تاریخ : 1395,دوشنبه 06 دي17:34
کد خبر : 51151 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

ایثارگران، مروجان فرهنگ ایثار و شهادت و حامیان مدافعان حرم


ایثارگران، مروجان فرهنگ ایثار و شهادت و حامیان مدافعان حرم

پدید آمدن مقوله‌ای به نام شهدای مدافع حرم و مظلومیتی که رزمندگان این عرصه با آن مواجه هستند، باعث شده تا تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد متعددی پدید آیند که اهدافی چون تکریم و پاسداشت مقام شامخ این شهدا، رزمندگان مدافع حرم و خانواده‌هایشان را مدنظر داشته باشند.

پدید آمدن مقوله‌ای به نام شهدای مدافع حرم و مظلومیتی که رزمندگان این عرصه با آن مواجه هستند، باعث شده تا تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد متعددی پدید آیند که اهدافی چون تکریم و پاسداشت مقام شامخ این شهدا، رزمندگان مدافع حرم و خانواده‌هایشان را مدنظر داشته باشند. از رو این سعی داریم در صفحه ایثار و مقاومت روزنامه «جوان»، هرازگاهی به معرفی یکی از این انجمن‌های مردم نهاد بپردازیم.«انجمن خادمان شهدای حرم» یکی از همین تشکل‌های مردمی است که توسط تعدادی از جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس تأسیس شده است. البته این انجمن، هر شهیدی را که در مسیر حفظ حرمین شریفین جان خود را از دست داده مدنظر دارد و از این رو، صیانت از شهدای فاجعه منا را نیز جزو وظایف خود می‌داند. برای شناخت و معرفی بیشتر این انجمن، با مؤسس آن امیر سرتیپ عباس طایفه به گفت‌وگو نشستیم که خود جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس است.

یکی از دلایلی که باعث شد به سراغ شما بیاییم، ترکیب انجمن خادمان شهدای حرم است که گویا از جانبازان دفاع مقدس تشکیل شده است. اگر می‌شود معرفی اجمالی از اعضایتان داشته باشید. 
بنده به عنوان مؤسس این انجمن، جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس هستم. به همین ترتیب اغلب کسانی که من را همراهی کردند از همقطاران دوران جنگ یا از رزمندگان و جانبازان این دوران یا از خانواده‌های ایثارگران هستند. نه اینکه از سایر اقشار کسی حضور نداشته باشد، بلکه هرکسی دل در گرو خدمت به شهدای حرم داشته باشد، می‌تواند با ما همکاری داشته باشد. در کل انجمن خادمان حرم یک مؤسسه مردم نهاد، غیر انتفاعی، غیر سیاسی و غیر تجاری با رویکرد فرهنگی و اجتماعی است که فعالیت در آن تماماً افتخاری صورت می‌گیرد و ما همگی خادمان شهدا هستیم.

قبل از اینکه به اهداف و فعالیت‌هایتان بپردازیم، توضیح دهید چرا تصمیم گرفتید چنین انجمنی را تشکیل دهید؟
لزوم خادمی شهدا که یک امر بدیهی است. شهدای مظلوم حرم و مدافع حرم که جای خود دارند. اما اگر بخواهیم ریزتر شویم، در برخورد با این مقوله دو نوع نگاه وجود دارد. یکی اعتقادی و دیگری ملی و عرفی. شهدای مدافع حرم غیر از دفاع از مسلمانان مظلوم سوری و عراقی، به نوعی از حریم و مرزهای ایران اسلامی کیلومترها دور از خاک اصلی‌اش دفاع می‌کنند. حمایت ما هم از این شهدا و خانواده‌هایشان در راستای تقویت این جبهه به شمار می‌رود، اما توجه ما به این قضیه باید بیشتر از این حرف‌ها باشد. یعنی همان بحث اعتقادی که عرض کردم. خداوند در آیه ۴۰ سوره حج می‌فرماید، کسانی که از وطن‌شان به ناحق رانده شدند، جرمشان چه بود؟ جرمشان این بود که ذکر خدا می‌گفتند. خدا می‌فرماید؛ من خودم از اینها دفاع می‌کنم. مدافع اصلی‌شان من هستم. خدا می‌فرماید کسانی که مرا یاری کنند برای دفاع از این مظلومان، من هم به آنها یاری می‌رسانم. بنابراین از آنجایی که فلسفه وجودی نظام اسلامی عمل به قرآن و خدمت به اسلام ناب محمدی است ما هم باید طبق فرمایش الهی در این موضوع ورود کنیم. ما در قضیه شهدای حرم (طبق فرمایش قرآن) هر دو قشر را داریم. هم کسانی که مظلوم واقع شدند و به جرم حق طلبی از سرزمینشان رانده شدند و هم کسانی که برای دفاع از مظلوم رخت رزم برتن کردند و برخی از آنها به شهادت رسیدند. بنابراین بحث، بحث تکلیف است و ما هم احساس تکلیف کردیم تا در این عرصه فعالیت کنیم.

