( معرفی نمایند .

3- سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است به کلیه فرزندان شاهد غیر شاغل خویش فرما شاغل بخش خصوصی غیر دولتی که از مزایای فوق العاده ایثارگری های موضوع )بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران( برخوردار نیستند، نسبت به تامین و پرداخت معادل ریالی مجموع فوق العاده های ایثارگری مذکور از ابتدای سال1396 اقدام نمایند.

 -4 سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلفند کلیه فرزندان شهید و فرزندان جانبازان هفتاد درص ( دفاقد شغل و فاقد پوشش بیمه ای متقاضی شغل و کار مناسب را تا زمان تامین اشتغال پایدار )تهیه شغل استخدامی یا خود اشتغالی و کارآفرینی( تحت پوشش بیمه اجباری بازنشستگی و درمانی و از کارافتادگی سازمان تامین اجتماعی قرار داده و صددرصد حق بیمه مربوطه را معادل حداقل حقوق کارگری تامین و پرداخت نمایند.

تبصره برای مشمولین ماده مذکور که با استفاده از هر نوع تسهیلات، اشتغالزایی نموده و دارای طرح کارآفرینی و خود اشتغالی باشند که اشتغال آنان صرفاً از طریق طرح تامین شده باشد دستگاههای صدر ماده به مدت پانزده ) 15 ( سال صددرصد ( حق بیمه مربوطه را تامین و پرداخت نمایند.

در ماده 5- تاکید شده است: جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر آزادگان و فرزندان شهداء و رزمندگان با سابقه حداقل 12 ماه جبهه )به شرط عدم بهره مندی از حقوق و مستمری از دستگاه ها یا شرکت های خصوصی و بیمه های اجتماعی( دارای مشاغل آزاد به میزان دو ونیم برابر معافیت های مالیاتی افراد عادی از مزایای معافیت مالیاتی در طول اجرای برنامه برخوردار می شوند.

در ماده 6 نیز آمده است: سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلفند نسبت به تأمین و پرداخت صددرصد هزینه بیمه عمر و حوادث والدین، همسر و فرزندان شهداء، جانبازان و آزادگان فاقد پوشش بیمه عمر و حوادث اقدام نمایند.

تبصره: میزان تعهدات قرارداد مربوط به این ماده نباید از حداقل یک دوم) - 12 ( دیه سال قرارداد( کمتر باشد.

7 . دولت مکلف است به منظور حمایت و تجلیل از رشادت های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان کمتر از ) 25 % جانبازی و آزادگان با کمتر از شش ماه سابقه اسارت و برای خانواده آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.

الف: پرداخت حداقل 30 % هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاه های دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تایید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفاً برای فرزندان رزمندگان با 12 ماه و بالاترسابقه حضور داوطلبانه.

ب: بهره مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری و بهره مندی رایگان از خدمات آرامستان های وابسته به شهرداری ها و سازمان اوقاف و امور خیریه

ج: معافیت از پرداخت 30 % هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات.

د: بهره مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار.

ه: ادامه تحصیل فرزندان مشمول این ماده در مدارس شاهد و ایثارگر و کمک به ارتقا سطح بنیه علمی آنان.

و: بهره مندی از سهمیه کنکور ورودی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی برای فرزندان رزمندگان (با سابقه حداقل 12 ماه حضور داوطلبانه در جبهه می باشد.(

ز: اعطاء سهمیه عمره مفرده.

ح: بهره مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر برای فرزندان شهداء ، رزمندگان و جانبازان و آزادگان شاغل در دستگاه های موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ) این بند شامل خانواده و فرزندان ایشان نمی گردد.(

ط: اعطای نشان ملی قهرمان دفاعی و ایثار به رزمندگان واجد شرایط  )دستورالعمل اجرایی این موضوع توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه، تصویب و ابلاغ می گردد.(

تبصره: در استفاده از کلیه امتیازات فوق فرزندان شهداء و آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد) 25 %( و بالاتر در اولویت هستند.

ماده- 104

در ماده 1زیر ماده 104 آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در طول برنامه، سالیانه نسبت به ارائه تسهیلات مسکن با سود 4 % به تعداد پنجاه ) 50 ( هزار نفر به رزمندگان دارای حداقل 6 ماه سابقه جبهه وجانبازان کمتر از 25 % جانبازی و آزادگان زیر 6 ماه اسارت که فاقد مسکن ملکی می باشند از طریق بانک های عامل اقدام نماید. مابه التفاوت سود مذکور تا سقف نرخ مصوب نظام بانکی توسط دولت تامین و به بانک های عامل پرداخت می شود. ) تعیین اولویت و نحوه معرفی افراد واجد الشرایط به موجب دستور العمل ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود(.

