تاریخ : 1395,سه شنبه 26 بهمن16:45
کد خبر : 51421 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

چکیده پرسش های ایثارگران و پاسخ های مسئول امور ایثارگران سپاه


چکیده پرسش های ایثارگران و پاسخ های مسئول امور ایثارگران سپاه

جقوق اشل سپاه/ پرداخت حقوق به رزمندگان/ بیمه رزمندگان/ سند راهبردی رزمندگان/ درصد جانبازی/ جانبازان اعصاب و روان/ جانبازان شیمیایی/ مدارک تحصیلی ایثارگران...

فاش نیوز -  بعد از اولین مصاحبه ما با سردار «ابوالقاسم شریفی» مسئول امور ایثارگران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مهرماه سال 1391 که یکی از پربازدید ترین و پرکامنت ترین مطالب سایت تا کنون بوده است، مدت ها بود که تلاش می کردیم گفت وگوی مجددی با ایشان داشته باشیم اما به دلیل گرفتاری های سردار، سفر ایشان به حج و مسایل دیگر، به هرحال این مهم اتفاق نیفتاد. حضور برادرعزیزمان «علیرضا مسگر» در امور ایثارگران سپاه - که از دیرباز، یعنی از زمان تصدی آقای رفیقدوست در امور جانبازان به این طرف با ایثارگران سر و کار داشته -  واقعا" حضوری مغتنم بوده است. از آنجا که وی دست راست و معاون سردار شریفی محسوب می شود لذا بانی خیر شد و قرار مصاحبه ای را ترتیب داد که الحمدلله انجام شد و انصافا" به نسبت زمان اختصاص یافته، گفت وگوی خوبی هم از کار درآمد. بخوانید وخودتان قضاوت کنید:

 

فاش نیوز: برای شروع، بحث حقوق اشل سپاه دارای جزئیاتی است که اگر در مورد آن توضیح دهید ممنون می شویم.

سردار شریفی - بسم الله الرحمن الرحیم

سوالی که فرمودید برمی گردد به ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره آن که بحمدلله از سال گذشته با پیگیری هایی که صورت گرفت و جلسات متعددی که با مسئولین بنیاد و با قائم مقام بنیاد، آقای انصاری و آقای مهندس ایزدی و دوستان دیگر بود، بنابر این شد که ما به طور میانگین حدود 5000 نفر از جانبازان بسیجی را حکم همطرازی برایشان صادر کنیم، تحویل بنیاد و اجرا شود که این اقدام انجام شد.

 

 تا الان برای حدود 23000 نفر احکام همطرازی جانبازان بسیجی را انجام دادیم با میانگین 500 تا 600 هزار تومان افزایش که  توسط بنیاد شهید اجرا شد. البته طبیعتا" شاید اشکالاتی در مرحله اول باشد؛ چون اطلاعات دقیقی از مزایا و تسهیلات و رتبه ایشان در دسترس نبود. آن اطلاعاتی که قبلاً جمع آوری شده بود و در اختیار بنیاد بود ما گرفتیم و تجمیع کردیم. حقوق ها را محاسبه کردیم و هر ماه تحویل بنیاد شهید می شود.

 امروز دیدم که بنیاد شهید اطلاعات جدید 3500 نفر را از استان ها تازه به ما داده که ما احکام ایشان را محاسبه بکنیم و تحویل بدهیم که برای بهمن ماه اجر شود. این اقدامات الان صورت گرفته. بیشترین افزایش در طیف درصدهای بالاتر بوده است.

 در اشل قبلی بنیاد خیلی تفاوتی بین یک جانباز 25% و 70% نبود ولی الان فاصله بیشتر شده و بیشترین افزایش را ما در طیف درصدهای بالا داریم. یعنی به طور میانگین ما تقریباً برای 70درصد بیش از 700هزار تومان افزایش حقوق داشته ایم. این با حق پرستاری متفاوت است. 

امیدواریم ان شالله با پیگیری هایی که می کنیم و جداولی که مدنظر ماست مثل سختی شغل، کامل جداول را اعمال کنیم. بعضی از این جداول برای 25% کارکنان اعمال می شود. ما پیشنهاد دادیم که اولا" 100% اجرا شود. ثانیا" برگردیم به سوابق زمان اشتغال این برادران که همگی رزمی بوده یعنی طبیعتا" وقتی فردی در سال 65 جانباز شده، در میدان رزم بوده، بعدش دیگر جایی شاغل نشده؛ همان پست رزمی را برای ایشان لحاظ کنیم که این خیلی در افزایش حقوق ها موثر است که داریم این کار را انجام می دهیم.

حالا ان شالله اگر خدا بخواهد بهمن ماه یک افزایش کلی شاید در حقوق نیروهای مسلح باشد که ما طبیعتا" این افزایش را مجددا" برای جانبازان نیز اعمال خواهیم کرد و احکامشان را تحویل بنیاد شهید می دهیم. این برای خود ماده 38 است، برای جانبازان حالت اشتغال.

 یک تبصره ای ماده 38 دارد که حقوق جانبازان غیر حالت اشتغال است. من روی این تاکید می کنم، این حقوق توسط سازمان تامین اجتماعی سازمان نیروهای مسلح پرداخت می شود، که این هم سه ماهی هست که بحمدلله با کش و قوس های فراوان! عملیاتی شده است  که در جریان هستید با ماده 190 و اشکالات قانونی و ...

