تاریخ : 1396,سه شنبه 08 فروردين14:47
کد خبر : 52496 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

این هم از قوانین اجرانشده و مفید برای ایثارگران!


این هم از قوانین اجرانشده و مفید برای ایثارگران!

با ترفندی خاص جانبازان را دور زده و طی قراردادی که با بیمه ایران منعقد کرده، درمان جانبازان را به عهده بیمه ایران قرار دادند!

جانباز

جانباز- چند سالی میباشد که در مورد قانون جامع صحبت هایی شد. اگر بخواهیم یک نظر کلی به قانون جامع بیندازیم، خواهیم دید که قانون جامع شامل تقریبی ۷۶ ماده ودر بعضی ماده ها تبصره هایی وجود دارد. در اکثر ماده های قانون جامع وتبصره های ذیل آن ایراداتی وارد میباشد. چنانچه باز شفاف تر و نقادانه تر بخواهیم قانون جامع را مورد ارزیابی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد قانون جامع بصورت ناشیانه ای غیر کارشناسی میباشد!

 همین امور غیر کارشناسی باعث شده نقطه ضعف های آن کاملا آشکار باشد. مثلا" در ماده سیزده قانون جامع که درمان جانبازان را شامل می گردد. بزرگ ترین موارد غیر کارشناسی یکی از اساسی ترین مشکلاتی که برای جانبازان و ایثارگران رقم خورده میباشد. در تعریف این ماده میگوید صدرصد هزینه درمان جانباز و خانواده جانباز به عهده ی دولت میباشد. آیا واقعا چنین است؟ آیا اینکه به صراحت بیان شده به عهده ی دولت میباشد حقیقت دارد؟ می گوییم خیر دروغ محض میباشد، شاید در ذهن خواننده ماده سیزده  عبارت صدرصد هزینه قید شده اما واقعیت اینچنین نیست، بنیاد برای اینکه جواب گوی جانبازان نباشد.

 با ترفندی خاص جانبازان را دور زده  و طی قراردادی که با بیمه ایران منعقد کرده، درمان جانبازان را به عهده بیمه ایران قرار داده به این صورت که جانباز موظف میباشد فقط با درمانگاهی یا بیمارستان هایی یا پزشکانی که با بیمه ایران قرار داد دارند برای درمان خود مراجعه داشته باشد در غیر اینصورت اگر جانباز به پزشک، درمانگاه، بیمارستان یا دارو خانه ای که با بیمه ایران قراداد ندارد، مراجعه کند. باید هزینه درمان خود را شخصا پرداخت کرده و بعد از هفت خوان رستم اگر به سلامت رد شود، بتواند مبلغی از خرج کرد خودرا پس بگیرد. آن هم نه تمام خرج کرد خود را...

 در قوانین حاکم بر بیمه ایران بیان می شود که تابع قوانین داخلی بیمه ایران میباشند. باتوجه به اینکه قوانین بیمه ایران هیچ سنخیتی با خدماتی که باید به شخص جانباز و خانواده جانباز ارائه داده شود را ندارد. آیا در جایی شنیده اید که بیمه ایران هزینه های کمر شکن دانپزشکی شخص جانباز یا خانواده جانباز آن متقبل شوند؟ آیا در جایی شنیده اید که بیمه ایران هزینه داروهای گیاهی که پزشک متخصص برای بیماری جانباز یا خانواده جانباز تجویز می کند را متقبل شود؟ آیا در جایی شنیده اید که بیمه ایران هزینه داروهای آزاد پوست و مو و بیشتر داروهایی که به گفته بیمه ایران آزاد می باشند و شامل بیمه نمی شوند را پرداخت کند؟

 اینها بخش کوچکی از ناتوانی های قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران میباشد که فقط در یک ماده سیزده بیان گردید و اگر بخواهیم موشکافانه تر نگاه کنیم. هنوز هم میتوان مثال های زیادی آورد. فعلا به همین نکته اکتفا می کنیم. قانون جامع شامل نقص های بسیاری میباشد. یکی دیگر را بیان می کنم. ماده ۵۱ فوق العاده ایثارگری که در تبصره دو آن جانبازان حالت اشتغال ماده ۳۹ را از این ماده ۵۱ تا پایان عمر محروم کرده اند. با توجه به اصل تعریف جانباز حالت اشتغال که در خود همین قانون جامع آمده، جانباز حالت اشتغال باید از تمامی حقوق و مزایای جانبازان شاغل برخوردار باشند. متاسفانه تبصره دو ماده ۵۱ در تبعیضی آشکار جانبازان حالت اشتغال را ظالمانه از برخورداری ماده ۵۱ فوق العاده ایثارگری محروم نموده است.

 در ماده هایی دیگر از این موارد را بسیار شاهد می باشیم. باز نمونه ای مثال می آورم در ماده ۳۸ و۳۹ جانبازان حالت اشتغال بیان شده که حداقل حقوق رزمنده بسیجی باید مطابق با نیروهای مسلح جمهوری باشد آیا واقعیت پیدا کرده؟ یا به بوته فراموشی سپرده شده؟ در ماده استخدامی جانبازان بیان شده از مزایای یک یا دو گروه تشویقی برخوردار گردند مگر یک یا دو گروه تشویقی  چقدر از نظر ریالی با یک کارمند غیر جانباز تفاوت ایجاد می کند یا در جایی دیگر از ماده ای دیگر بیان شده، درصورت داشتن دیپلم، جانباز از یک مقطع حقوق بالاتر برخودار شود. سوال بازهم از نظر ریالی با یک کارمند غیر جانباز چقدر تفاوت حقوقی ایجاد خواهد کرد.

 درجایی از ماده ای دیگر بیان شده بلیط نیم بها شرکت های پروازی برای جانبازان!!! نمایندگان محترم!! چند درصد از ملت بزرگ قدرت سفر با هواپیما را دارند؟ آیا بسیار دست و دل باز بگیریم، به گفته خود مسئولین کشوری پانزده درصد از کل آحاد جامعه توانایی مسافرت با هواپیما را دارند. آیا قشر جانبازان وایثارگر که دیگر و در حال حاضر محتاج نان شب خود هم گشته اند، شما جزء قشر مرفهین جامعه قلمداد کرده اید و ماده هایی که اگر بخواهیم تک تک آنها را مورد بازنگری قرار دهیم، خواهیم فهمید. چنانچه صدرصد قانون جامع بدون نقص هم انجام شود باز هم دردی از ایثارگر جانباز را دوا نخواهد کرد. این قانون که مکتوب شده کارهای غیر کارشناسی چندین سال های پیشین قرار داشته میباشد. مغایر با حال امروز!
 

 ایثارگران که در مرحله ی میان سالی یا کهن سالی قرار گرفته اند میباشند در خوشبینانه ترین حالت چنانچه از همین امروز که شروع سال هزارو سیصدو نود و شش میباشد، اگر صدرصد قانون جامع به صورت معجزه آسایی اجرایی شود، دوباره خواهیم دید بازنده اصلی جامعه جانبازان میباشد! چون این قانون طوری طراحی شده که از قدرت به روز رسانی لازم برخودار نمیباشد. البته که اکنون هم اندر خم یک کوچه میباشد و چنانچه در هفتاد سال آینده و هر ده سالی از یک خوان رستم به سلامت بیرون برود و اجرایی بشود کلاه گشادی است بر سر استخوان جمجمه های جانبازان! چون هیچ سرانجامی در بر نخواهد داشت.

خشت اول گر نهد معمار کج       

می رود تا گنبد دوار کج


کد خبرنگار : 20