در خصوص شهدای مدافع حرم تشکیلات مردمی زیادی به وجود آمده است، اما در مورد شهدای فاجعه منا من خودم اولین بار است که اسم چنین تشکلی را می‌شنوم. چطور شد به فکر صیانت و تکریم از این شهدا افتادید؟
شهدای حرم و شهدای مدافع حرم از یکدیگر جدا نیستند. شهدای حرم همان مظلومانی هستند که طبق فرموده قرآن به جرم گفتن ذکر خدا به شهادت رسیدند. این شهدا زائران حرمین شریفین بودند که حرمت شان در فرهنگ ما در تداوم خدمت به خود حرمین است. همانطور که قبلاً هم عرض کردم یک گروه از این شهدا، کسانی هستند که در مسیر زیارت حرمین شریفین مظلوم واقع شده‌اند و به جرم حق‌طلبی به شهادت رسیدند و دیگری شهدایی هستند که برای اعاده حق مظلومان به جهاد پرداختند و تحت عنوان مدافعان حرم به شهادت رسیدند. مدافع حرم، مدافع زائران و مجاوران حرم نیز است.

شهدای فاجعه منا مربوط به سال گذشته هستند پس قاعدتأ عمر زیادی از تأسیس انجمن تان نمی‌گذرد؟
بله، اوایل امسال (۱۳۹۵) انجمن خادمان شهدای حرم تأسیس شد. مجوز از استانداری تهران گرفتیم و اولین برنامه‌مان را هم هفتم تیرماه مصادف با ۲۱ ماه رمضان سالروز شهادت مولی علی(ع) برگزار کردیم. در این مراسم افطاری نشست مشترکی بین خانواده شهدای فاجعه منا و خانواده شهدای مدافع حرم برگزار شد. از همین رو هر شهیدی که در مسیر دفاع از اماکن مقدسه و متبرکه خونش ریخته شود، تحت پوشش انجمن ما قرار می‌گیرد.

انجمن خادمان شهدای حرم چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
اولین هدفی که در اساسنامه انجمن ذکر شده، دفاع و حفظ حریم ولایت مطلقه فقیه است. چرا اول باید حریم ولایت را حفظ کنیم تا بتوانیم از حرم دفاع کنیم. در واقع مشروعیت دفاع از حرمین از ولایت می‌آید و بر همین اساس، اولین هدف ما حفظ و دفاع از حریم ولایت است. به عنوان دومین هدف گسترش فرهنگ دفاع از حرمین شریفین را مدنظر قرار داده‌ایم. سومین هدف نیز زنده نگه داشتن یاد و نام شهداست. همانطور که در فرهنگ ما خدمت به زائران حرمین شریفین از ایران گرفته یا عراق یا حجاز و. . . وجود دارد، امیدوارم بتوانیم فرهنگ خدمت به شهدا را نیز در جامعه نهادینه کنیم و گسترش دهیم. چهارمین هدف هم دفاع همه جانبه از حقوق مادی و معنوی خانواده‌های این شهدای گرانقدر است.

هدف چهارمی که برای انجمن تعریف کرده‌اید، دغدغه خیلی ازخانواده‌های شهدای حرم هم است. حمایت‌های شما در این بخش شامل چه مواردی می‌شود؟ 
هدف ما حمایت معنوی از خانواده شهدای حرم است. در واقع ما برای این عزیزان مثل بنیاد شهید پرونده تشکیل نمی‌دهیم. در واقع بودجه‌ای هم برای حمایت‌های مالی نداریم اما اگر خانواده‌های این شهدا با مشکل خاصی رو به‌رو شوند، آن را پیگیری می‌کنیم و با تعاملی که با دستگاه‌های مختلف داریم، سعی می‌کنیم خانواده‌ها را در پیگیری مشکلاتشان یاری رسانیم. مثلاً با ارگان اعزام کننده که سپاه یا ارتش یا هر جای دیگری باشد تعامل سازنده‌ای داریم با سایر نهادها و سازمان‌ها نیز ارتباط‌گیری می‌کنیم.

خانواده شهدای فاجعه منا مشکلات خاص خودشان را دارند. مثلاً گفته می‌شود عنوان شهید دارند ولی تحت پوشش بنیاد نیستند. برای آنها چه اقدامی انجام می‌دهید؟
متأسفانه این شهدا وضعیت خاصی دارند. وضعیت‌شان یک بام و دو هواست! بنیاد شهید اعلام کرده است بخشی از خدمات به خانواده‌هایشان را خودش برعهده دارد و بخشی دیگر را سازمان حج و زیارت برعهده دارد. از آنجایی که مقام معظم رهبری نیز به اعاده حقوق شهدای فاجعه منا تأکید دارند، سزاوار نیست با خانواده این شهدا مثل شهدایی که تحت پوشش بنیاد هستند رفتار نشود. ما در انجمن خادمان شهدای حرم اعتقاد داریم که بنیاد شهید باید این شهدا را کاملاً تحت پوشش بگیرد و در همین راستا نیز به اندازه وسع خودمان تلاش می‌کنیم.

