تاریخ : 1395,چهارشنبه 08 دي14:42
کد خبر : 51201 - سرویس خبری : اخبار

صعود جانباز قطع پا به قله ئارببا


صعود جانباز قطع پا به قله ئارببا

جمال رسول‌پور جانباز 40درصد یک پا قطع و از قهرمانان رشته وزنه برداری جانبازان در کشور است که بدون توجه به معلولیت، با شادابی و سر زندگی خاصی توانسته است قله های مرتفع و برفگیر را فتح کند.

فاش نیوز -  جمال رسول‌پور جانباز 40درصد یک پا قطع و از قهرمانان رشته وزنه برداری جانبازان در کشور است که با وجود معلولیت، با شادابی و سر زندگی خاصی توانسته  است قله های مرتفع و برفگیر استان را فتح کند و به عنوان الگویی برای دیگران قرار بگیرد. در اینجا گفت وگو با این جانباز قهرمان ورزشی را می خوانید:

 

فاش: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

-جمال رسول‌پور جانباز 40درصد متولد 64/6/30 از شهرستان بانه هستم.

 

فاش: لطفا نحوه مجروحییت خود را بیان کنید؟

من در تاریخ 74/1/11 از ناحیه پا مجروح شدم و نحوه مجروحیتم به این صورت بود که در منطقه بانه بخش نمدچی روی روی مین رفتم و از ناحیه پای راست قطع عضو شدم.

 

فاش: آیا نمدچی منطقه عملیاتی در دوران جنگ بوده است؟

- بله، من 10 ساله بودم که مجروح شدم، چون لب مرز زندگی می کردیم یک روز در حال مواظبت از گله بودم که بر روی مین که در اطراف پایگاه‌ نیروی انتظامی از دوران جنگ تحمیلی باقی مانده بود رفتم و دچار مجروحیت شدید شدم.

 

فاش: در آن زمان چه وضعیتی داشتید؟

- محصل کلاس سوم ابتدایی و چوپان بودم.

فاش نیوز: درحال حاظر به چه کاری مشغول هستید؟

- من تا 4 ماه پیش، به مدت هشت سال سرپرست کارگاه تولید بتن آماده بودم اما وقتی صاحب کارم کارگاه را فروخت از آن زمان تاکنون بیکار شده ام و بعد از آن هم به علت سرمای شدید منطقه، هیچ پیمانکاری اقدام به فعالیت عمرانی  نکرده است تا با او همکاری کنم.

 

فاش: الان چگونه روزگار می گذرانید؟

- متاسفانه بیکار هستم و برای امرار معاش گاهی اوقات مسافرکشی می‌کنم.

 

فاش:از چه زمانی به ورزش روی آوردید؟

من ورزش را به طور حرفه‌ای 3 سال است که دنبال می‌کنم.

 

فاش: در چه رشته ای و چه مقام هایی تاکنون کسب کرده اید؟

چند سال است که رشته وزنه برداری را به طور حرفه ای شروع کرده ام و بعد از آن به مسابقات قهرمانی کشوری راه یافتم و دو سال است که پشت سرهم در دسته 80 کیلو مقام قهرمانی کشوری را بدست آورده ام.

در رشته سوار کاری هم مقام سوم کشوری را دارا هستم و در سال 81  نیز در گنبد کاووس به مقام سومی دست یافتم.

اما در کنار آن، من علاقه زیادی به کوهنوردی دارم و هر هفته به قله های اطزاف بانه صعود می کنم .به طور مثال در هفته گذشته در دمای منفی هفت درجه و با وجود بارش برف سنگین ، قله 2200 متری را در 45 دقیقه صعود کردم. اگر بنیاد شهید و امور ایثارگران مساعدت کند دوست دارم به قله‌ دماوند نیز صعود کنم.

 

فاش: آیا بنیاد شهید و مسئولین کاری برای شکوفایی استعدادهای شما انجام داده اند؟

- همین که مسابقات ورزشی جانبازان را به صورت منظم برگزار و تجهیزات و هزینه های ضروری مورد نیاز را تامین کنند خود می تواند کمک بزرگی برای ما باشد. چرا که این گونه رقابت های ورزشی باعث خواهد شد که جانبازان بیشتر با یکدیگر آشنا شوند و یادی از گذشته و دوران جنگ کنند که برای روحیه‌شان هم خیلی مفید و موثر است.

 

فاش: چه توصیه‌ای برای هم قطاران خود دارید؟

قبل از هر چیزی، اولین کاری که باید انجام دهند به فرموده مقام معظم رهبری،  ورزش برای همه لازم و ضروری است و برای ما جانبازان جزء واجبات است.

خوشبختانه به یمن ورزش، من تاکنون از دفترچه درمانی‌ ام فقط برای چکاپ استفاده کرده ام. توصیه  من به مسئولان بنیاد شهید این است که مقداری از هزینه های درمانی را صرف ورزش کنند چرا که از لحاظ روحی و روانی برای جانبازان بسیار مفید و موثر است.

 

فاش: به عنوان یک جانباز برخورد مردم با شما چگونه است؟

من در طی 2 سالی که در میادین کشوری مشغول فعالیت هستم، متوجه این موضوع شده ام که مردم از دید دیگری به ما نگاه می کنند و نسبت به ما لطف دارند.

 

فاش: درباره صعود به قله و اهمیت آن لطفاً توضیح ‌دهید؟

مسلماً وقتی فردی مثل من با یک پا به قله مرتفع صعود می‌کند پس مطمئن هستم انسان‌های سالم هم به راحتی قادر به صعود آن هستند.

 این را هم بگویم که من با همسرم یک قله مرتفع را در یک ساعت و 10 دقیقه فتح کردیم در حالی که به تنهایی در 45 دقیقه‌ قادر به صعود به آن هستم.

 بر اساس یک ضرب المثل قدیمی که می گوید خواستن توانستن است، انسان ها وقتی توانایی و قدرت انجام کاری را به خود تلقین کنند براحتی قادر به انجام آن خواهند بود اما اگر از آن ترس داشته باشند نمی توانند آن کار را انجام دهند.

 

فاش: آیا توصیه خاصی برای جانبازان و مسئولان بنیاد شهید دارید؟

به آنها توصیه می کنم تا جایی که امکان دارد همه به سمت ورزش بیایند چون ورزش برای همه سلامتی به ارمغان می آورد. مسئولین بنیاد هم باید به فکر ورزش و نیازهای جانبازان در شهرستان ها باشند.

 

فاش نیوز: و سخن پایانی؟

جا دارد در این جا از حاج مهدی اسدزاده و دکتر سید میرشفیعی که واقعاً برای من زحمات فراوانی کشیده‌اند تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشم.

 


کد خبرنگار : 18