تاریخ : 1395,سه شنبه 14 دي15:26
کد خبر : 51282 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گفت وگو با سردار مصطفی الهی، رئیس انجمن فوتبال فدراسیون جانبازان و معلولین

ورزش آخر فرهنگ است!


ورزش آخر فرهنگ است!

سردار «مصطفی الهی» چهره نام آشنای ورزشی جانبازان بعد از سال ها تلاش هنوز خود را مدیون آنها می داند و از فعالیت در این عرصه به عنوان ادای دین یاد می کند. او آرزوهای بسیار بزرگی مانند برگزاری مسابقات ورزشی جانبازان کشورهای اسلامی در سطح منطقه ای و بین المللی دارد و ورزش را آخر فرهنگ و عاملی مهم برای امید بخشی و سلامت جسم و روان جانبازان می داند.

فاش نیوز -  سردار «مصطفی الهی» چهره نام آشنای ورزشی جانبازان بعد از سال ها تلاش هنوز خود را مدیون آنها می داند و از فعالیت در این عرصه به عنوان ادای دین یاد می کند. او آرزوهای بسیار بزرگی مانند برگزاری مسابقات ورزشی جانبازان کشورهای اسلامی در سطح منطقه ای و بین المللی دارد و ورزش را آخر فرهنگ و عاملی مهم برای امید بخشی و سلامت جسم و روان جانبازان می داند. با سردار در مورد برنامه های آینده برای ورزش جانبازان به گفت و گو نشستیم که ماحصل این گفت وگو را با هم می خوانیم:

فاش: سردار لطفا کمی از خودتان بگوید که چگونه جذب ورزش جانبازان شدید؟

- من خودم قبل از انقلاب اسلامی و از دوره نوجوانی در باشگاه دیهیم و تاج سابق مشغول فعالیت ورزشی در رشته فوتبال بودم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع  جنگ تحمیلی عازم جبهه شدم و فعالیت ورزشی ام دچار وقفه شد. در روز ششم جنگ تحمیلی در منطقه بازی دراز در سرپل ذهاب شش گلوله به من اصابت کرد و مجروح شدم؛ از آن به بعد مدتی درگیر کار و مشغله های مختلفی بودم تا اینکه درسال 61 مجدداً به ورزش فوتبال بازگشتم و سرپرست باشگاه بسیج تهران شدم. این باشگاه افرادی را که در جبهه و جنگ بودند تحت عنوان شرکت در مسابقات سراسری جمع می کرد.

در آن دوران با اسرای عراقی دو مسابقه فوتبال در ورزشگاه تختی و شیرودی برگزار کردیم که فوتبالیست هایی از میان اسرای عراقی که در تیم ملی بودند (مانند شوکت جمعه بازیکن حمله تیم ملی عراق بود) شرکت داشتند و بازی های  خوب و جذابی بود.

در تیم باشگاه بسیج هم بازیکنانی مانند پنجعلی، سفال منش و محمد حسن انصاری فر به عنوان بسیجی حضور داشتند.

از آن به بعد دستور تشکیل باشگاه بسیج سراسری را در کشور دادیم که بر مبنای آن همه استان ها شرکت می کردند و مسابقات در آنجا شکل می گرفت.

کم کم دایره فعالیت ورزشی ام را وسیع تر کردم و تیمی را از محلات تهران به لیگ دو کشور آوردم و در آن به عنوان بازیکن و کاپیتان مشغول بودم و در پایان سرمربی تیم شدم که این تیم "پیمان" نامگذاری شد و بازی وحید شمسایی از آن آغاز شد. پس از تیم پیمان مدیر پیام مقاومت خراسان در لیگ برتر شدم. بعد از پیام به باشگاه پاس تهران رفتم و تا زمانی که تیم منحل و به همدان برود، رییس هیات فوتبال باشگاه پاس تهران بودم.

در باشگاه مقاومت تهران در سراسر کشور من به عنوان رئیس فوتبال مقاومت انجام وظیفه می کردم و مدیریت تیم های مقاومت سراسر کشور به عهده من بود. خودم نیز از قافله ورزش و مربی گری به هیچ وجه دور نشدم و مدارج بین المللی فوتبال از جمله یک دوره در کشور اسپانیا با تیم گارسیا، و یک دوره آسیایی در تهران در کلاس C  را در آن ایام گذراندم.

بیش از 20 سال است که به فوتبال جانبازان روی آوده ام و از آن زمان تا کنون رئیس انجمن فوتبال جانبازان سراسر کشور هستم. از سال گذشته هم علاوه برآن، ریاست انجمن فوتبال فدراسیون جانبازان و معلولین را عهده دار هستم.

فاش: چگونه جذب فعایت های ورزشی جانبازان شدید؟

- یکی از دلایل جذب من به ورزش جانبازان این است که خودم جانباز شدم و حتی در زمان باشگاه بسیج، بچه ها را پرورش و آماده می کردیم و بسیاری از آنها به جبهه می رفتند و برمی گشتند و از میان آنها چندین نفر شهید شدند و یکی هم نابینا و بعضی ها هم قطع عضو، اما تاثیرات همین فوتبال و آمادگی ها باعث می شد که آنها موثرترین آدم ها در جبهه و جنگ باشند.

من چون از نوجوانی ورزشکار و علاقه مند به ورزش بودم هرگز آن را کنار نگذاشتم حتی در زمان مجروحیت در بیمارستان در کشور آلمان فعالیت ورزشی ام را ادامه دادم.

