تاریخ : 1395,یکشنبه 12 دي15:21
کد خبر : 51208 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

برنامه ششم در بحث ایثارگران نیاز به بازنگری کلی دارد


برنامه ششم در بحث ایثارگران نیاز به بازنگری کلی دارد

نماینده ایثارگر مجلس بر ضرورت ارجاع و بازنگری مواد قانونی مرتبط با بحث ایثارگران در برنامه ششم توسعه به کمیسیون تلفیق، تاکید کرد.

محمد معرفی

فاش نیوز - نماینده ایثارگر مجلس بر ضرورت ارجاع و بازنگری مواد قانونی مرتبط با بحث ایثارگران در برنامه ششم توسعه به کمیسیون تلفیق، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، "سمیه محمودی" نماینده مردم شهررضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ششم توسعه نیازها و مطالبات ایثارگران را در پنجسال آینده پاسخگو خواهد بود اظهار داشت: با توجه به اینکه عضو کمیسیون تلفیق بودم بنظرمن، مواد مندرح در لایحه برنامه ششم توسعه نیاز به یک بازنگری کلی دارد.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس دهم ادامه داد: من احساس می کنم اگرمواد 101 تا 106 که در ارتباط با مطالبات و نیازهای ایثارگران است به کمیسیون تلفیق ارجاع  و دوباره بر روی آن کار کارشناسی شود بهتراست.

نماینده مردم استان اصفهان در خانه ملت تاکید کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، اگر طرح یا لایحه ای در صحن علنی مجلس نتواند مطلب را برساند به کمیسیون تلفیق ارجاع خواهد شد و در مورد این لایحه هم همین مطلب صدق می کند.

 عضو کمسیون تلفیق رسیدگی کننده به لایحه برنامه ششم یادآور شد: اگر بتوانیم این لایحه را قبل از مطرح شدن به کمیسیون برگردانیم و شفاف ترکار کنیم بازده بهتری خواهد داشت.

محمودی با بیان اینکه باید چند ماده قانونی خیلی خوب از آن استخراج شود تا در آینده برای اجرا شدن موثرتر باشد خاطرنشان کرد: احساس می کنم اگر این مواد قانونی مرتبط با ایثارگران در لایحه برنامه ششم به کمیسیون تلفیق برگردد و بازنگری شود خیلی بهتر از گذشته خواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه هرچه بیشتر به خانواده بزرگ ایثارگران یادآور شد: نباید در بحث ایثارو شهادت این طوردرجامعه  تلقی شود که حمایت ازایثارگران به معنی از بین بردن حق دیگران است، اگر چه متاسفانه طرز تفکری که در حال حاضر در جامعه وجود دارد حول همین قضیه است.

عضوکمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی توجه به نیازها و مطالبات قانونی رزمندگان هشت سال دوران دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد وتصریح کرد: کسانی که در سال های سختی برای دفاع از کشور به جبهه ها شتافته اند اما به افتخار جانبازی و شهادت نائل نشده اند نظر من این است که برای آنها قوانین مدونی لحاظ تا مورد حمایت قانون قرار بگیرند و امتیازاتی لحاظ شود.

وی ادامه داد: این شرایط فقط مختص به  کشور ما نیست و اگر به سایرنقاط دیگر دنیا نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که آنها برای کسانی که در جنگ شرکت کرده اند و کشته شدگان ارزش فراوانی قائلند و علاوه بر تکریم خانواده هایشان، بهترین مزارها متعلق به  کشته شدگان جنگ است، اما متاسفانه در کشورما بدترین و زشت ترین جا متعلق به شهدای جنگ و سایر شهیدان است!.

نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدیدهای فرا منطقه ای علیه کشورمان متذکر شد: با توجه به موقعیت کشور ما در منطقه هرلحظه ممکن است مورد تهاجم دشمن قرار بگیرد اگر چه با توجه به قدرت و صلابت ملت و نیروهای مسلح احتمال حمله نظامی در حال حاضر بسیار کم است ولی تهدید همچنان وجود دارد.