-2 تامین و پرداخت صد درصد ) 100 %( هزینه های مازاد بر بیمه های پایه و تامین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی مورد نیاز و بیمه تکمیلی جانبازان و افراد تحت تکفل آنان، آزادگان و افراد تحت تکفل ایشان، فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها و پدر و مادر و همسر شهید شاغل در دستگاههای اجرائی بعهده دستگاه بوده و کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری برعهده صندوق های بازنشستگی و بازنشستگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی و غیر شاغل و شاغلین بخش خصوصیبه استثنای ایثارگران نیروهای مسلح بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد.

تبصره 1 در مواردی که هزینه های خدمات بهداشتی و درمانی مشمولین ذکر شده در ماده فوق در - ضوابط دستگاه لحاظ نشده یا قابل پرداخت نباشد مطابق ماده ) 49 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقرررات مالی دولت مصوب سال 1393 ) اقدام می گردد.

تبصره 2 تامین و پرداخت هزینه بیمه پایه )سلامت( ایثارگران مذکور و نیز شهداء و افراد تحت - تکفل آنها که تحت پوشش هیچ دستگاهی نبوده و فاقد بیمه پایه می باشند بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

تبصره 3 به منظور پیشگیری از بروز بیماری ها و کنترل صحت و سلامت مشمولین ماده مذکور و افراد تحت تکفل آنان بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمانهای بیمه گر پایه و تکمیلی مکلفند پایش و کنترل کامل سلامت را بصورت سالانه یکبار برای افراد سی وپنج سال به بالاتر مشمول اجرا نمایند.

-3همچنین ماده ) 26 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران) به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود:

عبارت  )جانبازان دارای محدودیت جسمی حرکتی( بعد از عبارت ) جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی( اضافه می شود.

تبصره: والدین همسران و فرزندان شهداء که دارای بیماری های خاص یا صعب العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می باشند پس از تایید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مشمول این ماده می شوند.

- 4 تبصره های ذیل به ماده 3 مکرر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می گردد:

تبصره 1 : همسر، فرزندان متأهل جانبازان و آزادگان متوفی که فاقد مسکن می باشند، از یک فقره تسهیلات مسکن ارزان قیمت بهره مند می شوند.

تبصره 2 : دولت مکلف است به جانبازان، آزادگان، و همسر و فرزندان شهدای دارای مسکن نامناسب یا ناتمام که در سنوات قبل یک بار از وام های کمتر از سقف سال 1395 استفاده نموده اند، مابه التفاوت آن را با همان وثیقه قبلی یا وثیقه جدید پرداخت نماید.

تبصره : 3 بانک های عامل مکلف هستند وام خرید یا ساخت مسکن ایثارگری مشمولین، شامل جانبازان، آزادگان، والدین، همسر و فرزندان شهداء را در طی دوره بازپرداخت از طریق شرکت های بیمه، تحت پوشش کامل بیمه عمر و حوادث شامل:  )طوفان، سیل، زلزله، آتش سوزیقرار دهند، هزینه بیمه مذکور به عهده بانک عامل پرداخت کننده تسهیلات بوده و در ردیف مطالبات بانک عامل از دولت قرار گرفته و اخذ خواهد شد.

تبصره -4 : ایثارگران مشمول در پرداخت هزینه های حق الثبت و حقوق دولتی ثبتی ترهین اسناد مالکیت تسهیلات وام خرید یا ساخت مسکن ایثارگری از هفتاد درصد ) 70 %( معافیت برخوردار می باشند.

-5 : ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می شود:

» تأمین نیروهای مورد نیاز خود را « بعد از عبارت » اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی « :عبارت

اضافه می شود.

تبصره 1 : مرجع رسیدگی به اعتراض و تجدید نظرخواهی نسبت به کلیه آراء هیأت های تخلفات اداری و نظرات هیأت های گزینش دستگاههای مشمول ماده ) 2( قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کمیسیون ماده 16 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و هسته مرکزی گزینش بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد  .احکام صادره هیأت مرکزی گزینش بنیاد و کمیسیون ماده ) 16 ( لازم الاجرامی باشند.

