تاریخ : 1396,شنبه 02 ارديبهشت15:30
کد خبر : 52666 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

یک حرکت زیبای جهادی در محروم ترین روستای بوشهر/عکس


یک حرکت زیبای جهادی در محروم ترین روستای بوشهر/عکس

محرومترین روستای استان بوشهر (بن بید) میزبان گروه جهادی شهدای اداره کل فرودگاه های استان بوشهر در تعطیلات نوروز 96 شد.

فاش نیوز- ایام نوروز همیشه آبستن رویدادهای تلخ و شیرینی می باشد که برای انسانها رقم می خورد، عده ای به شهرهای دیدنی و زیارتی سفر می کنند، عده ای در محل کار مشغول خدمات رسانی به همنوعان خود می باشند، عده ای هم خیر دنیا و آخرت خود را در این می بینید که در این فرصت به وضعیت  فقرا و محرومین رسیدگی نمایند.

 از این رو تعطیلات عید فرصت مغتنمی بود تا پایگاه مقاومت بسیج جعفر طیار (ع) اداره کل فرودگاه های استان بوشهر به اتفاق برخی از اعضاء خود با جمع آوری کمک های انسان دوستانه همکاران فرودگاهی و افراد خیر از این موقعیت استفاده نموده و عید را با طی مسافتی حدود هفتصد کیلومتری به چند روستای استان سرکشی و میهمان صاحبان  اصلی انقلاب که همان محرومین و مستمندان جامعه هستند، باشد.

 روستای محروم و دور افتاده بن بید، دهداران، چهل زرعی عجم، دهقاعد و برپایی اردوی جهادی با پشتیبانی مادی و معنوی مدیر کل فرودگاه،بسیج سازندگی استان، سپاه حفاظت فرودگاه، سازمان بسیج کارمندان بوشهر و بسیج حوزه مقاومت شهر شنبه، اردوی جهادی، اما این بار نه برای ساخت و ساز بلکه برای توزیع حدود بیست و پنج قلم جنس شامل لوازم التحریر، پوشاک، کفش، اسباب بازی، کتاب و اقلام فرهنگی، خوراکی و غیره این فرصت را بوجود آورد تا لبخندی را هر چند کوتاه در ایام عید بر روی لبان کودکان معصوم روستایی بنشاند.

 هدف گذاری اولین مکان، روستای بن بید در دل کوه های سر به فلک کشیده منطقه دشتی بود. روستایی که پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی  محرومیتی عمیق همچنان بر چهره آن خود نمایی می کند.لحظه رفتن فرا رسید، تقویم روز دوم فروردین ماه  را نشان می داد. هوا تاریک بود که به اتفاق دو نفر از اعضاء گروه با جمع آوری وسایل از دفتر پایگاه بسمت شهر شنبه حرکت  نمودیم و در میانه راه سه دستگاه خودرو دیگر به ما ملحق شدند.

 طی مسیر حدود یکصد و شصت کیلومتری از شهر بوشهر با حدود سی کیلومتر جاده خاکی و سنگ لاخ و عبور از رودخانه های فصلی، از روستای اسلام آباد شهر شنبه حکایت از سختی مسیری بود که گروه جهادی برای خدمت رسانی و نشاندن بذر شادی در دل کودکان یکی از محرومین روستاه های استان انتخاب و این هدف مقدس سختی مسیر را برای ما آسان می نمود، اما عبور از رودخانه های فصلی با خودروهای سواری واقعاً بسیار دشوار بود.

 به هر حال دو ساعت مسیر خاکی علیرغم سختی های راه، رو به پایان بود و عقربه های ساعت تقریبا ً یازده قبل از ظهر را نشان میداد که دیوارهای روستا از دور نمایان شد. نزدیکتر که شدیم رئیس شورای ده را دیدیم که بی صبرانه با یک دستگاه موتور سیکلت منتظر ورود گروه جهادی بود، بی آلایش و با لبی خندان به استقبالمان آمد و پس از سلام و احوال پرسی کوتاه سوار خودروها شده و حرکت نمودیم، آنچه که در ورودی روستا نگاه ها را به خود جــلب نمود، تمثال حضرت آقا بود که با شعار اقتصاد مقاومتی ، تــولید و اشتغال هــمچون نگینی در ورودی این روستای  دور افتاده و آن هم یک روز پس از نام گذاری شعار سال نصب شده و علیرغم محرومیتها حکایت از به روز بودن فعالیت های فرهنگی این روستا داشت.

