تاریخ : 1395,دوشنبه 27 دي18:47
کد خبر : 51548 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

قوانین چهارگانه ایثارگران در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید


قوانین چهارگانه ایثارگران در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید

مواد چهارگانه بخش ایثارگران در لایحه برنامه ششم توسعه کشور پس از رایزنی و بحث های موافق و مخالف به تصویب نهایی رسید.

فاش نیوز-  نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواد چهارگانه فصل ایثارگران در لایحه برنامه ششم توسعه کشور را پس از رایزنی و بحث های موافق و مخالف به تصویب نهایی رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، نمایندگان ملت در بهارستان در اخرین نشست کاری خود در روز یکشنبه 26 دیماه در ادامه بررسی بندهای ارجاعی از کمیسیون تلفیق رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه کشور مواد 102 تا 105 را با اکثریت به تصویب رساندند و دولت را موظف به تامین اعتبارات مالی برای اجرای صحیح و کامل قانون جامع خدمات رسانی کردند.

بر اساس این گزارش، افزایش سهمیه 30درصدی ایثارگران برای ورود به دانشگاه ها، تکلیف دولت به تامین منابع مالی برای اشتغال ایثارگران و ارائه تسهیلات مسکن به 50 هزار نفر از رزمندگان و ایثارگران و آزادگان از جمله مصوبات در برنامه ششم توسعه بود که متن کامل مصوبات مجلس شورای اسلامی در فصل ایثارگران به شرح زیر است.

ماده 102

دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در طول برنامه به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش بینی نماید وکلیه آیین نامه های اجرایی آن را حداکثر تا شش ماهه اول برنامه تصویب و ابلاغ نماید.

1-دولت موکلف است در اجرای ماده 61 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 4/12/93 به نحوی برنامه ریزی نماید که تا 2 سال اول اجرای برنامه کلیه مشمولین ماده مذکور تعیین تکلیف گردند.یگان های اعزام کننده و نهادهای متولی موظفند گواهی مشمول این ماده را برای حضور افراد در مناطق جنگی و صورت سانحه را به کمیسیون اخراز بنیاد شهید ارائه نمایند.

تبصره - بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است رزمندگان 8 سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌گردد را، به‌عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل 5 درصد جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد. اجرای این تبصره مانع از احراز جانبازی بیش از درصد مذکور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران نمی باشد.

دولت مکلف است در سال اول اجرای قانون برنامه، اعتبار موردنیاز برای اجرای تبصره ماده38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نموده و از طریق سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به کلیه آزادگان و جانبازان واجد شرایط پرداخت نماید.

 دولت موظف است خانواده معظم شهداء، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان(والدین و همسر و فرزندان) دارای تابعیت غیر ایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای ماموریت محوله از سوی مراجع ذی‌صلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی واسارت نائل آمده‌اند، پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنابه تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار می‌گیرند.

تبصره -اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزرات امور خارجه و وزارت کشور تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل 176 قانون اساسی می‌رسد.

ماده 18 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می‌شود:

بنیاد شهید موظف است در چارچوب قوانین به منظور تعیین، تدوین و یا اصلاح معیارهای تشخیص درصد جانبازی به عنوان مبنای ارائه خدمت به جانبازان و آزادگان در مواردی که نیاز به رای کمیسیون باشد، نسبت به تشکیل کمیسیون های پزشکی اقدام و جهت تعیین نحوه از کارافتادگی کلی، با در نظر گرفتن وضعیت فعلی سلامتی روحی، جسمی، اجتماعی، اقتصادی، شغلی و سابقه حضور در جبهه آنها و براساس آئین‌نامه‌ای که با پیشنهاد بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد اقدام نماید.

به منظور حفظ کرامت ایثارگران و خانواده معظم شهداء، جانبازان و آزادگان دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز نیستند ایثارگران شاغل در آن دستگاه را به عنوان نیروی مازاد(عدم نیاز) معرفی نمایند، به‌استثنای موارد محکومیت در هیات تخلفات اداری.

در اجرای تبصره 2 بند الف ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری دولت مکلف است در اجرای ماده 21 قانون جامع خدمات ایثارگران و تبصره‌های آن و اصلاحات بعدی  ان سالانه 20 درصد از فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر را مشمول این بند قرار دهد .

جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده اند با رعایت شرط سنی کمتر از 65 سال می توانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت 35 ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.

تبصره- در صورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول پاداش مذکور مربوط به آن سنوات مجددا به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

ایثارگران و فرزندان شهداء مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود بوده و کلیه دستگاه‌های مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران مکلف به انجام آن هستند.

کلیه فرزندان و همسران شهداء شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌توانند با حداکثر 8 سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

10- ماده(26) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر در طول اجرای قانون برنامه اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود:

عبارت"جانبازان دارای مخدودیت جسمی حرکتی" بع از عبارت "جانبازان اعصاب و روان شیمیایی" اضافه می شود.

تبصره 1- والدین، همسران و فرزندان شهداء که دارای بیماری‌های خاص و یا صعب‌العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می باشند پس از تایید کمیسیون پزشکی بنیاد مشمول این ماده می‌شوند.

تبصره 2 - جانبازان گروه بیست‌وپنج درصد تا چهل و نه درصد ضریب K  بهره‌مندی حق پرستاری آنان به میزان درصد جانبازی می باشد.

ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می‌شود:

کلیه دستگاههای موضوع ماده (۲) این قانون مکلفند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵ درصد) از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می‌نماید به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵ درصد) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک‌سال و بالای یک‌سال اسارت، اسراء و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد (۵ درصد) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل.

تبصره 1 این بند، وضعیت استخدامی مشمولین این ماده حداکثر پس از  سه ماه رسمی‌قطعی می‌گردد.

 

تبصره 2 - والدین، همسران و فرزندان شهداء و جانبازان و آزادگان  و رزمندگان با حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه شاغل در کلیه دستگاههای مشمول ماده (2) قانون جامع ایثارگران و مؤسسات تابعه آنها ، شرکتهای عمومی و دولتی، در صورت تنزل از پست سازمانی بالاتر، مشروط به عدم محکومیت آنها بر اساس آراء مراجع قضائی و یا اداری به تنزل پست، از کلیه حقوق و مزایای همان پست سازمانی یا همتراز شغل و پست قبلی برخوردار می‌شوند.

ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره‌مند می‌باشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند (الف) ماده (103) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می توانند تا سی و پنج سال خدمت کنند.

آزادگانی که به دلیل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سی سال بازنشسته شده اند، می توانند برای یک بار و با رعایت شرط سنی زیر شصت و پنج سال با بازگشت به خدمت، حسب مورد سی یا سی و پنج سال خدمت خود را تکمیل کنند و سپس با لحاظ عین سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند.

مسئول رسیدگی و ارائه خدمات مطابق قوانین و مقررات به کلیه جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهداء که در بنیاد دارای پرونده ایثارگری می باشند به عهده بنیاد بوده و مسوول رسیدگی و ارائه خدمات رزمندگان 8سال دفاع مقدس با معرفی و تائید واحد یا مرکز ایثارگران نیروهای مسلح با سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران(ساتا) می باشد.

نمایندگان مجلس با 153 رای موافق، 18 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر، ماده 102 لایحه برنامه ششم را به تصویب رساندند.

ماده 103

 1- دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهداء و ایثارگران(جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول  اجرای قانون برنامه  مطابق بودجه سنواتی تامین و توسط بنیاد شهید پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچ‌گونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهداء باقی نمانده باشد.

تبصره- مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد توسط بنیاد شهید و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول اجرای برنامه طبق بودجه سنواتی می‌بایست تامین و پرداخت گردد.

2- دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تامین حداقل معیشت گروه‌های عنوان شده ذیل که فاقد شغل یا درآمد باشند را، پیش‌بینی و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنان جهت پرداخت در بودجه‌های سنواتی درج و در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهد.

الف- جانبازان با هر میزان درصد از کارافتادگی و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت.

ب- رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و چریکهای جنگ‌های نامنظم(گم جن).

ج- افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی، آزادگان متوفی، رزمندگان متوفی(با حداقل شش ماه حضور در جبهه).