تبصره 2 : جانبازان بیست و پنج درصد ) 25 %( و بالاتر، آزادگان ، والدین، همسر و فرزندان شهداء، همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد) 25 %( و بالاتر و همسر و فرزندان آزادگان بالای سه سال سابقه اسارت شاغل در دستگاههای مشمول ماده ) 2( قانون جامع با داشتن سه سال سابقه خدمت می توانند بدون رعایت سایر ضوابط به محل خدمت و جغرافیایی مورد تقاضا برای ادامه خدمت منتقل شوند.

محکومین هیأت های تخلفات اداری یا محاکم به تغییر محل خدمتی در طول دوره محکومیت مستثنیء از حکم این ماده می باشند.

تبصره 3 دولت موظف است نسبت به تبدیل وضعیت مشمولین سهمیه بیست و پنج درصد  ( 25 % ماده ) 21 بدون رعایت شرایط سنی و تحصیلی با بیش از شش ماه خدمت قراردادی در دستگاههای مشمول ماده 2 اقدام نماید.

حکم این جزء شامل سهمیه استخدامی دولت است و ازتعداد افراد مشمول تبدیل وضعیت یافته، از مجوزها و سهمیه های قانونی استخدام دستگاههای مشمول ماده 2 کسر می شود.

تبصره 4 جانبازان و آزادگان، والدین، همسران و فرزندان شهداء شاغل در کلیه دستگاههای مشمول مادهاین قانون و مؤسسات تابعه آنها، نیروهای مسلح، شرکت های عمومی دولتی، در صورت تنزل از مناصب بالاتر، اداری و لشکری، مشروط به عدم محکومیت آنها بر اساس آراء مراجع قضائی و یا اداری به تنزل پست، از کلیه حقوق و مزایای همان پست سازمانی یا همتراز شغل و پست بالاتر برخوردار می شوند.

- :6 ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره مند می باشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند )الف( ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می توانند تا سی و پنج سال خدمت کنند.

تبصره : مدت اسارت افراد مذکور که به خدمت اعاده می شوند صرفاً یک برابر محسوب می شود.

-7 : متن زیر بعنوان ماده ) 59 ( مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می شود.

قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی درصد از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد  جانبازی، آزادگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 % جانبازی و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، (بدون رعایت شرط سنی) اختصاص دهند.

-8 : آزادگانی که به دلیل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سی سال بازنشسته شده اند، می توانند برای یک بار و با رعایت شرط سنی زیر شصت و پنج سال با بازگشت به خدمت، حسب مورد سی یا سی و پنج سال خدمت خود را تکمیل کنند و سپس با لحاظ عین سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند.

تبصره: پاداش پایان خدمت آزادگان مشمول این بند به میزان خدمت مجدد آنها محاسبه و پرداخت - می شود.

ماده- 105

در ماده یک زیر ماده 105 آمده است: وزارتین علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی دستگاه های اجرائی موضوع ماده 2قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موظف اند 25 درصد از سهمیه های ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و بورسیه های تحص یلی داخل و خارج ازکشور ،فرصت های مطالعاتی و دوره های دکترای تخصصی را به همسر و فرزندان شهدا،جانبازان،آزادگان و رزمندگان با شش ماه حضور در جبهه و همسر وفرزندان آنان اختصاص دهند.

تبصره: کسب حداقل  70درصد حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان برای کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی از جمله رشته های پزشکی برای دارندگان سهمیه الزامی است.

_ :2 از تاریخ تصویب این قانون دولت موظف است نسبت به پیش بینی اعتبارات مورد نیاز پرداخت صددرصد هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد )همسر و فرزندان شهدا(،جانبازان ده درصد و بالاتر و همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و آزادگان و همسران و فرزندان آنان که در موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی، غیر دولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر موسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه بگیر مورد تأیید وزارتین علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی شاغل به تحصیل می باشند و اعتبار مورد نیاز در بودجه سالیانه بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش بینی و پرداخت می گردد.

تبصره یک: کلیه ایثارگران و فرزندان شهدا و همسران شهدای اتباع خارجی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، مشمول این حکم می باشند.

تبصره دو: هزینه دانشگاه های پردیس بین الملل داخل و خارج دانشگاه های دولتی یا غیر دولتی حداکثر در سقف شهریه های دانشگاه ازاد اسلامی داخل کشور پرداخت می شود.

