تاریخ : 1396,چهارشنبه 30 فروردين15:40
کد خبر : 52776 - سرویس خبری : اخبار

مسئولیت‌خواه هستیم نه مسئولیت‌پذیر



با اندک دقتی در محیط پیرامون خود درمی یابیم که هر موجود زنده‌ای که زندگی می‌کند، به نوعی یک مسئولیت یا چندین نوع مسئولیت را برعهده دارد که این مسئولیت را یا خودش پذیرفته است یا خداوند او را عهده‌دار این مسئولیت کرده است.

پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» همه شما مسئول هستید و همه شما نسبت به زیر دستان خود مسئولیت دارید. قبل از برشمردن انواع مسئولیت‌ها، این سؤال مطرح است که آیا هر کدام از ما، مسئولیتی را که بر عهده داریم به خوبی انجام می‌دهیم یا نه؟ !

نمونه‌ای از وظایف و مسئولیت‌های واگذار شده از طرف خداوند:

- مسئول دعوت مردم به دین


- مسئولیت جهاد در راه خدا و دفاع از مظلومین

 
- مسئول حفظ وحدت میان مسلمین

 
- مسئولیت حفظ و نگهداری خانواده از آتش جهنم

- مسئولیت انتخاب مادری خوب و پاکدامن برای فرزندان آینده


- مسئولیت ازدواج فرزندان


- مسئولیت حفظ احترام پدر و مادر


- مسئولیت حفظ و نگهداری از اموال یتیم

 
- مسئولیت سپردن امانت‌ها به اهل و صاحبانش

 
- مسئولیت پیوند و ایجاد صلح بین خانواده‌ها

 
- مسئولیت کمک‌رسانی به مردم و رفع نیازهایشان


و هزاران مسئولیت مهم دیگر که از طرف خالق هستی، بر اساس توان و استعداد هر فردی به او واگذار شده است.


نمونه‌ای از وظایف و مسئولیت‌های پذیرفته شده توسط خودمان:  مسئولیت‌هایی از قبیل: حفظ مرزهای اعتقادی و فکری، حفظ امنیت، حفظ سلامت، قانون‌گذاری، اجرای قوانین، خدمات‌رسانی و کمک به مردم، نظارت بر نیروهای اجرایی، آموزش و سواد‌رسانی به مردم تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی جامعه و هزاران هزار مسئولیت دیگر. افرادی از جنس همین مردم که این مقامات و مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرند و نقش مؤثری در سعادت و خوشبختی یا خدایی ناکرده شقاوت و بدبختی جامعه انسانی خواهند داشت.


صدایمان را به گوش مسئولان برسانید


یکی با جسارت تمام و با صدایی بغض‌آلود می‌گوید: حاج‌آقا! چه کسی مسئول ازدواج ما جوانان است؟! پدر و مادرها؟ اقوام و خویشان؟ یا مسئولان کشوری؟


صدایمان را به چه کسی باید برسانیم؟! اصلاً گوش شنوایی یافت می‌شود تا سختی‌های ازدواج و شروع زندگی مشترک را برایش بگوییم؟! به نمایندگی از طرف پسران و دختران کشورم می‌گویم. پدر و مادرها و مسئولان محترم! ما جوان هستیم و نیاز به همسر داریم. حداقل‌های زندگی را چگونه فراهم کنیم؟ نه کاری داریم و نه حقوقی برای زندگی!


مسئول به چه کسی می‌گویند؟


مسئول یعنی کسی که مسئولیتی را بر عهده گرفته برای تصاحب قدرت و حکمرانی؟! یا اینکه مسئولیتی را بر عهده گرفته است برای خدمت و آبادانی؟! مسئول یعنی کسی که مسئولیتی را برعهده گرفته تا باری بر دوش مردم باشد؟! یا اینکه مسئولیتی را برعهده گرفته است تا باری از دوش مردم بردارد؟!

 وقتی سخنان این جوانان که برخاسته از حقایق و واقعیت سخت زندگی‌شان است را می‌شنوم؛ می‌ترسم از روزی که گفته می‌شود: «و قفوهم انهم مسئولون» آنها را نگاهشان دارید که در کارشان سخت مسئولند. خداوند وعده داده است که در روز قیامت و محاسبه اعمال، هر کسی که به نوعی مسئولیتی را عهده‌دار بوده و کم‌کاری کرده است، نگاه خواهد داشت و سرانجام دردناکی را برایشان آماده ساخته است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام که در مسئولیت‌پذیری و خدمت به مردم در رتبه اول قرار دارد در جمله‌ای عمیق و پر معنا می‌فرمایند: آیا از خویشتن به این خرسند باشم که مرا امیرمؤمنان بنامند، اما در ناگواری‌ها و سختی‌های مردم، هم‌نفس آنها نباشم؟! چقدر باید کوچک بود که به این لقب‌ها دل خوش کرد و در سختی‌های مردم شرکت نکرد؟!


ازدواج جوانان و مسئولیت همه ما

 
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: کسی که روز خود را شروع کند، در حالی که مسائل و کارهای مردم برایش مهم نباشد، مسلمان نیست. باید به فکر مردم باشیم، به فکر جوانان این سرزمین باشیم. باید بدانیم که شروع زندگی مشترک برای جوانان، زمینه‌سازی برای امنیت جامعه و جلوگیری از فساد است و هر کسی که به نوعی می‌تواند در این امر مهم خدمتی کند، باید سریعاً دست به کار شود که همین فردا هم دیر است.

اقدامات لازم از طرف مسئولان مربوطه، برای تشویق به ازدواج:

  خانواده دختر: تربیت دخترانی سالم و صالح و عفیف و نمازخوان

 خود دختر: صادق و قانع و پاکدامن و اهل گذشت و خوش‌اخلاق و نمازخوان

  خانواده پسر: تربیت جوانی سالم و صالح و عفیف و اهل کار و نمازخوان

 خود پسر: صادق و جویای کار و پاکدامن و امانتدار و خوش‌اخلاق و نمازخوان

 مسئولان دولتی: ایجاد اشتغال و ایجاد اشتغال و ایجاد اشتغال!

  مسئولان حوزوی: ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای شروع یک زندگی خوب و به سرانجام رساندن آن. تشکیل بیشتر جلسات خانواده در مساجد و منابر و مدارس و ارائه مباحث دینی و اخلاقی در جهت رفع مشکلات خانوادگی و تربیتی و کاهش طلاق در جامعه.

  دفاتر ازدواج و طلاق: شناسایی عوامل طلاق و ارائه مشاوره‌های ماهانه برای زوجین، جهت آشنایی بیشتر تفاوت‌های فردی و سختی‌های اولیه زندگی و ارائه راهکارهای مناسب. این جلسات مداوم توسط متخصصین حوزه، نوعی پیشگیری و همچنین درمان واقعه قبل از وقوع آن است. مسئول شدن، فرصتی است برای خدمت به خلق و جلب رضایت خالق.

منبع:روزنامه جوان