تبصره- تشخیص افراد تحت تکفل قانونی جانبازان و آزادگان متوفی و ارائه خدمات به آنان به عهده بنیاد  و تشخیص افراد تحت تکفل قانونی رزمندگان متوفی به عهده واحد ایثارگران نیروهای مسلح و ارائه خدمات به آنان به عهده  سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) می‌باشد.

د- نامادری شهید و خواهران مجرد شهداء که تحت تکفل والدین شهداء بوده‌اند(پس از فوت والدین).

ه‍- برادر و خواهر شهید دارای معلولیت جسمی، حرکتی، ذهنی، محجور،‌ دارای بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد

و- همسران مطلقه شهداء که فرزند یا فرزندان شهید را حداقل 15 سال بعد از شهادت شهید نگهداری نموده‌اند با تأیید بنیاد شهید (ماهیانه معادل دو سوم حقوق کارکنان دولت).

3- در ماده51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از عبارت" آزادگان"عبارت " همسران و فرزندان شهداء" اضافه می‌گردد.

4- جانبازان و آزادگان و فرزندان شهدا و رزمندگان با سابقه حداقل 12 ماه جبهه (به شرط عدم بهره مندی از حقوق و مستمری از دستگاه ها یا شرکت های خصوصی و بیمه های اجتماعی ) دارای مشاغل آزاد به میزان حداقل سه برابر معافیت های مالیاتی کارکنان دولت در هر سال از مزایای معافیت های مالیاتی در طول اجرای قانون برنامه برخوردار می گردند.

5-سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلفند نسبت به تامین و پرداخت صددرصد (100%) سرانه بیمه عمر و حوادث والدین، همسر و فرزندان شهداء جانبازان و آزادگان فاقد پوشش بیمه عمر و حوادث طبق بودجه سنواتی اقدام نمایند.

6- دولت مکلف است به منظور حمایت و تجلیل از رشادت های رزمندگان  هشت  سال دفاع مقدس که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر 25 درصد جانبازی و آزادگان با کمتر از شش‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.

الف- تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل 30 درصد هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه های مورد تایید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بودجه سنواتی.

ب- بهره‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری.

ج- معافیت از پرداخت 30 درصد هزینه از طریق هر یک از شرکت های دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یک‌بار در سال.

د- شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلفند به منظور ارج نهادن به والدین، همسران و فرزندان شهداء و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیست‌و پنج‌درصد و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور 6 ماه و بالاتر در جبهه را در امامزادگانی که دفن اموات در آنها مجاز می‌باشد(با رعایت وقف نامه) و آرامستان‌ها بدون اخذ هزینه اقدام نمایند.

ه‍- بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در واحد مسکونی.

و- بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق با قوانین مربوطه  برای رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماعی.

7- در بند الف ماده31 قانون جامع خدماتی ایثارگران پس از عبارت جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد عبارت جانبازان و فرزندان جانبازان و آزادگان و فرزندان آزادگان و رزمندگان و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه اضافه می شود.

8- متن زیر به‌عنوان ماده (59) مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود.

«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند، سی درصد (30%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (10%) ، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

9- در صورتی که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه مشمول صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری گردد بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام می‌گردد و با تحقق بازنشستگی این افراد در  هر صندوق از مستمری بازنشستگی آن صندوق بهره‌مند می‌گردند که کمک دولت فقط به یک صندوق خواهد بود.

10- ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل 12ماه سابقه حضور در جبهه برای یک بار  از پرداخت ما به التفاوت برای 15 سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر  صندوق بیمه و بازنشستگی معافند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل الیه از دولت منظور و در قالب بودجه سنواتی توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شود.

11- متن زیر به عنوان بند 7 به انتهای  بند (1) قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌شود:

درصورت تایید ستاد فرماندهی کل قوا:

- فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه.

- فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه.

- فرزندان جانبازان به ازای هردرصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه.

تبصره- بهره‌مندی فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد شهید اقدام می‌گردد و در خصوص آموزش خدمت نظام وظیفه براساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل می‌گردد.

12- به ماده 56 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران عبارت رزمندگان با حداقل 12 ماه حضور در جبهه اضافه می‌گردد.