فاش: سردار! آیا خاطره ای از ان دوران دارید؟

- من در بخشی از  دوران مجروحیت در کشور آلمان بستری بودم و با اینکه به شدت آسیب دیده و به تازگی از اتاق عمل بیرون آمده بودم به سالن ورزشی هامبورگ رفته و تمرین می کردم.

پزشک من هم که یک پروفسور آلمانی بود علاوه براینکه مرا از ورزش منع نکرد، از آن هم استقبال کرد و خود همین ورزش در سرعت دادن به بهبودی زخم ها و آلام من بسیار موثر بود به طوری که ظرف مدت کوتاهی از بیمارستان مرخص شدم و پروفسور آلمانی از اینکه اینقدر سریع بهبود یافته ام تعجب کرده بود که من دو دلیل برایش آوردم که دلیل بهبود من ورزشی بودن و دوری از الکل است و گفتم شما خارجی ها بیماری هایتان چون آغشته به الکل است بسیار طول می کشد تا بهبود یابد و او از توصیه من تشکر کرد.

فاش: چگونه به فکر برگزاری مسابقات جانبازان افتادید؟

- عشق و علاقه من واقعاً به این قشر (جانبازان) زیاد بود و هست و فکر می کردم که به آنها یک دِین دارم که باید ادا کنم که این دِین را در ورزش فوتبال، خداوند به من عطا کرده است و نصیب هرکس نمی شود که تا الآن خادمی باشم برای جانبازان و امید دارم که با همین ها هم تمام کنم.

الان برای آینده اینها خیلی تلاش می کنم که فقط به این مسابقات بسنده نشود و امسال موفق شدیم یک گروه جدید به ورزش جانبازان اضافه کنیم و آن هم مسابقات فوتسال قطع عضو جانبازان است؛ و این اولین دوره بعد از چندین سال که راه اندازی شده می باشد و این خلاء وجود دارد که چرا تاکنون به آن رسیدگی نشده است.

امیدوارم مسئولین کمک کنند تا ما این گروه را به آن نقطه آمال و آرزوهایشان که همانا حضور در مسابقات جهانی این رشته است برسانیم. اگر حمایت بشود این تیم می تواند به عنوان یک نهاد یا "ان جی او" به طور مستقیم در مسابقات( واف )شرکت کند.

فاش: آیا از لجاظ اعتبارات مالی با مشکلی مواجه نشده اید؟

- چرا، به نظر من اگر مسئولان سرانه ورزش را برای جانبازان افزایش بدهند باعث چند تغییر اساسی می شود.

یکی این است که باعث شادابی روح و جسم و نشاط هم از لحاظ جسمی و روانی برای جانبازان و به خصوص خانواده های آنان می شود.

عامل دوم تاثیر آن در بخش دارو و درمان است که با این اقدام توانسته ایم هزینه هایشان را کم کنیم.

سوم اینکه ما دلتنگی ها، پرخاشگری و تألمات روحی و روانی را تحت کنترل گرفته ایم.

همین که یک جانباز امید را در خود زنده ببیند و برای مسابقه و تمرین دو ساعت قبل و بعد مسابقه را به این امر اختصاص دهد و درگیر آن شود موضوع مهمی است که مسئولان باید به آن به شدت توجه کنند. همچنین موج امید به زندگی و خدمت به انقلاب اسلامی در جانبازان مسلماً دو چندان خواهد شد.

در دین اسلام هم در مورد ورزش بسیار توصیه شده است و حضرت امام خمینی هم توصیه های مکرری نسبت به ورزش داشته اند که در کلام ایشان «در همه ابعاد انسانی ورزش کنید» است و این کلام هم معنوی، هم جسمی و روحی است و همه چیز در آن مستتر است.

مقام معظم رهبری هم شاید به اندازه یک کتاب در مورد ورزش، به ویژه ورزش جانبازان صحبت کرده اند.

پس تکلیف برای من مسئول تمام شده است که به این قشر از جامعه اعم از جانبازان و خانواده های شهدا به ویژه فرزندان شهیدان خدمت کنیم. اما ما نباید به این بسنده کنیم که پس از یک سال مسابقات برگزار شود بلکه باید این قشر به طور مستمر فعالیت ورزشی داشته باشد. باید استان ها امکانات را در اختیار این قشر تاثیرگذار جامعه قرار دهند و کم کاری نکنند و بودجه را تحت عنوان فرهنگی جای دیگری خرج نکنند چرا که ورزش آخر فرهنگ است، اگر صحیح استفاده شود.

فاش: چه انتظاری از مسئولین در امر ورزش جانبازان دارید؟

- مسئولان باید در طول سال اعتباراتی را اختصاص دهند که ما بتوانیم مسابقات منطقه ای را برگزار کنیم و همچنین در طول سال مسابقات را به صورت رفت و برگشت داشته باشیم. این باعث ایجاد عشق و علاقه، زنده شدن خاطرات گذشته و زنده شدن روح و روان ورزشی در جانبازان و خانواده های شهدا و همچنین ایجاد انگیزه بیشتر برای ادامه ورزش در آنها می شود.

حرف اخر من این است که ما از خروجی این ها می توانیم یک تیم کلونی با عنوان تیم ملی ایجاد کنیم و در کنار ان مسابقاتی تحت عنوان چهار جانبه کشورهای مسلمان در سطح منطقه با حضورکشورهایی نظیر سوریه، لبنان، افغانستان و عراق برگزار کنیم که برد خیلی خوب و موثری در منطقه و سطح بین المللی خواهد داشت.

گفت وگو از محمد معرفی


کد خبرنگار : 23