 نهایتا" ما به این نتیجه رسیدیم و ستاد کل هم ابلاغ کرد. تبصره ماده 38 همان جایگزین ماده 190 است  که دیگر نیازی به اصلاح ماده 190 نیست. این اقدام نیز صورت گرفت و ما تا الان چیزی در حدود تقریبا" 450 نفر را در ساتا ایجاد کرده ایم.

حقوق های ما تقریبا" ثابت است. بسیجیانش چیزی حدود 1400 تومان و سربازان حدود 1200 تومان. برایشان این حقوق برقرار شده منتها چون خودشان بازنشسته یا شاغل دستگاه دیگری هستند، بحث درمانی و دفترچه با خود آن دستگاه است. چون اگر می خواستند اینجا بیایند، به ضررشان می شد. به نسبت مقداری که برای بیمه کم می شود، دریافتی شان کم می شد. ما این پیشنهاد را دادیم که به نفعشان شود.

این روند هم ادامه دارد علیرغم اینکه در سال 95 هیچگونه ردیفی از طرف دولت برای اجرای تبصره ماده 38 پیش بینی نشده بود، ولی با جلساتی که با وزیر محترم دفاع و قائم مقام وزیر و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی داشتیم، بااینکه مشکل منابع هم دارند، اما همکاری کردند و ما داریم ماهیانه 100 نفر را در ساتا ایجاد می کنیم و ما این بحث را در برنامه پنج ساله ششم در دو ماده پیش بینی کردیم. یکی بند 3 ماده 102. دولت موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا تبعیض بین آزادگان ارتش جمهوری اسلامی ایران و آزادگان غیر ارتشی برطرف شده و همسان سازی صورت گیرد. این ماده رفته برای کمیسیون تلفیق و ان شالله تصویب می شود.

 فاش نیوز: در مورد طرح رسیدگی به رزمندگان و پرداخت حقوق به آنان توضیح دهید؟

- شما اطلاع دارید که ما از سال های گذشته بحث رزمندگان معسر و شناسایی را در سپاه شروع کردیم و الا 78 هزار نفر را در سازمان تأمین اجتماعی در قالب صندوق رزمندگان تحت پوشش داریم. این صندوق، صندوق مستقلی از صندوق نیروهای مسلح است که اعتبار مستقیم از دولت می گیرد و برای ردیف بودجه ای که پیش بینی شده و می خواهیم که مشکلی هم برای صندوق شاغلین ایجاد نکند. چون از هیچکدام این 78 هزار نفر کسورات کم نشده و سابقه بیمه هم که ندارند. یک برقراری جدید و فی البداهه است یعنی با منابعی که دولت پیش بینی و تصویب می کند، به همان میزان در این صندوق منبع ایجاد می شود که در حال حاضر،  از ماهی برای رزمندگان 390 هزار تومان تا برای جانبازان  480هزار تومان دریافتی دارند.

 اینها از سازمان تامین اجتماعی، صندوق رزمندگان و ایثارگران دریافتی دارند. منتها ما هم می دانیم که این یک مستمری است. حقوق نیست. ما در همین برنامه ششم باز این را پیشنهاد کردیم.

طبق ماده 103. دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تأمین حداقل معیشت گروه های ذیل که فاقد هر گونه شغل و درآمدند و معسر هستند را پیش بینی و حداقل حقوق کار و تأمین اجتماعی را به آنان پرداخت نماید. چون حقوق کار بیشتر از حقوق نیروهای مسلح است و هر ساله در بودجه سنواتی درج و در اختیار دستگاه مربوطه قرار دهد. در برنامه پنج ساله چهارم هم داشتیم.

بند ح ماده 44 برنامه و بودجه ان شالله اگر تصویب بشود، امکان اجرای بحث کسورات هم هست. بحث درمان ایشان هم ان شالله حل خواهد شد. ولی الان چون حقوق نمی گیرند و فقط یک مستمری است، امکان کسورات و دفترچه بیمه و ... نیست! ولی از سال آینده که اینها به حداقل حقوق تبدیل شود، مشکل دفترچه شان هم حل خواهد شد.

فاش نیوز: معافیت از حق پرداخت بیمه برای رزمندگان چگونه است؟

- رزمندگان چون شرایط ایثارگران را دارند، آن امتیازاتی که در ماده 38 برنامه پنج ساله که کسور حق بیمه و بازنشستگی جانبازان و ایثارگران باید از سوی دولت تأمین شود، خب طبیعتا" برای اینان هم اتفاق می افتد. یعنی در زمره ایثارگران تعریف بشوند.

فاش نیوز: الان رزمندگان در زمره ایثارگران تعریف نشده اند؟

- تعریف شده، در قانون جامع آمده، منتها منوطش کرده به سند راهبردی رزمندگان. در قانون جامع آورده این امتیازاتی که هست مربوط به خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان است. برای رزمندگان جداگانه در قالب سند راهبردی رزمندگان آمده است. این سند هم الحمدلله به تصویب دولت رسیده. مسئولیتش با وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح است. تقریبا" چیزی شبیه همان قانون جامع خدمات رسانی است منتها این امتیازاتی است که به رزمندگان داده می شود. همین الان هم از طرف معاون اول رئیس جمهور به دنبال اجرایی کردن این سند هستند که بخش هایی از این سند برای بحث تامین اعتبارات و منابع، در برنامه پنج ساله هم آمده است.

