تاریخ : 1396,سه شنبه 15 فروردين14:54
کد خبر : 52573 - سرویس خبری : استان ها

تصاویر هوایی از منطقه فتح المبین



گزارش اختصاصی تسنیم از مناطق عملیاتی دفاع مقدس جنوب کشور

«فتح المبین»؛ فتح الفتوح رزمندگان در دفاع مقدس + تصاویر و فیلم هوایی

یادمان شهدای فتح المبین

یادمان شهدای فتح المبین یادآور نبرد حماسی رزمندگانی است که با رشادت خود این منطقه را از اسارت چکمه‌های تجاوز دشمن بعثی رهاندند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اعزامی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس جنوب کشور, وقتی از شهر اندیمشک به طرف شوش طی مسیر می‌کنیم, سمت راست به یک جاده فرعی میرسیم که  این جاده ما را به پل کرخه می‌رساند. وقتی از پل که عبور کنیم در واقع وارد منطقه عملیاتی فتح المبین می‌شویم. جاده را که ادامه دهیم بعد از شش کیلومتر, به یک سه راهی میرسیم که هنوز هم به سه راهی قهوه خانه معروف است, هر چند از آن قهوه خانه کوچک و قدیمی, اثر و نشانی باقی نماینده است.

پس از طی چندین کیلومتر در سمت چپ جاده دشتی بزرگ و پهناور مشاهده می‌شود که به دشت عباس معروف است. این منطقه به مساحت بیش از 2500 کلیومتر مربع منطقه عملیات فتح المبین محسوب می‌شود.

در آن روزهای سرنوشت ساز و در آستانه انجام عملیات فتح المبین, در هشت کیلومتری شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه, اتفاقی به وقوع پیوست که تاریخ این سرزمین هرگز آن را فراموش نخواهد کرد. در آن زمان و در این منطقه, تعدادی از رزمندگان قرارگاه فجر که به فرماندهی شهید مجید بقایی, شش روز مانده به عملیات فتح المبین, قصد رخنه از 9 شیار به سنگر های دشمن را داشتند, با سنگرهای کمین دشمن درگیر شدند و تعداد زیادی از آن ها در این شیارها به شهادت رسیدند.

اکنون بیش از 30 سال از آن واقعه می‌گذرد. بعد از گذشت سه دهه هنوز عین خوش, دشت عباس, علی‌گره‌زد, جاده اندیمشک-دهلران و امامزاده عباس مانده است.اما جای شهیدانی که دلاورانه در این دشت جنگیدند و مظلومانه به شهادت رسیدند خالی است. همان هایی که این منطقه را از اسارت چکمه‌های تجاوز دشمن بعثی رهاندند. 

یادمان شهدای فتح المبین در هشت کیلومتری شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه به دلیل اینکه این عملیات بزرگ در دوران دفاع مقدس به جبهه شوش باز می‌شد, احداث شده است.در این یادمان هم برخی از شیارهای عملیاتی,به صورت بازسازی شده, قرار دارند که یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است.در 19 دی سال 81 مردم شهر شوش هشت شهید گمنام را تشییع و در این یادمان به خاک سپردند. یکی از اتفاقهای به یادماندنی در این محل, حضور رهبر انقلاب در اسفند 89 در این یادمان است.

در ادامه فیلم و تصاویر اختصاصی تسنیم از یادمان شهدای عملیات «فتح المبین» را ببینید: