تاریخ : 1395,چهارشنبه 04 اسفند12:33
کد خبر : 52118 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

وضعیت خدمت وظیفه فرزندان ایثارگران از سال آینده


وضعیت خدمت وظیفه فرزندان ایثارگران از سال آینده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، وضعیت اجرای مصوبه قانونی کسر خدمت نظام وظیفه فرزندان ایثارگران در سال آینده را تشریح کرد.

فاش نیوز - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، وضعیت اجرای مصوبه قانونی کسر خدمت نظام وظیفه فرزندان ایثارگران در سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری درخصوص مصوبات نیروهای مسلح را در حوزه  اختیارات فرماندهی کل قوا دانست و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی دربرنامه ششم توسعه کشور، مصوبه ای را تصویب کرده است که بر اساس آن کسر خدمت نظام وظیفه فرزندان ایثارگران منوط به اذن فرماندهی معظم کل قواست.

وی گفت: این واقعیتی است که این امر از چارچوب اختیارات دولت خارج است و نیروهای مسلح تحت امر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا  هستند، لذاا تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ می شود منوط به اذن ایشان است که به نظر بنده با رأفت ومهربانی که حضرت آقا نسبت به این موضوعات و عفو و بخشش دارند و در طول سال های مختلف داشته اند بیشتر از گذشته مدنظر و لطف ایشان قرار خواهد گرفت؛ بنابراین باید منتظر این باشیم که در آینده اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.

نماینده ایثارگر مجلس دهم ادامه داد: درخصوص فرزندان رزمندگان قرار شد یک ساماندهی جدی صورت بگیرد، به طور مثال الان من خودم رزمنده و ایثارگرهستم و80 ماه سابقه جبهه و فرماندهی دارم اما تاکنون هیچگونه امتیازی به بنده داده نشده است و حتی به اندازه کسی که 5درصد جانبازی دارد ازنظر قانونی چیزی شامل حال بنده نمی شود؛ در حالی که ایشان قانونا" می تواند ازیک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار شود.

جاسمی با بیان این موضوع که پیش از تصویب ماده 103 برنامه ششم توسعه کشور، تاکنون کسانی که رزمنده هستند از آن بهره مند نشده اند متذکر شد: با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی وعنایت شورای نگهبان به ایثارگران قرار بر این شد که رزمندگان، جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد از این امتیاز در سال آینده برخوردار شوند.

نماینده جانباز مردم استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: برپایه مصوبه قانونی برنامه ششم توسعه، رزمندگانی که سابقه حضور در جبهه را در کارنامه خود داشته باشند به ازای هر ماه، کسری خدمت به فرزندان آنها تعلق خواهد گرفت، درصورتی که پیش از این هرشخص حتی اگر 29 ماه سابقه داشت معافیت به او تعلق نمی گرفت و باید سقف 30 ماه را پر می کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: در قانون جدید به ازای هر ماه حضور در جبهه کسر خدمت تعلق خواهد گرفت و این موضوع شامل همه رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس خواهد شد و در مورد آزادگان هم به همین شکل است در حالی که در گذشته آنها کمتر از این امتیاز برخوردار بودند، اما الان به ازای هر ماه آزادگی، یک ماه کسری از نظام وظیفه به آنها تعلق می گیرد.

به گفته نماینده ایثارگر کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، فرزندان جانبازان نیز به ازای هر درصد جانبازی، معافیت نظام وظیفه شامل حال آنها خواهد شد.

جاسمی در خصوص ساماندهی مصوبات مرتبط با رزمندگان و افراد دارای زیر 25 درصد جانبازی تاکید کرد: مصوبات خوبی  صورت گرفته است اما به دلیل اینکه باید اصلاحاتی در آنها می شد و به تائید شورای نگهبان می رسید اجرای مصوبات از سال آینده امکانپذیر خواهد بود و خواهش من این است که ایثارگران منتظر باشند تا مصوبات به طور رسمی در اختیارآنها قرار بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص این سوال که آیا این معافیت ها شامل فرزندان ایثارگران متولد قبل ازسال 73 خواهد شد پاسخ داد: قطعا" شامل حال گذشته نمی شود و این مصوبات مختص آیندگان است، اما درمورد افرادی که تاکنون غیبت کرده اند، با اذن رهبری برخی بخشودگی ها ممکن است انجام شود و آن را احتمالا خود حضرت آقا در مناسبت ها و موارد خاص اعلام خواهند کرد.

نماینده ایثارگر مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی درخصوص نحوه حضور خود در دوران دفاع مقدس یادآور شد: در سال 60 و در سن 13 سالگی در منطقه مرزی قصر شیرین وارد جبهه های نبرد حق علیه باطل شدم و بعد از آن هم تا پایان جنگ در ماموریت های مختلف برون مرزی در خاک عراق شرکت کردم و با معارضین اکراد عراقی برای سرنگونی صدام کار مستشاری انجام می دادم.

این نماینده که جانباز شیمیایی است، در پایان اظهارداشت: با وجود اینکه هنوزجوان بودم اما سلسله مراتب فرماندهی را طی کردم و در سن نوزده سالگی فرمانده گردان شدم و اگر خدا قبول بکند اکنون از جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس هستم. من دوبار، یکی در منطقه شلمچه و یک بار دیگر در منطقه عمومی حلبچه شیمیایی شدم و در سن 18 سالگی درپست فرماندهی گردان بودم تا اینکه به عنوان قائم مقام فرماندهی لشکر عملیاتی 29 نبی اکرم در استان کرمانشاه منصوب شدم و همچنین فرمانده سپاه و ناحیه بسیج کرمانشاه شدم و بعد از آن توفیق پیدا کردم که در خدمت مجلس باشم.


کد خبرنگار : 18