در فضای مجازی به سایتی برخوردم که نام انجمن شما را داشت، فعالیت‌های رسانه‌ای هم دارید؟
در واقع این سایت را دوستان ما در مدیریت رسانه ایجاد کرده‌اند. انجمن ما از یک مجمع عمومی و یک هیئت مدیره تشکیل شده است که ذیل هیئت مدیره، مدیریت اجرایی، مدیریت سمن‌ها (داخلی و خارجی)، مدیریت پژوهشی و فرهنگی، مدیریت روابط عمومی و تبلیغات و مدیریت رسانه وجود دارد. این سایت را مدیریت رسانه راه اندازی کرده و اداره می‌کند.

کمی از فعالیت‌هایتان بگویید. 
ما ۲۲ کارگروه برای انجمن درنظر گرفته‌ایم تا هر کارگروه بخشی از مطالبات خانواده شهدا را پیگیری کند. مثلاً کارگروه پزشکی، کارگروه ذاکرین، حقوقی و اداری، مهندسی، نظامیان، همیاران (برای سرکشی به خانواده شهدای حرم) و. . . در توضیح باید عرض کنم به عنوان نمونه کارگروه حقوقی و اداری برای پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی خانواده‌ها تلاش می‌کند. چه بُعد بین‌المللی‌اش که بخشی مربوط به تحت فشار قرار دادن دولت سعودی برای اعاده حق شهدای فاجعه مناست و چه در بخش داخلی که مسائل حقوقی مختلف را پیگیری می‌کند. باب این کارگروه‌ها به روی همه علاقه‌مندان و دردمندان باز است و دعوت می‌کنیم تا برای خدمت به شهدا و خانواده‌هایشان به ما پیوندند. اما از کارهای اجرا شده هم باید به برنامه بازدید و سرکشی به خانواده شهدا اشاره کنم. یا فعالیت‌های پژوهشی که ان‌شاءالله برای جمع آوری مطالب و تدوین کتب در دست انجام است. همچنین برنامه‌های ویژه روایتگری داریم و عموماً از خانواده خود شهدا برای سخنرانی و خاطره گویی و روایتگری در مدارس و مراسم مختلف استفاده می‌کنیم. مهرماه امسال به جهت نواختن زنگ تعدادی از مدارس، با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم، خانواده شهدای منا و مدافع حرم زنگ شروع سال تحصیلی برخی از مدارس را نواختند. در مراسم اربعین امسال یک کار زیبایی با همکاری اداره کل فرهنگی شهرداری تهران انجام گرفت. طی آن قرارگاهی در مرز چزابه در نظر گرفته شده بود که هر زائری به این قرارگاه می‌آمد با شهدای حرم عهد و بیعت می‌بست و هر کدام از زائران با نام یک شهید پیاده‌روی اربعین را انجام می‌داد. کارت‌هایی به زائران داده می‌شد که مشخصات شهید رویش درج شده بود و در اختیار زائران قرار می‌گرفت.

امروز تشکل‌ها و انجمن‌های مردم نهاد بسیاری در خصوص تکریم شهدای مدافع حرم به وجود آمده‌اند، با آنها تعامل دارید؟
بله، شکر خدا ارتباط‌های خوبی صورت گرفته است. به خصوص با خانواده شهدایی که خودشان در این عرصه فعال هستند ارتباط گرفته‌ایم و از وجود این عزیزان استفاده می‌کنیم. به نظر هم می‌رسد که چنین تعامل‌هایی از کارهای هم عرض جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر باعث هم افزایی و یاری گرفتن گروه‌ها از یکدیگر می‌شود.

سخن پایانی. 
زمانه‌ای که ما در آن قرار داریم، دوران آزمایش و امتحان تاریخی است. بستگی به عملکردمان دارد که آیندگان در خصوص ما با چه زبانی صحبت کنند. اینکه به ما آفرین بگویند یا بالعکس نکوهش مان کنند، به خودمان بستگی دارد. بحث دفاع از حرم اکنون یک واقعیت عینی است. آن که می‌تواند اسلحه به دست می‌گیرد و آن کسی که نمی‌تواند نباید دست روی دست بگذارد و هیچ کاری انجام ندهد. ما حداقل در خصوص خانواده این شهدای گرانقدر مسئول هستیم. نباید بی‌تفاوت باشیم و کاری انجام ندهیم. حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به خانواده‌ها و کودکان شهدای مظلوم منا و مدافع حرم بگوییم که ما پدران شما را فراموش نکرده‌ایم و واقف به خدمات و رنج‌ها و زحماتی که کشیده‌اند هستیم. به نظر من در شرایط کنونی هر کدام از ما می‌توانیم با تأسی به حضرت زینب کبری(س) ساکت نمانیم و در پاسداشت حماسه آفرینی شهدای مدافع حرم و انتقال آن به جامعه و نسل‌های آینده کوشا باشیم.

به نقل از روزنامه جوان


کد خبرنگار : 19