13- به ماده 37 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پس از عبارت "کسورات بازنشستگی سهم اسراء و آزادگان و جانبازان" عبارت "فرزندان شهداء و رزمندگان با حداقل 24 ماه حضور در جبهه" اضافه می‌شود.

14- فرزندان شهداء از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز 50 درصد و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‌شود.

15- عبارت ذیل به ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران اضافه می شود:

بعد از عبارت "جانبازان و آزادگان" عبارت "همسران و فرزندان شهداء" اضافه می‌شود.

 

 

ماده 104-

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است  در طول اجرای قانون برنامه ششم، سالیانه نسبت به ارائه تسهیلات مسکن فقط یکبار با سود حداکثر 4% به تعداد 50 هزار نفر به رزمندگان دارای حداقل 6 ماه سابقه جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت که فاقد مسکن ملکی هستند و تاکنون مسکن، زمین یا تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند، از طریق بانک‌های عامل اقدام نماید.مابه‌التفاوت سود مذکور تا سقف نرخ مصوب شورای پول و اعتبار مطابق بودجه سنواتی توسط دولت تأمین و به بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. (تعیین اولویت و نحوه معرفی افراد واجد شرایط به موجب دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود.)

2- تبصره ذیل به ماده 3 مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران الحاق می‌شود:

تبصره- ایثارگران در پرداخت هزینه‌های حق‌الثبت و حقوق دولتی مربوط به خرید و فروش، ترهین اسناد مالکیت تسهیلات وام خرید یا ساخت مسکن از هفتاد درصد (70%) معافیت برخوردار می باشند.

3- دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است همه ساله حداقل 10% منابع قرض‌الحسنه تمامی بانک‌ها و موسسات پولی و اعتباری، دولتی را در چارچوب بودجه سنواتی جهت اشتغال ایثارگران از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران اختصاص دهد.

4- دولت موظف است در اجرای مواد 3 و 3 مکرر فصل دوم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن حداکثر تا پایان خرداد ماه هرسال شرایط پرداخت تسهیلات مسکن ارزان قیمت به ایثارگران را مطابق بودجه سنواتی ابلاغ نماید.

5- ماده واحده اصلاح ماده 8 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 28/ 9/ 1389 به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

بعد از عبارت «از طریق مزایده عمومی» عبارت «با رعایت اولویت ایثارگران و فرزندان شهدا» اضافه می‌شود.

ماده 104 پس از بحث و بررسی با 159 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

 

ماده 105

 

1- در ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحی بعدی آن و در ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی 2  اصلاح ذیل صورت می‌گیرد:

سهمیه ورود با 5 درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان رزمندگان، با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه به 30 درصد افزایش یابد.

تبصره- در صورتی که سهمیه 25% ایثارگران(مشمولین ماده70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و 5% سهمیه اختصاصی فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی 25% ایثارگران را مازاد بر 5% مذکور به فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

2- هزینه شهریه مشمولین ماده (66) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دانشگاه‌های پردیس بین‌الملل داخل و خارج دانشگاه‌های دولتی یا غیر دولتی حداکثر در سقف شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور پرداخت می‌شود.

3- کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حداقل 20% اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان 15 درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تایید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد و شرایط علمی مصوب شورای انقلاب فرهنگی را داشته باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیئت علمی چنانچه شرایط علمی لازم را داشته باشند، تامین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیئت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرایی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و مصاحبه استخدام کنند.

مسؤولیت اجرای احکام این ماده بطور مستقیم بر عهده وزیر و رئیس دستگاه‌های مذکور است در اجرای این حکم مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم می‌باشند.

احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیئت علمی فعلی دارای سوابق ایثارگری فوق نیز می‌شود.

تبصره 1- مشمولین این بند با 35 سال خدمت و حداقل 65 سال سن می‌توانند بازنشسته شوند.

تبصره 2- در صورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام 30 سال خدمت و حداقل 60 سال سن می‌تواند درخواست بازنشستگی نمایند.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای کلیه دانشگاه‌ها را مکلف کردند حداقل 20 درصد هیأت علمی مورد نظر خود را از بین جامعه ایثارگران بدون الزام رعایت شرایط سنی و مصاحبه استخدام کنند.

ماده 105 را با 125 رأی موافق، ‌76  رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

 

 


کد خبرنگار : 18