 فاش نیوز: پس امسال این رزمندگان نمی توانند بیمه شوند؟

- امسال نه. ان شالله سال آینده بیمه می شوند. از سال آینده که حقوق بگیر بشوند، می شود. کسی که حقوق بگیر شود امکان کسورات هست و حقوق با متعلقاتش مثل درمان و بیمه است. چون الان یک کمک معیشت هست که می گیرند. کلیاتش ان شالله تصویب می شود.

 فاش نیوز: آزادگان مدتی که در اسارت بوده اند مثلا" 5 یا 10 سال، آنها به ازاء مدتی که بوده اند، درصد جانبازی گرفته اند. ولی رزمندگانی که مثلا" مدت 8 سال در جبهه بوده اند، هیچ امتیازی ندارند!

- در بحث آزادگان، ضابطه ای در بنیاد شهید هست که ظاهرا" سال اول اسارت، 5% یا 7% است. به ازاء هر سال بیشتر، 5% اضافه می شود. این هم به خاطر مشکلات روحی و روانی، شکنجه و این طور مسائل می دهند. طبیعتا" اگر آزاده ای5 تا 6 سال مثلا" اسیر بوده، اگر هم تیر یا ترکشی نخورده باشد قبل از اسارت، یک 25% به خاطر همان مشکلات روحی و روانی و بیماری های داخلی و شکنجه  که ذکر شد به او می دهند.

بحثی که من دنبال می کنم این است که به جای اینکه ما به درصد جانبازی ارزش، اعتبار و خدمات بدهیم به اصل سابقه جبهه ارزش بدهیم. ما فاقدین را راه انداخته ایم و عدد قابل توجهی تا الان حل کرده‌ایم و درصد گرفته‌اند ولی تمام شدنی نیست. به دلیل اینکه فردی که 5درصد جانبازی دارد، از مالیات معاف است، ماده 37 است، درمانش حل می‌شود، مقطع بالاتری می‌گیرد. امتیازات خوبی به او تعلق می‌گیرد. ولی اگر رزمنده‌ای 70ماه جبهه داشته باشد و 5درصد را نداشته باشد هیچ‌کدام از این امتیازات به او تعلق نمی‌گیرد.

 سند راهبردی رزمندگان می‌گوید ما به مدت حضور در جبهه امتیاز بدهیم. اگر فردی یک سال جبهه بود، امتیازاتی را به دلیل حضور فرد در جبهه به او بدهیم. همانند امتیازات جانبازی. مثلا" فرد بتواند در سال دو یا سه بار بلیط 50درصد هواپیما استفاده کند. به فرد دیپلم افتخار داده شود؛ البته این چیزها در صورت به تصویب رسیدن است و هنوز تصویب نشده است. پیشنهاداتی است که در لایحه آمده است. یا پیشنهاد داده شده که 50درصد هزینه تحصیلی فرزندان دانشجوی آنها از طریق دولت پرداخت شود. که هم دیگر رزمنده خیلی به دنبال درصد جانبازی نباشد و هم اگر انجام شود عدالت در کشور برقرار شده است.

الان متأسفانه کل سیستم بنیاد شهید، در نیروهای مسلح و دستگاه‌های دیگر به درصد جانبازی امتیاز می دهند تا به خود افراد و حضورشان در جبهه که به نظر من عادلانه نیست.

فاش: ممکن است شخصی ماه اول که به جبهه می‌رود نخاعی شده باشد که سخت‌ترین نوع مجروحیت است.

- این موضوع مانع از امتیازات آزادگان و جانبازان نمی‌شود، این امتیاز جدیدی برای رزمندگان است.

فاش: در همان بحث امتیازات تلفیقی می‌گنجد؟

- نه بحث جانبازی فرد مطرح نیست. اگر شیمیایی دارد همان روال کمیسیون مشترک با بنیاد شهید است. اگر تأیید شود درصد می‌گیرد. برای موج انفجار و موارد دیگر ماده 86 را داریم که افراد اگر ادعا دارند با ارائه پایان مأموریتشان می‌آیند و می‌روند. هدف ما چیز دیگری است. ما نمی‌خواهیم آمار جانبازان را اضافه کنیم برای آنکه امتیاز بگیرند. ما می‌گوییم امتیازاتی که قرار است به جانباز بدهیم به خود رزمنده گی بدهیم. به اصل ایثارگری امتیاز بدهیم.

اگر شخص یک سال جبهه دارد و فاقد شغل است و هیچ درآمدی ندارد از نظر من باید مستمری بگیر باشد که الان هم این رویه هست. اگر جایی شاغل است یک مقطع تحصیلی بالاتری به او بدهند.

فاش: حضرت امام هم می‌فرمایند: «ملاک اصلی ما باید حضور در میدان جهاد باشد.» خیلی از افراد هم هستند که بیشترین سابقه حضور در جبهه را دارند ولی مجروح نشده‌اند یا مجروحیتشان به صورتی نبوده است که نقص عضو پیدا کنند. در حال حاضر به این افراد در جامعه ظلم می شود. بحث درصد قرار است ضابطه‌اش تغییر کند؟

- خیر. درصد بنیاد به همین روال باقی است. اگر فردی جانباز 70 درصد است، امتیازات خودش را می گیرد. ضمن اینکه اولین دستگاهی که در سپاه برای بحث رزمندگان شروع کرد ما بودیم. نمی‌گویم حقوق کاملی بود ولی کمک معیشت ماهی پانصد هزار تومان می‌گیرند که بخشی از مشکلات زندگیشان را حل می کند.

