تاریخ : 1395,دوشنبه 25 بهمن14:11
کد خبر : 52028 - سرویس خبری : اخبار

آقای ظریف!




وزیرخارجه می‌گوید مسائل خارجی نباید موضوع رقابت‌های داخلی شود.
محمدجواد ظریف در مصاحبه با سایت انتخاب گفته است: خوب نیست مسائل خارجی موضوع رقابت‌های سیاسی داخلی قرار بگیرد نگرانی من تخریب خودم و همکارانم نیست اما آنچه برای ما ناگوار بود، این بود که این تخریب‌ها بر مذاکرات تاثیر ناگواری می‌گذاشت. حالا برخی می‌گفتند که خوب است طرف خارجی بداند که در ایران نظرات مخالفی وجود دارد اما متاسفانه پیام برخی موضعگیری‌ها به طرف مذاکره این بود که تیم مذاکره‌کننده ایران تعلقی به مقاومت و خواست‌های ملی ندارد. هرچند من یقین دارم که برخوردهای ما در مذاکرات این توهم را از آنها دور کرده بود اما بالاخره تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.»
وی سپس موضوع انتشار سخنانش با اعضای کمیسیون امنیت ملی را از جمله اتفاقات مخرب دانست.
وزیر امور خارجه همچنین درباره اینکه آیا رهبرمعظم انقلاب در جریان ریز مذاکرات بوده‌اند یا خیر، تصریح کرد: «موضوعات مهمی که در مذاکرات مطرح می‌شد به اطلاع رهبرمعظم انقلاب می‌رسید. اما ایشان درباره جزئیات اظهارنظر نمی‌کردند بلکه خطوط کلی را مشخص می‌کردند. اما ما بر حسب وظیفه به صورت مکتوب و شفاهی جزئیات را هم گزارش می‌دادیم اما خب شأن رهبری ورود به آن جزئیات نبود. ما درباره اصول و چارچوب مذاکره و پیشنهادهایمان درباره اینکه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا یا با تحریم‌های داخلی یا کنگره آمریکا چه کنیم صحبت می‌کردیم و ایشان هم هر وقت مصلحت می‌دیدند، رهنمود می‌دادند اما منش و مشی ایشان این نیست که وارد جزئیات شوند.»
اظهارات ظریف مبنی بر اینکه مسائل خارجی نباید موضوع رقابت‌های داخلی شود، برخلاف اظهارات وی در شورای روابط خارجی آمریکاست. وی سال 93 در این شورا و در پاسخ هاله اسفندیاری که پرسید «آیا شکست مذاکرات بر سیاست داخلی ایران تاثیرگذار خواهد بود»، گفت: «بی‌تردید  همین‌طور است، زیرا ما روندی را شروع کردیم که هدف آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند؛ مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند... باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای نگاه به آینده داشتن، با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رأی نشان خواهند داد.» وی تصریح کرده بود که نوع رفتارغرب، موجب کنار رفتن اصلاح‌طلبان در سال 84 و از جمله بازنشستگی شخص وی شده بود.
ظریف همچنین در ماه‌های اول وزارت خود و در آغاز مذاکرات هسته‌ای، در اظهاراتی خلاف امنیت ملی و خلاف واقعیت‌های قدرت نظامی ایران مدعی شد آمریکا قدرتی دارد که می‌تواند ظرف 5 دقیقه تمام توان دفاعی و نظامی ما را نابود کند(!)