تاریخ : 1395,یکشنبه 17 بهمن13:16
کد خبر : 51845 - سرویس خبری : سلامت

مرحله پایانی طرح پایش سلامت جانبازان خوزستان برگزار شد


مرحله پایانی طرح پایش سلامت جانبازان خوزستان برگزار شد

در آستانه اتمام طرح یک هفته ای پایش سلامت جانبازان استان خوزستان از نظر بررسی مشکلات عصبی ،عضلانی و اسکلتی، یکبار دیگر به مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی رفتم تا ضمن شنیدن نقطه نظرات جانبازان معزز، پزشکان و کارشناسان محترم، از آخرین نتایج بدست آمده مطلع شویم.

فاش نیوز - در آستانه اتمام طرح یک هفته ای پایش سلامت جانبازان استان خوزستان از نظر بررسی مشکلات عصبی ،عضلانی و اسکلتی، یکبار دیگر به مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی رفتم تا ضمن شنیدن نقطه نظرات جانبازان معزز، پزشکان و کارشناسان محترم، از آخرین نتایج بدست آمده مطلع شویم.

"مهندس یاوری" از پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی بنیاد شهید و امورایثارگران در این خصوص گفت: در این طرح رویکرد ما خدمت به جانبازان معززی بود که درصد پایین داشتند ولی از مشکلات جسمی زیادی رنج می بردند. آنها عوارض زیادی در پا و مچ داشتند که به مرور زمان بعد از مجروحیت ایجاد شده است. این عوارض بررسی شد و با مداخلاتی که انجام دادیم وسایل کمکی مناسب برای آنها تهیه گردید یا سفارش ساخت آنها داده شد.

وی همچنی افزود: الحمدلله استان خوزستان کارشناسان قابلی دارد. ما در این چند روز از کلینیکهای متعددی بازدید کردیم، به لطف خدا نتیجه کاری که در این چند روز انجام گرفت مستقیم و موثر اعمال گردید. بعضی از جانبازان نیاز به بررسی های عفونی، غدد و گوارش داشتند که آنها را نیز برای درمان سریع ارجاع دادیم و یا از تخصص پزشکان حاضر در محل استفاده کردیم. حتی استاد کاملی از دانشگاه توانبخشی مرکز در محل حضور داشت تا با بررسی های تخصصی شان درباره مشکلات افرادی که در اینجا حل نمی شد راهکار مناسب ارائه دهد.

"لیلا عرب سرخی" دانشجوی دکترای جامعه شناسی از دانشگاه الزهرا (س) تهران نیز گفت: من در مراحل آخر به این تیم درمانی اضافه شدم و قرار شد در کنار بررسی های درمانی، یک بخش اجتماعی هم به این طرح اضافه شود تا میزان توانمندی های جانبازان معزز را شناسایی و آن را به جامعه معرفی کنیم.

"منصوری" از کلینیک حرکت سازان اهواز در این طرح حضور داشت. در حالی که "استاد کاملی" در کنار تیم آنها نظرات کارشناسانه خود را ارائه می کرد، در خصوص حضورش گفت: ما وسایل کمکی مورد نیاز جانبازان را تهیه می کنیم و همانطور که ملاحظه می کنید سعی مان این است وسایل مورد نیاز آنها را در همین جا اندازه گرفته و قالب گیری کنیم .

در ادامه این گفت و گوها توفیق دیدار با چند تن از جانبازان معزز حاصل شد. "جانباز یوسف عبدالی" در معرفی خود و نحوه مجروحیتش  گفت: من در سال 62 در عملیات خیبر در اثر اصابت ترکش خمپاره ای در نزدیکی ام مجروح شدم. همان لحظه حس کردم پا ندارم و بر زمین افتادم. پاهایم با تکه پوستی به بدنم وصل بود. تلاش پزشکان به نتیجه نرسید و مجبور شدند پایم را قطع کنند. سال گذشته سکته کردم و در بیمارستان بستری شدم، پزشکی بالای سرم آمد و گفت: یک آمپول هست که اگر تزریق کنیم  90 درصد احتمال خوب شدنت می رود و 10 درصد هم ممکن است خونریزی مغزی کنی. با مسئولیت خودم آمپول را تزریق کردند که الحمدلله تا حدود زیادی عوارض سکته برطرف شد. اما یک بی حسی در پایم حس می کنم. الان کمی از ناحیه آرنج درد دارم که به گفته متخصص فیزیوتراپیست مرکز، مشکل مربوط به ناحیه مهره های گردن و آرتروز است و باید بررسی های دقیق تری انجام بگیرد.

"جاسم خضیری قیمی" جانباز نخاعی دهه هفتادی از آبادان نیز درباره نحوه مجروح شدنش گفت: سال 92 در اثر درگیری با اشرار در منطقه پاسگاه پردیس، سه تیر به من اصابت کرد و قطع نخاع شدم. من خیلی مواظب سلامتی ام هستم و دلم می خواهد درسم را بخوانم و به دانشگاه بروم.

جانباز "مراد حاجیوند رضایی" از دزفول هم گفت: سال 66 در منطقه کرخه تیری به پایم خورد، عمل کردم. اما الان وضعیت جسمی ام خوب نیست که مورد معاینه قرارگرفتم. برادر زاده او "علی حاجیوند" درباره چگونگی مجروحیت خود گفت: در بمباران هوایی شهرستان ازنا دچار موج گرفتگی شدم و چند ترکش به بدنم اصابت کرد. حالا هر چند روز یکبار حالم بد می شود و از هوش می روم.

در انتهای این دیدارها با مسئول مرکزتوانبخشی جانبازان نخاعی به گفتگویی کوتاه نشستیم تا نظر ایشان را از فرآیند اقدامات انجام شده در طرح فوق الذکر بشنویم.

مهندس "عاقلی" جانباز هفتاد درصد نخاعی ضمن تشکر از حضور جانبازان معزز و گروه های پزشکی حاضر در مرکز بیان کرد: همه تلاش ما این است جهت کمک به درمان و کاهش آلام جانبازان و ایثارگران معزز با هر درصدی به طور مرتب برنامه های پایش و معاینات ادواری داشته باشیم. طرح بررسی مشکلات عصبی، عضلانی و اسکلتی جانبازان عزیز زیر 25 درصد با همکاری بنیاد شهید کشور و استان خوزستان برگزار شد. ما در این طرح به حدود 300 جانباز طرح فراخوان دادیم و سعی کردیم از همکاری متخصص های حاذق استان بهره بگیریم. خدا رو شکر مجموعه اقدامات انجام شده در استان، مورد تایید کادری واقع شد که از ستاد مرکز آمده بودند.
 


کد خبرنگار : 17