 هدف دیگری هم که ما دنبال می کنیم این است که ما نمی‌خواهیم اگر رزمنده ای کار اقتصادی دارد و شغل آزادی را دنبال می‌کند این کار را از دست بدهد. به خاطر اینکه بگوید من تأمین شدم و سپاه به من حقوق می دهد و من به دنبال کار نمی‌روم. ما نمی خواهیم تحرک را از زندگیشان حذف کنیم. ماندن جانبازان در خانه یا حتی افراد دیگری که بازنشست می‌شوند چند ماه اول برای استراحت خوب است ولی بعد از مدتی برای خانواده معضل می شود. مشکلات روحی و روانی برای خودش به وجود می‌آید.

بعضی از رزمنده‌ها نگران هستند شغلی که دارند را ابراز کنند، حقوقشان برقرار نمی شود! ما کاری به شغلشان نداریم. اگر استخدام یا بازنشسته دستگاه‌های دولتی نباشند و یک سال سابقه جبهه داشته باشند حقوق مقرر می‌شود. ولی اولویت با افرادی است که معسر هستند. ممکن است ما جانباز طلافروش داشته باشیم، او نیازی ندارد. ولی برعکس، ما رزمنده‌هایی داریم که تحت پوشش کمیته امداد هستند و ماهی 60هزار تومان کمیته امداد به آنان کمک می کند.

سال 69 یا 70 زمانی که آقای رفیق‌دوست بنیاد جانبازان را تحویل داد، کل جانبازان تحت پوشش بنیاد 92هزار نفر بودند. امروز این عدد 490هزار نفر است، از پنج درصد به بالا. یعنی 400هزار نفر از سال 71 به بعد تشکیل پرونده داده اند. در صورتی که جنگی اتفاق نیفتاده! در آن زمان به دلایلی که شاید نیاز نداشتند نیامدند و نخواستند که تشکیل پرونده بدهند. پس این نشان می‌دهد که روند احراز و تعیین درصد در بنیاد تعطیل نیست. طبق ارتباطاتی که با بنیاد داریم به طور میانگین سالی 30هزار ورودی جانباز جدید داریم. همان جانبازان 30سال پیش زمان جنگ هستند ولی الان احراز می‌شوند.

فاش نیوز: با این وجود هستند افرادی که واقعاً جانباز هستند، مشکلات زیادی هم دارند شیمیایی و اعصاب و روان ها که مظلوم‌ترین اقشار جانبازان هستند. ظاهری سالم دارند ولی از درون به هم ریخته اند ولی بنیاد به هر دلیلی این افراد را یا احراز نمی‌کند یا نمی‌تواند طبق قواعد احراز بکند.

- خیر. بنابر بند میم ماده 44 برنامه پنج ساله اگر فردی از نیروهای مسلح گواهی بدهد که رزمنده در منطقه آلوده بوده شیمیایی بودنش احراز می‌شود. حسنی که دارد این است که در کمیسیون مشترکی که تشکیل می‌شود و ریاست آن به عهده دکتر اصلانی پزشک معتمد بنیاد است و آقای دکتر قانعی متخصص ریه، داخلی و شیمیایی. ایشان و دکتر قانعی در تخصص ریه حرف اول را می زنند و در این کمیسیون مشترک دو پزشک از بنیاد و دو پزشک از سپاه هستند و رئیس این کمیسیون که دکتر اصلانی است.

 وقتی یک پرونده ای را بخواهند بررسی بکنند اگر شیمیایی بودن طرف تأیید شود، دیگر بنیاد نمی تواند ایراد بگیرد و مستقیم برای درصد جانبازی اقدام می شود. بهترین روش برای احراز و درصد جانبازی را برای جانبازان شیمایی داریم. اما جانبازان شیمایی گله از درصد پایین جانبازی دارند. درست هم می گویند. الان کسی که بیشترین آسیب ریوی را دارد 25% جانبازی دارد. می گویند چرا باید این قدر کم باشد باید 50% بدهند.

 اما اگر کسی حضورش در مناطق آلوده به گازهای شیمیایی به تأیید نیروهای مسلح برسد و در این کمیسیون مشترک هم تایید شود، مستقیم برای تعیین درصد می رود. ممکن است کسی هم برای کمیسیون ریه و پوست تأیید نشود اما چشمانش تأیید شود که می گویند اولویت ما بحث ریه است و اگر رزمنده تحت گازهای شیمیایی قرار گرفته باشد اولین و بیشترین جایی که تاثیر می گیرد، ریه است. محال است کسی بگوید ریه من سالم است ولی چشمانم یا پوستم شیمیایی شده است. چون حساس ترین جا ریه است و با اولین استنشاق تاثیرش را می گذارد.

 در بحث موج انفجار هم مراوده بسیار خوبی با بنیاد شهید داریم اما یک اشکالی که در بحث موج و جود دارد کمیسیون مشترک نداریم و بحث فاقد درصد داریم که خیلی از مراجعان دچار ریزش می شوند. فرض کنید در سپاه تأیید می شود و در بنیاد هم جانبازی احراز می شود ولی به کمیسیون پزشکی که مراجعه می کند درصد جانبازی اش صفر می خورد. الان بیشترین اعتراضات در حوزه موج و انفجار است که ما به دوستان بنیاد عرض کردیم بیاییم کمیسیون مشترکی هم برای موج انفجار تشکیل دهیم که در آن کمیسیون اگر پزشکان بنیاد و سپاه موج انفجار مراجعین را تأیید کردند فاقد درصد نخورد.

