تاریخ : 1395,سه شنبه 14 دي19:03
کد خبر : 51318 - سرویس خبری : اخبار

از شعار به گفتمان و عمل حرکت کنیم


از شعار به گفتمان و عمل حرکت کنیم

نخستین همایش سراسری دبیران استانی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور اصحاب رسانه و سخنرانی رییس بنیاد شهید و وزیر ارشاد برگزار شد.

صنوبرمحمدی

فاش نیوز - نخستین همایش سراسری دبیران استانی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور اصحاب رسانه و سخنرانی رییس بنیاد شهید و وزیر ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، نخستیین همایش سراسری دبیران استانی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت  با حضور حجت الاسلام محمدعلی شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه و رییس بنیادشهید و امورایثارگران و دکتر امیری صالحی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان شهید رسول زاده بنیادبرگزارشد.

دراین همایش که دکتر انصاری قائم مقام بنیادشهید، صمیمی رییس بنیاد تهران و مدیران بنیادشهید مرکز و استانها آغاز شد با سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت نورانی کلام حق رسمیت یافت.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید در ابتدا ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: امنیت امروز در گرو حفظ فرهنگ ایثار و شهادت است و ایثارگران ما با مقاومت خود و شهدا با شهادت خود نقش آفرینی کردند و ما باید بکوشیم این فرهنگ را روز به روز رشد دهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر قدری با فرهنگ ایثار و شهادت فاصله گرفته ایم و اگر می خواهیم جامعه را از آسیب ها نجات دهیم همه سفیران فرهنگ ایثار و شهادت باید به دنبال بازگشت به این فرهنگ باشند و مسئولان بنیاد شهید در سراسر کشور موظف هستند در زمینه ترویج این فرهنگ که دغدغه های مقام معظم رهبری نیز هست تلاش کنند و آنرا مدنظر قرار دهند.

حجت الاسلام شهیدی خطاب به دبیران استانی نیز گفت: برنامه تجلیل و تقدیر از  خانواده شهدا و ایثارگران به مناسبت های مختلف را در استان ها توسعه دهید و با استفاده از وضعیت های موجود در جامعه به ویژه وضع ایثارگران برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بکوشید.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید در ادامه سخنانش خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شد وگفت: دبیران استانی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید از تمامی ظرفیت‌های لازم در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در ترویج این فرهنگ انسان‌ساز بهره ببرند و در این زمینه بهره‌مندی از نظرات ایثارگران در اولویت قرار دارد و تقدیر از ایثارگران در مناسبت‌های مختلف نیز می‌تواند آن‌ها را برای ادامه این راه دلگرم سازد.

در ادامه این مراسم "سیدرضا صالحی امیری" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا با نثار فاتحه به روح پرفتوح شهیدان 8سال دفاع مقدس، ضمن تشکر از بنیاد شهید گفت:  در تحلیل جامعه فرهنگی و اجتماعی ایران متاسفانه در شرایط مثبتی قرار نداریم. در دهه اول انقلاب و دوران جنگ در بهترین وضعیت اجتماعی و فرهنگی قرار داشتیم اما در دهه های بعدی شکاف میان فرزندان و والدین را شاهد بودیم و هستیم. اینترنت وفضای مجازی که این روزها میان افراد خانواده فاصله ایجاد کرده به گونه ای است که در گذشته معرفت و معنویت مسئله اول جامعه بود ولی در دهه دوم و سوم این جایگاه تغییر پیدا کرده و تنش‌های جدیدی چون اعتیاد، طلاق، فساد، مهاجرت و خشونت در جامعه ظهور جدی پیدا کرده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: بررسی اینگونه موارد نشان می‌دهد که خانواده دچار زلزله شده و این تکان های فرهنگی، جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و این موضوع حاکی از آن است که ما از فرهنگ ایثار و شهادت و گفتمان دفاع مقدس در خانواده فاصله گرفته‌ایم و نیازمند بازنمایی دهه اول انقلاب و احیای گفتمان ایثار و شهادت و دگرخواهی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید در این مسیر از تبدیل شعار به گفتمان و عمل حرکت کنیم و برای تداوم حیات نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