3 - کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتین علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حداقل 20 اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان 15 درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی مورد تایید وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد حسب مورد ازطریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاهها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیئت علمی تامین و از ابتدا آنان به صورت عضو هیئت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرایی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون و مصاحبه استخدام کنند. این افراد مشمول ماده 26 این قانون) 35 سال خدمت و حداکثر 65 سال سنمی باشد.

مستنکف از اجرای این ماده به انفصال موقت از خدمات دولتی از یک ماه تا یکسال محکوم می گردد.

مسؤولیت اجرای احکام این ماده بطور مستقیم بر عهده وزیر و رئیس دستگاه های مذکور است و مقامات یادشده مجاز به اتخاذ تصمیم در این ماده می باشند.

احکام و امتیازات این بند شامل اعضا هیئت علمی فعلی دارای شرایط فوق نیز می شود.

4 : چنانچه دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی همزمان گردد پرداخت کسور سهم بیمه شده مربوط به حق بیمه صندوق تامین اجتماعی توسط این افراد پرداخت می گردد و با تحقق شرایط بازنشستگی آنها در دو صندوق بازنشستگی به طورمستقل، مستمری بازنشستگی را از هر دو صندوق دریافت می نمایند.

5 - آزادگان و جانبازان25درصد   و بالاتر و فرزندان شهدا برای یک بار از پرداخت ما به التفاوت برای 15 سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی به هر عنوان و دلیلی به صندوق دیگر منتقل شوند معافند .این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل الیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسویه می شود.

6 - متن زیر به انتهای بند یک قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق و دو تبصره به بند 3 ماده 45 قانون الحاق می شود:

در صورت تایید ستاد فرماندهی کل قوا بیست و چهار ماه آزادگی به دوازده ماه آزادگی، بیست و پنج درصد جانبازی به پانزده درصد جانبازی، سی ماه سابقه حضور در جبهه به پانزده ماه سابقه حضور در جبهه تغییر می یابد.

ماده 106

-1 : همچنین در ماده یک زیر ماده 106 تصریح شده است:100درصد حقوق، پاداش، فوق العاده شغل و سایر فوق العاده ها و پرداخت ها اعم از مستمر و غیر مستمر شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه ها از پرداخت مالیات و بیمه سهم کارمند و کارگر به میزان چهاربرابر معافیت کارمندان مندرج در احکام قوانین بودجه سنواتی معاف می باشد.

- :2 دولت موظف است کسورات بازنشستگی سهم کارمندان آزاده ، جانباز، اسیر، مفقودالاثر و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل 24 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، در بخش دولتی و غیر دولتی مشمول قانون کار و تامین اجتماعی را پرداخت نماید. تاخیر در پرداخت مانع ارائه خدمات درمانی و بازنشستگی مشمولین این ماده نخواهد شد و جزء مطالبات صندوق مذکور از دولت منظور می گردد.

- :3 در ماده 70 » همسر و فرزندان جانبازان « قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران : بعد از عبارت بالای بیست و پنج درصد « عبارت 25 حذف می گردد.

-4 : در ماده 66 قلنون جامع خدمات رسانی به ایثارگران عبارت بیست و پنج درصد) 25درصد) و بالاترحذف گردد.

-5 : در تبصره ماده 67 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران: عبارت 25 درصد حذف گردد و حرف اضافه » و» به جای عبارت حذف شده قید گردد.

-6 : ماده واحده اصلاح ماده) 8( قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 28 / 9 / 1389 به شرح ذیل اصلاح می گردد.

بعد ازعبارت » از طریق مزایده عمومی »"یا به ایثارگران بدون شرط سابقه سکونت و نیز با اولویت بدون شرط در واگذاری های جدید" اضافه می گردد.

-7 : همسران و فرزندان شهداء از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز 50 % و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند ) امتیازات ناشی از این بند به استثنای بیمه خدمات بهداشتی و درمانی( شامل وابستگان فرزند شهید نمی شود.

-8 : دولت مکلف است نسبت به پیش بینی اعتبار و برقراری مستمری برای جانبازان زیر 25 % جانبازی و رزمندگان و چریک های جنگ های نامنظم معسر و غیره شاغل با حداقل شش ماه حضور در جبهه های حق علیه باطل آن از طریق سازمان تامین اجتماعی نیروی های مسلح اقدام نماید  اعتبار مورد نیاز این بند در بودجه سنواتی پیش بینی می گردد.