فاش نیوز : یک طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس بود که حداقل 25% به جانبازا اعصاب و روان بدهند.

- اینکه امکان پذیر نیست. اگر کسی شرایط جانبازی اش احراز شود طبق مقررات بنیاد درصد جانبازی می دهند.

فاش نیوز : احراز می شوند ولی درصد تعلق نمی گیرد.

- برای اینکه این احراز یک طرفه از سمت سپاه یا نیروهای مسلح است. در شیمیایی ها احراز دوطرفه است و کمیسیون مشترک تصمیم می گیرد. در مورد اعصاب و روان هم به بنیاد و هم نیروهای مسلح پیشنهاد کمیسیون مشترک دادیم که عزیزان روی این موضوع دارند کار می کنند. اگر کسی هم در کمیسیون مشترک احراز شد دیگر بدون درصد نمی ماند.

فاش نیوز: بحثی هم هست که بالاخره بعضی افراد هستند که خودشان را جانباز جا می زنند. چه بسا اصلا" در جبهه حضور نداشته است. در کدام گروه بیشتر این معضل وجود دارد؟

- در بحث ما این گونه است که اصل احراز شیمیایی یا موج انفجار حضور در جبهه است. مثلا" برای احراز شیمیایی بودن باید طرف در عملیات هایی شرکت داشته باشد که عراق بمب شیمیایی زده باشد. ما با معاونت عملیات های سپاه تمام تاریخ هایی را که عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است را در جدولی جمع کردیم. حتی اینکه چه یگان هایی در چه روزهایی دچار آسیب شیمیایی شده اند و اینکه از چه گازی هم استفاده شده است در این بانک اطلاعاتی که به صورت کتابچه تهیه شده است داریم که در اختیار بنیاد و سپاه و کمیسیون مشترک قرا گرفته است.

 مثلا" فردی ادعا می کند در تاریخ 28 اسفند سال 64 در والفجر 8 شیمیایی شدم و ما با مراجعه به این بانک اطلاعاتی صحت ادعا را بررسی می کنیم. ممکن است رزمنده دیگری ادعا کند در همین تاریخ در غرب کشور بوده ام و اصلا" در غرب در آن تاریخ حمله شیمیایی اتفاق نیفتاده است و ادعای طرف رد می شود و دیگر به کمیسیون ورود پیدا نمی کند. پس اصل حضور در جبهه و اینکه در کدام عملیات شرکت داشته و ادعای شیمیایی شدن را با همین استعلامات بررسی می کنیم.

 برای موج انفجار صرفا" حضور در جبهه و خصوصا" حضور در عملیات های سخت مثل کربلای 4 و 5 و یا محورهایی که آتش دشمن زیاد بوده و الان کمیسیون های پزشکی هم نگاهشان بر این است که مثلا" در شلمچه و در منطقه پنج ضلعی در هر متری 50 تا گلوله خورده، پس رزمنده ای که 10 یا 20 شب در آن منطقه بوده دچار آسیب شده و اگر بتوان آن کمیسیون مشترک را برای موج انفجاری ها پیگیری کنیم ان شاالله مثل شیمیایی ها به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید که این را پیگیری کردیم و دکتر انصاری هم دستورش را داده و الان در شورای عالی احراز بنیاد کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

فاش نیوز: در بسیاری از موارد ایثارگران می گویند این درصدبندی ملاک مناسبی برای ارائه خدمات نیست و این سابقه جبهه که فرمودید راه کار بهتری برای ارائه خدمات و ارزشگزاری است.

- بله. کاملا" درست است. نگاه مسئولان عالی بنیاد هم همین است. اگر شما خدمات را صرفا به درصد جانبازی بدهید هیچ وقت اتمام جانبازی ندارید. یعنی اگر شما سالی 100 هزار جانباز را احراز کنید سال بعد هم ممکن است 100 هزار تای دیگر اضافه شوند. ما بیش از 2 میلیون رزمنده داوطلب در جبهه داشتیم. طبیعتا" اگر این بحث باشد، همه این ها باید ادعای مجروحیت داشته باشند که این کار امکان پذیر نیست. ولی این 2 میلیون رزمنده، مناطقی که حضور داشته اند متفاوت است. ممکن است کسی 45 روز داشته باشد و دیگری 15 روز و حتی 70 ماه یعنی کل جنگ را داوطلبانه حضور داشته است لذا هدف ما این است که ارزش گزاری برای سابقه جبهه داشته باشیم و امتیازات را به تناسب حضور در جبهه بدهیم. کسی که 70 ماه حضور داشته باید تفاوتی در گرفتن خدمات با کسی که 15 روز در جبهه بوده داشته باشد.

