تاریخ : 1395,دوشنبه 16 اسفند14:41
کد خبر : 52253 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گزارشی از روز تجمع جانبازان در ساختمان بنیادشهیدوحاشیه های آن


گزارشی از روز تجمع جانبازان در ساختمان بنیادشهیدوحاشیه های آن

تجمع بیش از هزارنفر ازجانبازان و ایثارگران در ساختمان مرکزی بنیاد شهید در اعتراض به سوءمدیریت در بنیاد و مشکلات جامعه ایثارگری برگزار شد.

صنوبر محمدی

فاش نیوز - تجمع بیش از هزار نفر ازجانبازان و ایثارگران در ساختمان مرکزی بنیاد شهید در اعتراض به سوءمدیریت در بنیاد و مشکلات جامعه ایثارگری برگزار شد.

از اولین ساعات روز چهاردهم اسفندماه و از همان ابتدای صبح، خیابان طالقانی منتهی به ساختمان مرکزی بنیادشهید و امور ایثارگران مملو از جانبازانی بود که با هزاران سختی، مشقت راه را به جان خریده و از شهرهای دور و نزدیک خود را به این مکان رسانده بودند و دراین میان جانبازان نخاعی که شرایط  به واقع سخت تری دارند بیشتر به چشم می خوردند.

این تجمع که ابتدا با تلاش های انجمن جانبازان نخاعی پایه ریزی شده بود، با ایجاد گروه تلگرامی «تجمع هدفمند» و در ادامه با تمرکز این فعالیت ها و برنامه ریزی ها در شورای عالی انجمن های جانبازان شکل گرفته بود، با اطلاع قبلی مسئولان بنیادشهید و امور ایثارگران، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی برگزار گردید، این حرکت بسیار سنجیده و آرام در فضایی به دور از خشونت و در خور شأن جانبازان در نمازخانه بنیاد، بصورت مسالمت آمیز جریان یافت و جانبازان که حضورشان از نظر کمی و کیفی بی نظیر بود خواستار مطالبات حقه خود شدند و نسبت به  سوءمدیریت در بنیادشهید، عدم اجرای قوانین مصوب در مورد ایثارگران، تنگی معیشت ایثارگران و به هم ریختگی وضعیت درمان و رفاه  دست به اعتراض زدند.

زمانی که خود را مقابل ساختمان مرکزی بنیاد رساندیم تعدادی از جانبازان  اعصاب و روان نیز در مقابل ساختمان بنیاد شهید تجمع کرده بودند. ماموران حراست بنیاد از ورود خبرنگاران به داخل ساختمان اکیدا جلو گیری می کردند و در همین اثنا به خبرنگاران صدا و سیما که در خیابان اقدام به پوشش خبری این تجمع عظیم کرده بودند، نیز اعتراض می کردند.

برادر جانباز "حسین اسرافیلی" را که می بینم بارقه ای از امید در دلم روشن می شود و با هماهنگی ایشان و البته با چندین پاسکاری حرفه ای از سوی حراست بنیاد! بالاخره به داخل ساختمان راه می یابم.

تجمع کنندگان با داشتن پلاکاردهایی در دست، با شعار حمایت ازسخنان مقام معظم رهبری و بی کفایت خواندن مدیران بنیاد شهید خواستار برکناری رییس بنیاد شهید بودند.

آغاز رسمی تجمع با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و مداحی یکی از جانبازان آغاز شد و سپس با صحبت های جانباز "یوسف مجتهد" از مدیران اسبق بنیادشهید که اشراف کامل به مسایل حقوقی ایثارگران و جانبازان دارد ادامه یافت.

وی در بخش هایی از صحبت های خود گفت: آنچه در بحث تحقیق و تفحص انجام گرفته باید برای جامعه ایثارگری شفاف باشد و قطعا باید با متخلفین برخورد شود. آنطور نیست که کسی با جیب های خالی بیاید و با جیب های پر برود و مطالبات ایثارگران همچنان به قوت خود باقی بماند. اجتماع امروز هشداری است برای مدیران بنیاد که به خود بیایند.

وی متذکر شد: ما در واقع به دنبال درمان، معیشت و رفاه، استخدام وکارآفرینی و اشتغال جامعه ایثارگران هستیم که تعریف شده و جزو مصوبات مجلس می باشد.

 آقایان (مدیران بنیاد) قانون جامع ایثارگران را در خفا و در پنهان علیه منافع ایثارگران تهیه کرده و با امضای آقای شهیدی به هیئت دولت ارسال کرده اند.

در پایان این اجتماع به یادماندنی، بیانیه شورای عالی انجمن های جانبازی توسط " دکتر حمید حمیدزاده" یکی از جانبازان نخاعی قرائت شد که پایان هربند از آن، با تکبیر حاضرین همراه بود.

آنچه در سخنان "یوسف مجتهد"حایز اهمیت بود تذکرات مکرر او و همچنین حسین اسرافیلی به عنوان رییس انجمن جانبازان نخاعی برای حفظ آرامش تجمع کنندگان بود و با اینکه بارها اعلام می کردند که ما هیچ برنامه تجمعی درخیابان نداریم، اما تعدادی ازجانبازان که عمدتا"جزء جانبازِ اعصاب و روان بودند که در رویارویی با فشار مشکلات زندگی و نیز عملکرد بد مدیران بنیادشهید گویی کاسه صبرشان لبریز شده بود با شعارهایی مبنی بر بی کفایتی مدیران بنیاد شهید، این تجمع را به خیابان طالقانی کشاندند که با دعوت جانبازان نخاعی و ویلچری که به واقع کوه صبر و درایت هستند کمی آرام گرفتند.