محمودی یادآورشد: رزمندگان و شهدای ما واقعا از جان خود مایه گذاشته و خانواده های آنها دارای شرایط سختی در جنگ بوده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوعی که بسیار مهم بنظر می رسد این است که خانواده های شهدا،جانبازان،آزادگان و رزمندگان همیشه دنبال پول و مادیات نیستند بلکه دنبال این هستند که عزت و خون شهیدان شان حفظ شود.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در بهارستان با اشاره به برخی مصوبات درحوزه ایثارگران تاکید کرد: من خودم چون عضو کمیسیون تلفیق بودم غالبا مشاهده کرده ام که مواردی را به عنوان قانون آورده و در قالب قانون جامع قرار داده اند، اما باید متذکر شوم به عنوان فرزند شهید شرمنده شده ام. چرا که یک سری موارد به عنوان مصوبه عنوان شده است که نه درشرایط فعلی کشور و نه در آینده قابلیت اجرایی به عنوان یک قانون را ندارد و به قول معروف مصداق این ضرب المثل است که آش نخورده و دهن سوخته است، در حالی که اینها به حساب ایثارگران منظورمی شود.

نماینده مردم استان اصفهان تصریح کرد: به نظرمن هرچه قانون کمتر، اما جامع تر باشد خیلی بهتراز قوانین فراوان است تا اینکه قوانینی تصویب شود که به فراموشی سپرده شود و نگاه جامعه به آن منفی باشد.

نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: توصیه من به دوستان این است که در مورد اجرایی شدن مصوبات بسیاردقت کنند در این زمینه هم برای ایثارگران و هم غیر ایثارگران جنبه های مختلف را مدنظر قرار دهند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش سن جانبازان و والدین شهدا آیا ضرورت اصلاح قوانین موجود احساس نمی شود متذکر شد: ببینید موضوعی که من هم الان دنبال آن هستم این است که می گویم کسانی که به جبهه رفته اند اما درصد ندارند و جانباز نشده اند آیا در شرایط فعلی از لحاظ روحی جسمی و فکری احتیاج به حمایت ندارند؟ هم چنانکه شرایط جنگ، یک شرایط سختی بود و حرف من این است که آنها هم درنظر گرفته شوند.

محمودی نماینده مجلس دهم ادامه داد: متاسفانه مدافعان دیروز دفاع مقدس به سنی رسیده اند که از لحاظ جسمی در دوران پیری قرار دارند و از لحاظ معیشتی در شرایط مناسبی بسر نمی برند و این موضوع باید درنظر گرفته شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلام تاکید کرد: این که شرایط جانبازان شرایط ویژه ای است بحثی نیست و وقتی صحبت از آنها می کنیم باید این موضوع  مدنظر باشد که در واقع هم از لحاظ روحی و هم جسمی درد می کشند.

وی ادامه داد: از لحاظ حمایتی باید خانواده جانبازان زیر ده درصد هم لحاظ شوند، چرا که درهشت سال جنگ، فرد رزمنده ای که خود در جنگ بود دریک طرف قضیه و خانواده  او در طرف دیگر درشرایط روحی بدی قرار  داشتند و این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد.

فرزند شهید خاطر نشان کرد: متاسفانه جانبازان، والدین شهدا و همسران شهدا به فراموشی سپرده شده اند! یعنی قبل از هر چیزی اگر تاریخ جنگ را مرور کنیم می بینیم آنها و به خصوص همسران شهدا جزو مظلوم ترین افرادی هستند که هیچ توجهی حتی از لحاظ قانون به آنها نشده است.درصورتیکه بنظر من باید یک همسر شهید یا جانباز، ایثارگری اش حتی بالاتر از فرد جانباز باشد.چرا که شرایط سختی را تحمل کرده اند تا همسران آنها بتوانند در جنگ شرکت کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: عزت و احترام این خانواده ها و جانبازان باید در جامعه نگه داشته شود به هر حال قوانینی که وجود دارد بنظر من یک جوری در بحث عزت و احترام باید گنجانده شود.

 


کد خبرنگار : 18