 چرا ما می گوییم برای کسانی که بیشتر از 12 ماه حضور داوطلبانه داشته اند دیپلم افتخار بدهیم و یا اگر شاغل هستند یک مقطع تحصیلی بالاتر بدهیم که در این جدول به خوبی تعریف شده است. یکی از دلایل اصلی که افراد برای درصد جانبازی مراجعه می کنند برای وام بنیاد شهید است. وام 80 میلیونی با سود 4% و بازپرداخت 20 تا 25 ساله که ما در سپاه برای کارکنان با 20 سال خدمت اگر بخواهد به آنها مسکن بدهد تنها 35 میلیون وام می دهد. اما در این قانون ما آورده ایم که دولت مکلف است که به رزمندگانی که حداقل 6 ماه حضور در جبهه داشته باشند یک بار وام مسکن را بدهد.

 طبق ماده 104، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در طول سال نسبت به پرداخت تسهیلات با سود 4% به تعداد 50 هزار نفر از رزمندگانی که حداقل 6 ماه حضور در جبهه داشته باشند یا کمتر از 25% و یا آزادگانی که زیر شش ماه اسارت و فاقد مسکن باشند، از طریق بانک های عامل اقدام نماید. شما اگر این امتیازات را که مثال زدم که یکی از آنها همین وام مسکن است یا تسهیلات دانشگاهی و خدمات زیارتی - سیاحتی که نام برده شد، اگر به خوبی اجرا شود رزمنده دیگر نیازی به پیگیری پرونده جانبازی ندارد و دیگر برایش تاثیری ندارد، چون با خدماتی که سپاه به اینها می دهد دیگر نیازی به خدمات بنیاد شهید نخواهد داشت.

 بنا براین عمده افرادی که مراجعه دارند به خاطر نوع خدماتی است که در درصد جانبازی نهفته است و دنبال آن درصد جانبازی هستند لذا طرحی که ما داریم دنبال می کنیم این است که به اصل رزمندگی و حضور در جبهه امتیاز بدهیم که البته کار درستی هم هست و این کار باعث می شود که ارزش حضور در جبهه پررنگ تر شود. در این صورت تخلفات کمتر می شود و نیازی به پرونده سازی نیست و حضور در جبهه با داشتن پایان ماموریت و دیگر مدارک کاملا" وضعیت رزمنده مشخص می شود و هر رزمنده با توجه به مدت حضور در جبهه از این خدمات استفاده خواهد کرد.

فاش نیوز : بحث دیگری که مطرح است کیفیت ایثارگری می باشد یعنی کسی در جبهه حضور داشته و در جبهه مجروح شده و مثلا" نخاعی شده یا کس دیگر در خانه بوده و دور از فضای جبهه و جنگ بوده و در بمباران مجروح شده است. میتوان گفت که یک توفیقی بوده که مجروح و جانباز شده ولی به لحاظ انسانی و شرایط جسمانی هر دو ویلچری هستند. اما یکی در جبهه مجروح شده و دیگری در خانه خود مجروح شده است. این ها به لحاظ رسیدگی ظاهری مثل همدیگر هستند از لحاظ نیاز به ویلچر و ... ولی آیا یک تفاوتی بین این ها نباید باشد؟ ارزش کسی که در جبهه مجروح شده با کسی که مثلا" در خانه خود مجروح شده یکسان است؟

- خوشبختانه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران این موضوع کاملا" رعایت شده است. طبق ماده 38 که مثال زدیم دیگر نمی شود برای کسی که در بمباران مجروح شده است حکم زد. آن شخص در اشل جاری بنیاد شهید حقوق و خدمات می گیرد. آنجا صراحتا دارد جانبازان دفاع مقدس. ما یک مشکلی هم پیدا کردیم که تعدادی جانباز داریم که پس از قطعنامه در درگیری با پژاک یا ضد انقلاب مجروح شده اند. الان این ماده 38 اجازه نمی دهد تا این قانون را برای آنها اعمال کنیم. ما در اصلاحیه ای که برای این ماده آورده ایم، عبارت بعد از جنگ تحمیلی هم به آن اضافه می شود.

 پس اگر دو جانباز از لحاظ جسمانی شبیه هم باشند و یکی در جبهه و یکی در بمباران شهری مجروح شده باشد و پرونده آنها در بنیاد شبیه هم باشد ولی در خدمات دیگر شبیه هم نیستند. همین که اشاره کردم وقتی ماده 38 اجرا شود، جانباز رزمنده دفاع مقدس یکدفعه حقوقش 800 هزار تومان افزایش پیدا می کند و دیگر شرایطش با جانبازی که خارج از جبهه مجروح شده است یکی نیست. در قانون از این موارد زیاد است که فرق بین جانباز رزمنده دفاع مقدس و جانبازی که خارج از جبهه مجروح شده وجود دارد. حتی جاهایی هم که خیلی خواستند احترام بگذارند واژه انقلاب هم اضافه کردند. مثلا" در بحث اسارت اگر کسی در زمان شاه زندان بوده هم حساب می شود.

فاش نیوز: منظور از تفاوت بین جانبازان بحث مالی و حقوقی و خدمات نیست بلکه بحث ارزشی آن مدنظر است.

- بله، حرف شما صحیح است. اما مثلا" در همین انفجار حله کسانی که کشته شده اند که نمی شود این عزیزان را جزء شهدا حساب نکرد. اول اینکه در راه امام حسین بوده و ثانیا" عملیات تروریستی بوده، پس حتما" جزء شهدا هستند. حالا این ها چگونه باید امتیاز بگیرند و بحث آن کسی هم که در بمباران مجروح می شود هم همین است. مثلا" اگر در یک خانه ای بمب روی خانمی افتاد که در خانه اش مشغول خانه داری است، شهادتش کمتر از کسی که در معرکه جنگ به شهادت رسیده است نباشد. اما باز هم میان آن فردی که با علم به اینکه در معرکه شهید می شود به جبهه رفته با کسی که در خانه نشسته است و کشته می شود فرق است. یکی جهاد را انجام داده و دیگری که در خانه شهید شده است جهاد نصیبش شده است. لذا نمی توان بین کسانی که در جبهه مجروح شده اند با کسانی که خارج از محیط جبهه مجروح یا شهید شده اند فرقی گذاشت حتی اگر بعضی از همین افراد شئونات جانبازی را رعایت نکنند اما چون در قانون آمده این ها هم جانباز هستند.

فاش نیوز: ایثارگرانی که در قالب اشل حقوقی سپاه حالت اشتغال هستند مدارک تحصیلی شان چه تاثیری در احکامشان دارد و اینکه فرد مثلا" لیسانس دارد از لحاظ اشل حقوقی سپاه با درجه داری سپاه مقایسه می شود؟ روند بررسی این گونه افراد به چه صورت است؟

- چون برای این افراد حکم همترازی صادر می کنیم دقیقا" مدرک تحصیلی، سابقه جبهه و سنوات موثر هستند. این ها عوامل اصلی هستند که میزان حقوق را مشخص می کنند. مثلا" کسی که دکترا دارد با کسی که دیپلم دارد حقوقشان نمی تواند مساوی باشد. این ها در یک سیکلی قرار می گیرد که مثلا" جداولی مانند سختی شغل و حق شاغل و ... را می سازد و حقوق طرف معلوم می شود. اما ایرادی که الان وجود دارد دقیق نبودن اطلاعات است. مثلا" ما برای فردی دیپلم محاسبه کردیم اما دانشجوی دکترا بود. چون زمان تشکیل پرونده در بنیاد مدرک ایشان دیپلم بوده و ما همچنان مدرک دیپلم را محاسبه می کردیم. در این باره هم اطلاع دادیم که هر کدام از دوستان که مدارکشان اشتباه اعلام شده قابل اصلاح می باشد. مثلا" همین فرد با تغییر مدرک از دیپلم به فوق لیسانس، حدود 450 تا 500 هزار تومان افزایش حقوق ایجاد کرد. پس همه مثل هم نیستند. سختی شغل، مزایای شغل، فوق العاده ویژه و ... همه لحاظ می شود.

فاش نیوز: سردار! آیا بسیجیان حالت اشتغال که احکام اشل سپاه برایشان زده می شود، بر اساس درجه و این ها حقوقشان پرداخت می شود؟

- بله، الان هم هیچ تفاوتی در محاسبه حقوق شهدا و جانبازان حالت اشتغال با کارکنان شاغل وجود ندارد، سازمان عملیات حقوق سپاه که حقوق جانباز حالت اشتغال را محاسبه می کند، همان سازمان هم حقوق شهدای بسیجی و جانبازان بسیجی در ماده 38 را محاسبه می کند. یعنی سیستم دستی نیست.

بعضی از دوستان می آیند پیش ما که آقا! نمی شود مثلا" صد تومان حقوق ما اضافه شود؟ اصلا" این موضوع دست ما نیست. ما 10 تا، 20 تا گزینه می دهیم به سیستم، مثل تحصیلات، سن، گروه و ... سیستم بر مبنای آنها حقوق را می سازد و رتبه فلان شخص، که حالا کاری به آدمش هم ندارد که کی هست را محاسبه می کند، مثلا" حقوق یک نفر بر مبنای دو میلیون و هفتصد هزار تومان، یک میلیون و چهارصد هزار تومان و یا یک میلیون و پانصد هزار تومان؛ ما فقط می گوییم که این را بسازد. منتها یک چیزی را هم باید بگویم، درجات عزیزان اعطایی نیست. این موضوع اشتباه نشود. همانند جانبازان حالت اشتغال پاسدار خودمان،این درجات صرفا" جنبه حقوقی دارد به خاطر اینکه افراد بتوانند حقوق و مزایای آن را بگیرند. درجه برای سازمان است، به خاطر اینکه بخواهند یک یگانی را اداره کنند (اعطا می شود)به طور مثال می گویند بالای سر این یگان که 40 تا 500 تا آدم دارد یک سرتیپ دو باید باشد. بنابر این درجه سرتیپی را می دهند تا فرد یگان را اداره کند اما حقوق یک سرتیپ را نمی دهند. حقوق این فرد سر جای خودش هست ولی این فرد فردا اگر بازنشست بشود دیگر سرتیپ دو نیست بلکه آدم ضعیفی را سر جایش می گذارند.

فاش نیوز: مثلا با مدرک لیسانس طرف می تواند تا سرهنگی بالا برود  و یا اینکه با مدرک فوق لیسانس تا سرتیپی بالا برود؟ آیا واقعا" سطح رشد فرقی نمی کند؟

- بله، دقیقا" آن چیزی که برای کارکنان شاغل هست. خود شما به مدرک تحصیلی اشاره کردید، باید بگویم مدرک تحصیلی یکی از عوامل موثر در محاسبه حقوق است. بنابراین، بر اساس مدرک تحصیلی،فرد می تواند تا یک درجه خاصی بالا برود، همانطوری که شما اشاره کردید.