در این میان فرصت یافتیم تا با همسر یکی از جانبازان نخاع گردنی گفت وگویی داشته باشیم. وی که نمی خواست نامش فاش شود گفت: من در مدت 30سالی که با همسرم زندگی می کنم یک تعهد اخلاقی نسبت به ایشان دارم اما آنچه ما را آزار می دهد تبعیض هایی است که قایل می شوند. جانباز که نباید برای گرفتن حق خود گردن کج کند.

فاطمه احمدی نیز از جانبازان نخاعی است که از شهر کرمانشاه در این تجمع شرکت کرده است. او با انتقاد از تجمع در داخل ساختمان بنیاد می گوید: جمع شدن ما در  بنیاد شهید کار درستی نبود. چرا که شکایت از بنیاد را که نباید به خودشان گفت. شکایتمان را باید به جایی ببریم که گوش شنوایی داشته باشند و عمل کنند.

حاشیه ها

* در این تجمع بیش از هزارنفری جانبازان،  هیچکدام از مسئولان بنیادشهید حضور نیافتند.

*تعدادی از خود جانبازان نخاعی و قطع عضو با به تن کردن کاورهای زرد متحد الشکلی که در پشت آن «انتظامات» نقش بسته بود، در هدایت، نظم و انظباط داخل ساختمان و بیرون آن تلاش مضاعفی داشتند.

* تعدادی نیز در کمک به پباده شدن جانبازان از خودروها مساعدت می کردند.

* ماموران پلیس و راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم بیشتر و رفع گره ترافیکی در خیابان طالقانی تلاش خوب و همدلانه ای داشتند.

*رهگذران و عابرانی که از خیابان عبور می کردند با دیدن جانبازان و جویا شدن علت تجمعشان بارها می پرسیدند مگر جانبازان مشکل هم دارند؟!

*تعدادی از جانبازان به همراه خانواده خود در این تجمع شرکت کرده بودند.

* جانباز "داوود حیدری" از جانبازان نخاعی، در مقابل شعارهای برخی ازجانبازان غیرنخاعی، با آنان صحبت می کرد و سعی در ایجاد آرامش و برقراری نظم داشت.

* حضور بانوان جانباز نخاعی که با مشقت بسیار خود را به این مکان رسانده بودند از نکات قابل توجه این تجمع بود.

* در بیانیه ای که قرائت شد به بحث بی کفایتی و نالایقی مدیران بنیادشهید در بسیاری از مطالبات ایثارگران پرداخته شده بود.

*تجمع کنندگان با شعار "مدیر بی کفایت استعفا استعفا" خواستار استعفای مدیران نالایق بنیادشهید و امور ایثارگران بودند.

*حضور همسران شهدای خلبان و نیروی زمینی ارتش نیز در میان تجمع کنندگان دلیل دیگری بر نادیده گرفتن حقوق اقشار جامعه ایثارگری در بنیاد شهید بود.

*حضور عکاسان و خبرنگارانی که در خیابان منتظر نتیجه این تجمع بودند نیز دیدنی بود.

*تجمع  برخی از جانبازان در خیابان تا ساعت ها پس از پایان برنامه در خیابان طالقانی و مقابل ساختمان بنیاد شهید و امورایثارگران ادامه داشت.

*حضور بانوان جانباز ویلچری در این تجمع چشمگیر بود.

*جانبازان در اقدامی انقلابی، از شب قبل تعدادی از دوستان جانباز خود را با خرج شخصی خود در هتل ها و منازلشان اسکان دادنه بودند.

*نیروهای حراست بنیاد با لباسی متحدالشکل در مقابل درب ورودی و داخل محوطه حضور داشتند و مراقب اوضاع بودند.

*یکی از جانبازان می گفت همین که اینجا بعد از مدت ها دوستان جانبازمان را می بینیم غنیمت است.

*اتحاد، همدلی و همراهی جانبازان که از سپاه، ارتش، بسیج و دیگر نهاده بودند قابل توجه بود.

*تعدادی از جانبازان با لباس کردی به همراه خانواده در این تجمع حضور یافته بودند.

*نقطه عطف و حاشیه ی مهم تر این که مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران یا از روز های قبل و یا همان روز تجمع عرصه را خالی کرده و به نوعی از صحنه را ترک کردند تا با ایثارگران مخدوم خویش روبرو نشوند که این مسئله بسیار حایز اهمیت است و در آینده مبنای تحلیل های بسیاری قرار خواهد گرفت چرا که این نخستین بار است که مسئولان بنیاد در اقدامی عجیب به جای پاسخگویی ترجیح دادند پست خود را ترک کنند و از همه مهمتر اینکه با وجود حضور بی سابقه چند صد تن از جانبازان ویلچری که از احترام خاصی در میان مردم برخوردارند، آنان با این کارشان به این اسوه های ایثار ومقاومت بی احترامی کردند.

گزارش از صنوبرمحمدی


کد خبرنگار : 17