تاریخ : 1395,دوشنبه 13 دي19:15
کد خبر : 51288 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

شیخ نمر، فراتر از مرزهای زمینی!



الاخبار بررسی کرد

شیخ النمر فراتر از مرزهای عربستان

الشیخ النمر

الاخبار در مطلبی نوشت که شیخ النمر عالمی فراتر از مرزهای عربستان بود و به دلیل مخالفت شدیدش با حکام این کشور، سعودی ها زمان زیادی نمی‌توانستند وی را تحمل کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، الاخبار لبنان همزمان با شهادت شیخ نمر عالم برجسته عربستانی به بررسی ابعاد شهادت ایشان پرداخت و نوشت: اعدام شیخ النمر توسط مقامات سعودی به صورت وحشیانه اقدامی غافلگیرکننده نبود؛ زیرا این رژیم قبیله‌ای با وهابیت و «محمد بن عبدالوهاب» بنیانگذار وهابیت ائتلاف کرد تا این رژیم متوحش را در سرزمین حجاز و نجد ایجاد کند. این در حالی است که این رژیم با بافت اجتماعی و دینی حجاز مغایرت داشت. برای سعودی‌ها که تفکر وهابیت را دارند، هیچ چیز مهم تر از قدرت نیست و شیوخ و مفتی های وهابی نیز در راه نیل به قدرت به آنها مجوز و مشروعیت دینی می‌دهند.

وهابیت یک عقیده متحجر و منحرف از فهم صحیح توحید و دین است. وهابی‌ها اکثر مسلمانان را تکفیر و هر نوع تلاش برای افزایش فهم را رد می کنند. سرانجام شهید النمر قابل پیش بینی بود و غافلگیر کننده نبود. شیخ نمر مخالف سرسخت سعودی ها بود که از بازداشت و تهدید و سرزنش ها هراسی نداشت. وی معتقد بود که حکومت سعودی ها غیرقانونی است و از لحاظ سیاسی نیز لزومی برای اطاعت از آن وجود ندارد. بنابراین سعودی ها زمان زیادی نمی توانستند این مخالف را تحمل کنند. به ویژه آنکه سعودی ها در ماه های اخیر، شکست‌های سنگینی در عرصه های نظامی، سیاسی و اقتصادی متحمل شده‌اند و در برابر حامیان شهید النمر احساس شکست می‌کنند. بنابرین انتظار اعدام شیخ النمر را داشتیم.

سعودی‌ها برای توجیه جنایت خود، اتهاماتی را به شیخ النمر وارد کردند از جمله اینکه وی از اطاعت پادشاه سعودی خارج شده و دست به تحریک مردم علیه حکومت زده است. سعودی ها سپس اسم شیخ النمر را در لیست متهمان به اقدامات تروریستی و گروه‌های داعش و القاعده قرار دادند تا این گونه القا کنند که این عالم مبارز روحانی به عنوان تروریست اعدام شده است. این اقدام سعودی‌ها بی سابقه بود؛ زیرا آنها مخالف سیاسی که عقیده خود را بیان کرده است، به عنوان تروریست مجازات کردند.

در طول دوران محاکمه شیخ النمر، قاضی و دادستانی مدرکی دال بر اقدام مسلحانه از سوی شیخ نمر و یا درخواست وی از مردم برای انجام اقدامات مسلحانه، ارائه ندادند و نتوانستند این اتهام را ثابت کنند؛ زیرا این عالم برجسته فقط به صورت مسالمت آمیز اعتراض کرده بود. سخن گفتن سعودی‌ها از شهروندی و قوانین در عربستان بی‌معناست و آنها علاوه بر گردن زدن شهروندان، دهان مردم را نیز می‌بندند. از سوی دیگر حکام عربستان، مردم را همانند گله‌های گوسفند و شتری نگاه می‌کنند که باید با امر پادشاه به این سو و آن سو بروند.

همچنین مسائلی مانند موضوع علامه شیخ النمر را نباید به مرزهای ملی عربستان محدود کرد؛ به ویژه در زمانی که مرزهای ملی از بین رفته و پیامدهای یک اقدام به عرصه منطقه‌ای کشیده شده است. در همین رابطه در دوران «جمال عبدالناصر» دومین رئیس‌جمهور مصر نیز دادگاه این کشور حکم اعدام «سید قطب» را صادر کرد و سید «محسن الحکیم» مرجع عالی دینی در نجف اشرف عراق با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور مصر، خواستار لغو این حکم شد اما در نهایت سید قطب اعدام شد. اعدام وی موج گسترده ای از محکومیت مراجع مسلمان و شیعی را در پی داشت. سید قطب یک شهروند مصری بود اما بدون توجه به تفکرات و نظراتش، وی یک رهبر اسلامی هم بود که فراتر از مصر فعالیت می کرد. بر همین اساس علامه شهید شیخ النمر نیز یک شهروند عربستانی بود اما به دلیل اینکه یک رهبر اسلامی بو‌د، جنبه‌ای منطقه ای داشت که برای برخی تعجب انگیز بود.

انتهای پیام