تاریخ : 1395,یکشنبه 17 بهمن14:01
کد خبر : 51877 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

حزب‌الله بازیگری قدرتمند خاورمیانه




یک نشریه آمریکایی تأکید کرد حزب‌الله لبنان جایگاه خود را در خاورمیانه (غرب آسیا) تقویت کرده است.
نشنال اینترست در گزارشی به پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ در سوریه اشاره کرد و نوشت این گروه جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر قدرت در خاورمیانه تقویت کرده است.
کالین پی و چاد سی سرنا دو محقق امور سیاسی در اندیشکده «رند» در این گزارش نوشتند: همزمان با اینکه جنگ داخلی در سوریه به ششمین سال خود نزدیک می‌شود، حزب‌الله لبنان به گروهی قدرتمند تبدیل شده است. حزب‌الله گروهی شبه‌نظامی است وفادار به میراث انقلاب ایران. این گروه به دلیل داشتن یک قوای جنگی پیچیده و پیشرفته به خود می‌بالد و حتی کنترل برخی از کرسی‌های پارلمان لبنان را در اختیار دارد.
این گروه با هدایت سیدحسن نصرالله روابط طولانی خود با ایران و سوریه را حفظ کرده است. سوریه سالها به کانالی تبدیل شده که ایران تسلیحاتش را به حزب‌الله انتقال داده است.
نیروهای حزب‌الله در کنار ارائه توصیه و مشاوره‌های نظامی، در مسیر آموزش مستقیم نیروهای سوری و حضور در جنگ‌های تمام عیار رو به جلو گام برداشته‌اند.
حزب‌الله از این کار  چه دستاوردی بدست آورده است؟ حزب‌الله تجربیات مهمی را کسب کرده و به جنگیدن با دشمنانی متفاوت از دشمنان سنتی‌اش (اسرائیل) آشنایی پیدا کرده است.
در سوریه، نیروهای حزب‌الله توانایی‌هایشان را در جنگ علیه بازیگران غیردولتی مختلف از جمله گروه داعش افزایش داده‌اند.
حزب‌الله همچنین در حالی از هم‌پیمانی گسترده با سوریه و ایران نفع می‌برد که اکنون روسیه را نیز به عنوان همراهی دیگر در کنار خود می‌بیند.
به همین دلیل است که مقامات آمریکایی  این گزارش‌ها را تایید کرده‌اند که نیروهای حزب‌الله لبنان در زمین در کنار نه تنها نیروهای سپاه پاسداران ایران بلکه نیروهای عملیات ویژه روسیه حضور دارند.
حضور نیروهای حزب‌الله در چنین عملیاتهای نظامی ترکیبی احتمالا به بهبود همکاری‌های این گروه با دیگر سازمانهای نظامی کمک کرده است.
حضور حزب‌الله در این نوع عملیات‌ها همچنین شرایط تاکتیکی این گروه را تقویت می‌کند و قدرت فرماندهی و کنترل نیروهای مختلف‌اش در یک فضای جنگی را نیز افزایش می‌دهد.
سال گذشته عربستان کمک‌هایش به لبنان را قطع کرد که در نتیجه درها برای تثبیت نفوذ ایران در یک گستره از عراق و سوریه تا لبنان فراهم شد.
در ادامه این گزارش آمده است: حمایت‌های عمومی از حزب‌الله نه تنها در لبنان و در میان شیعیان بلکه در بخش‌هایی از دنیای عرب زیاد است.
اگرچه احتمالا حزب‌الله در آینده‌ای نزدیک وارد درگیری‌های جدیدی نخواهد شد اما با توجه به تجربیات بدست آورده در سوریه مطمئنا توانایی‌های خود را افزایش داده است.
حزب‌الله در مسیر تکامل و تبدیل شدن از یک گروه شبه نظامی کوچک به یک سازمان جهانی و یک حزب سیاسی در لبنان توانسته جایگاهش را به عنوان یک بازیگر قدرتمند در خاورمیانه تقویت کند.