لذا عملا" کسی که دیپلم ندارد نمی تواند ادعا کند که من درجه سرهنگی را می خواهم و این هم شدنی نیست. همانطور که شما فرمودید در سیستم شاغلین اگر بخواهند یک درجه سرهنگی بدهند می گویند آدم (حداقل)باید یک لیسانس کلاسیک داشته باشد. اگر لیسانس کلاسیک دارد می تواند درجه سرهنگی بگیرد و اگر ندارد در همان درجه سرهنگ دومی اش باقی می ماند تا بازنشسته شود مگر اینکه مدرک تحصیلی را بگیرد.

لذا چون این ها سیستمی است اصلا" دست انسان درکار نیست. بر فرض مثال، به یک نفر با تحصیلات دیپلم در سیستم درجه اش را بدهید 16، آن وقت خود سیستم می آید آن 16 را حذف می کند! می گوید غلط است و درجه اش 14 است. خود شما هم نمی توانید کاری بکنید، خود سیستم می آید می گوید این فرد حداکثر تا 14 بیشتر نمی تواند بالا بیاید.

منتها ما یک تفاوتی داریم که اگر در سیستم شاغلین، فردی دیپلم دارد، نهایتا" تا 12 می آید و فردی که لیسانس دارد تا 16 می آید. ما آمدیم برای ایثارگران، خانواده شهدا و جانبازان دو رتبه بالاتر قائل شدیم، یعنی اگر کسی دیپلم دارد، سیستم تا 14 برایش قائل می شود و کسی که فوق دیپلم دارد تا 16 و لیسانس و بالاتر 17. یعنی الان ما دو گروه بالاتر را محاسبه می کنیم، نه حتی مثل شاغلین. قانون هم این اجازه را به ما در سیستم داده است که همواره تا دو رتبه بالاتر را محاسبه کنیم و این در متن قانون هم هست.

فاش نیوز: این تغییرات مرتب صورت می گیرد و احکام قابل اصلاح است؟

- بله قابل اصلاح است. همین الان که داریم احکام را همزمان اجرا می کنیم ماهیانه حدود 200 تا 300 تا هم تغییرات انجام می دهیم. ما تقاضایی که از دوستان خود در استان ها کردیم این بود که افرادی که حالت اشتغال در بنیاد دارند از درصدهای بالا شروع کنیم. یعنی از جانبازان 70درصد شروع کنیم بعد سراغ 50درصدی ها برویم و همین طور ادامه بدهیم. اما دوستانمان می گویند نمی شود و بیشترین مشکلی که داریم جانبازان 70درصد هستند که نمی آیند این فرم ها را پر کنند.

 همین جا دوباره اعلام می کنم که عزیزان 70درصد به بنیاد مراجعه کنند و فرم های ماده 38 را تکمیل کنند و تا زمانی که این عزیزان این فرم ها را تکمیل نکنند سابقه ای نزد ما نمی آید تا محاسبه کنیم. وقتی که پرونده تکمیل شود بنیاد شهید فایل و سی دی مربوطه را به ما ارسال می کند و به سپاه می گوید شما این میزان حقوق را با اطلاعاتی که خود جانباز داده است محاسبه کن. اما این فرم ها مشترک است. یعنی بعضی از این موارد در فرم ها را باید سپاه تأیید کند مثل سابقه و مدت زمان حضور در جبهه و یا تاریخ مجروحیت و موارد دیگر، و ما بقی فرم ها را بنیاد تکمیل می کند.

فاش نیوز: بنیاد از این عزیزان یک تعهدی هم می گیرد که غیر قانونی است. که مثلا اگر از جای دیگر حقوق می گیرد حالت اشتغالش قطع می شود.

- بنیاد نمی تواند تعهد بگیرد. اما اگر بنیاد بگوید که مثلا" اگر مدرک تحصیلی یا مدرک دیگری بر خلاف اظهار نظر شما باشد و مشکل داشته باشد اعمال قانون می کنیم. به هر حال در هر سازمان یا نهادی یکسری افراد هستند که تخلف می کنند. اما این فرم ها هیچ تعهدی ندارد. عزیزان باید این فرم ها را که فرم های ماده 38 است تکمیل کنند و سپس ایثارگران سپاه مهر می کند و از آن به بعد پرونده طرف به جریان می افتد. الان هم چون جانبازان 25 تا 50 درصد آزادتر هستند و راحت تر رفت و آمد می کنند، بیشتر برای تکمیل فرم ماده 38 مراجعه کرده اند و ما هم به بنیاد این گله را می کنیم که چرا تکمیل فرم جانبازان 70% کم است. آنها هم می گویند خودشان نمی آیند و من هم می گویم شما خودتان دنبالشان بروید. کاری که ما برای جانبازان آسایشگاه مرکز مشهد انجام دادیم؛ در آنجا 116 جانباز نخاعی داشتیم که فقط 16 تای آنها تکمیل شده بود و 100 فرم تکمیل نشده بود. یک روز بنیاد و سپاه را هماهنگ کردیم و بردیمشان آسایشگاه و گفتیم همین جا فرم ها را تکمیل کنید. ما هم از شما تقاضا داریم که این اطلاع رسانی را انجام دهید که جانبازان، به خصوص جانبازان 70% حتما" به بنیاد مراجعه و فرم های ماده 38 را تکمیل نمایند. چون تا زمانی که پرونده ماده 38 تکمیل نشود حقوق کسی زیاد یا کم نمی شود.


کد خبرنگار : 20