صالحی امیری افزود: شهدا به ملت شخصیت داده و ایثارگران درس قدرت و مقاومت را در همه عرصه‌ها می‌دهند و برای اینکه بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را توسعه دهیم نیازمند گفتمان‌سازی آن هستیم. امروزه باید مدرسه و دانشگاه و جامعه مملو از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شود که بازگشت به فرهنگ ایثار و شهادت موجب نجات کشور در همه حوزه‌ها خواهدشد.

 وی ادامه داد: گفتمان‌سازی به معنای مردمی کردن فرهنگ ایثار و شهادت بوده که جامعه نیاز پیدا کند در فضای ایثار و شهادت تنفس کنند و این فرهنگ مانند اکسیژن در جامعه مهم و اساسی است. 

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص  ثمرات فرهنگ بیان داشت: اولین میوه فرهنگ، هویت‌بخشی در خانواده، جامعه و همسالان است. یک هویت ما دفاع مقدس و هویت دیگر اخلاق مداری است. انسجام بخشی میوه دیگر فرهنگ است. این انسجام امری درونی است و باید باور داشته باشیم که منافع جمعی بر منافع فردی اولویت دارد. مثلا اگر  یک جانباز بر روی ویلچر در مقابل ما قرار می‌گیرد باید حس مدیون بودن به جانباز در وجودمان تجلی پیدا کند و اگر این اتفاق بیافتد تمام جامعه از ادبیات ایثار و شهادت لبریز خواهدشد.

صالحی امیری گفت: جامعه به گسترش باورها نیاز دارد و دولت تمام توان خود را در این زمینه به کار می‌گیرد اما دولت فقط می‌تواند بستر آماده کند و جامعه باید این باور را ترویج دهد. از سوی دیگر جامعه هنر باید در همه وجوه اعم از رمان، داستان‌نویسی، فیلم، موسیقی، نقاشی و... وارد شده و به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد. چون این کارها تنها با مصوبه پیش نمی‌رود. ما نیازمند اسطوره‌هایی همچون شهید همت، باکری و چمران هستیم. همه قلم‌ها باید در مسیری حرکت کنند که جامعه ما در دهه چهارم  در برابر تهاجم مقاوم باشد. در حال حاضر یک رسالت اخلاقی، شرعی و قانونی بر دوش ما قرار دارد. باید از تنش و درگیری عبور کرد چون جامعه به آرامش و ثبات نیاز دارد و دولت یازدهم به دنبال این موضوع است اما  عده‌ای به دنبال این هستند که دولت یازدهم را جدای از نظام بدانند و به نبال ایجاد تنش در دولت هستند. مشکلات بیش از توان دولت است و عده‌ای به دنبال آن هستند که با سیاه‌ نمایی دولت را خراب کنند این عده هیچ کاری به حل مشکلات ندارند.

وی درپایان نیز گفت: بکوشیم فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه و اجتماعی شود که این از وظایف همه ماست.

پس از پایان سخنان وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام شهیدی با اشاره به روز  22اسفندماه که به روز شهید نام گذاری شده گفت: امسال مراسم روز شهید با مشارکت خانواده شهدای کشورهای اسلامی نظیر لبنان، سوریه و عراق در مشهد مقدس پایتخت جهانی اسلام برگزار خواهدشد.

درپایان این مراسم رییس بنیادشهید با معرفی دکتر گروسی به عنوان مشاور خود گفت: همانطور که آقای پرکره به عنوان مشاور جانبازان بنیادشهید را یاری می نمایند از این پس دکتر گروسی نیز به عنوان مشاور خانواده شهدا با بنیاد شهید همکاری خواهدکرد.

گزارش: صنوبرمحمدی


کد خبرنگار : 17