 رئیس شورای روستا گروه را میهمان منزل با سخاوت خود نمود، تا با استقرار در این مکان ضمن پذیرایی، اقلام جمع آوری شده را بر اساس آماری که از قبل تهیه شده بود ، بسته بندی و به ترتیب بین کودکان و خانواده های روستایی توزیع شود. در حال سوال از چند و چون روستا بودیم که رئیس شورا با لهجه  شیرین محلی خود گفت  بن بید یعنی آخر دنیا.

بهر حال آقای صیادی گزارشی از وضعیت امرار و معاش ساکنین، امکانات و کمبودها و تاریخچه روستا ارائه نمود، کودکان و خانوارهای زیادی اطراف منزل آقای صیادی جمع شده بودند، فرصت خوبی بود تا برخی از اقلام بین آنان که تعداد زیادی کودک در میانشان مشاهده می شد، توزیع شود. کودکانی که با یک جفت کفش ، یک اسباب بازی و گاهی یک لبخند احساس می کردند به تمام آرزوهای کودکانه خود رسیده اند.

 کم کم به زمان اذان ظهرنزدیک می شدیم که به سمت دو منزل در مسیر مسجد حرکت و پس از اهداء هدیه به آنان خود را برای ادای فریضه نماز ظهر و عصر آماده نمودیم. مسجدی که به دست توانمند پرسنل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با همت بسیج سازندگی استان بوشهر در این روستای دورافتاده احداث گردیده ، فاقد امام جماعت و تنها محلی برای ادای فریضه نماز بصورت فرادی و مراسمات مذهبی بود.

 پس از ادای فریضه نماز و صرف نهار اجناس بسته بندی و جهت توزیع بین اهالی تحویل آقای صیادی گردید، ماموریت گروه رو به پایان بود، ساعت چهار بعداز ظهر به سمت شهر بوشهر به راه افتادیم و به بدین ترتیب سفر یک روزه به این روستا پایان یافت.

 اما مشکلات اصلی روستا که از زبان اهالی و رئیس شورا بیان گردید عبارت بود از:

1-نداشتن جاده 2-آب آشامیدنی بهداشتی 3-خانه بهداشت  4-نداشتن مدرسه در مقطع راهنمایی و دبیرستان که موجب ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان گردیده بود 5 -نداشتن روحانی ثابت برای فریضه نماز و فعالیت های فرهنگی و مذهبی اهالی 170 نفره روستا که شامل حدود پنجاه خانوار بود ، اما با توجه به هزینه های  سنگین احداث زیر ساخت ها برای این روستای دور افتاده شاید بتوان گزینه های دیگری از جمله جابجای مکانی برای رفع محرومیت از روستا با هماهنگی اهالی، فرمانداری، بخشداری و شورای روستا مورد بررسی قرارداد.

 در کنار توزیع اقلام در میان محرومین روستاها در تعطیلات نوروز آنچه که به غنای سفر گروه افزوده بود، دیدار روحیه ساز و معنوی با چهار خانواده معظم شهید در روستای چهل زرعی عجم (شهید آیشته ) روستای دهقاعد خانواده معظم شهیدان منتظری، مرادی و توفیقی بود که ضمن بررسی مسائل و مشکلات این چهار خانواده بزرگوار  و شنیدن خاطرات رشادت های فرزندانشان با اهداء لوح تقدیر و هدیه از این بزرگواران تجلیل به عمل آمد.

پایگاه مقاومت بسیج و امور ایثارگران

اداره کل فرودگاه های استان بوشهر

علامه زاده


کد خبرنگار : 20